Up 2 Date

Populaire influencers moeten zich aan strengere reclameregels gaan houden

foto: Shutterstock
  1. Newschevron right
  2. Populaire influencers moeten zich aan strengere reclameregels gaan houden

Influencers met meer dan 500.000 volgers of abonnees op social mediaplatforms, zoals TikTok, YouTube en Instagram, moeten zich vanaf 1 juli aan strengere reclameregels houden. Dat heeft het Commissariaat voor de Media vandaag bekendgemaakt.

Strengere regels voor reclame gericht op kinderen

Influencers moeten vanaf 1 juli duidelijk aangeven dat ze reclame maken in hun video's. Ook moeten sponsors duidelijk herkenbaar zijn en zijn sluikreclame en reclame voor medische behandelingen verboden. Daarnaast moet altijd duidelijk zijn wie de video's uploadt. Voor reclame dat gericht is op kinderen worden de reclameregels extra aangescherpt.

Steeds actiever op sociale media

De regels zijn vooral bedoeld om jongeren te beschermen, omdat zij steeds actiever zijn op sociale media. "Deze verschuiving zien we al een tijdje. Maar de wetgeving ging tot nu toe vooral over traditionele media als radio en tv, en minder om online. Wij vinden dat grote vloggers mediabedrijven zijn en die moeten zich dus ook aan reclameregels houden", aldus Peter Eijsvoogel, commissaris bij het Commissariaat voor de Media tegen de NOS.

Regels voor influencers met minder volgers

Hoewel het toezicht van het Commissariaat voor de Media alleen zal gelden voor influencers met minimaal 500.000 volgers of abonnees, sluit Eijsvoogel niet uit dat de strengere reclameregels ook zullen gaan gelden voor influencers met minder volgers. Dat betekent echter niet dat zolang de regels niet voor hen gelden zij zomaar reclame mogen maken. "Het is altijd goed om duidelijk te zijn over wat reclame is en wat niet", aldus Eijsvoogel.

Ster advertentie
Ster advertentie