Entertainment

Pharrell als creatief directeur Louis Vuitton: verdiend of strategische zet?

foto: Shutterstock
  1. Newschevron right
  2. Pharrell als creatief directeur Louis Vuitton: verdiend of strategische zet?

Louis Vuitton heeft Pharrell Williams aangesteld als de nieuwe creatieve directeur. Pharrell volgt daarmee de overleden Virgil Abloh op bij het merk, waar niet iedereen het mee eens is. Waar veel fans enthousiast zijn over het nieuws, noemen critici het oneerlijk dat Louis Vuitton kiest voor een celebrity in plaats van een 'echte' modeontwerper.

Pharrell

Op Twitter maakte Louis Vuitton de aanstelling van Pharrell wereldkundig. De zanger en producer is direct van start gegaan met zijn nieuwe functie. Het modemerk voegde eraan toe dat de eerste collectie van Pharrell in juni tijdens de Paris Fashion Week in juni tentoongesteld zal worden.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Opvolger Virgil

Pharrell volgt Virgil Abloh op, die eind 2021 overleed aan de gevolgen van kanker. De aanstelling van Virgil was toentertijd al enigszins opmerkelijk, aangezien de architect, ingenieur en dj geen traditionele ontwerpersopleiding had gevolgd. Louis Vuitton zette daarmee dus een nieuwe koers in en zet deze nu voort met de aanstelling van Pharrell.

Louis Vuitton kiest dus voor trendsetters in plaats van traditionele modeontwerpers. Ondanks dat zowel Virgil als Pharrell geen ontwerpersopleiding volgden, staat hun invloed op de modewereld niet ter discussie. Virgil maakte zijn naam door het populaire kledingmerk Off White op te zetten en ook Pharrell was verantwoordelijk voor trends, bijvoorbeeld door het merk Billionaire Boys Club op te zetten. Daarnaast ontwierp Pharrell eerder al eens zonnebrillen en sieraden voor Louis Vuitton en werkte hij vaker met grote merken samen zoals Chanel en Moncler.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Kritiek

Op social media is niet iedereen het eens met de aanstelling van Pharrell, die dus ook geen ontwerpersopleiding heeft gevolgd. Zo wordt de artiest geprezen om zijn werk als muzikant en trendsetter, maar vinden mensen het oneerlijk dat een celebrity de kans krijgt in plaats van opkomende modeontwerpers. Critici zien het als een strategische zet van Louis Vuitton om een bekende naam aan te stellen, waarmee ze vooral geïnteresseerd lijken in de publiciteit die dat met zich meebrengt.

"Al die jonge getalenteerde ontwerpers snakken naar hun grote kans en jullie huren een miljonair in?", schrijft iemand bijvoorbeeld op Twitter. "Omg dit is verschrikkelijk nieuws... grote modehuizen slaan de weg in van clout marketing in plaats van echte kwaliteit en design", tweet iemand anders.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Ster advertentie
Ster advertentie