Naar cookieinstellingen
FunX

Kyra heeft altijd €300 aan betalingen openstaan: "Achteraf betalen is verslavend"

foto: Unsplash | Ter illustratie
  1. Newschevron right
  2. Kyra heeft altijd €300 aan betalingen openstaan: "Achteraf betalen is verslavend"

Veel mensen vinden het lekker om tijdens het shoppen het betaalmoment uit te stellen, bijvoorbeeld door te kiezen voor achterafbetaaldiensten zoals Klarna of Riberty (voorheen AfterPay). Maar niet iedereen heeft door hoe tricky dit kan zijn. Als je niet oplet, heb je zo honderden euro's aan betalingen openstaan. De 24-jarige Kyra* is een fanatiek gebruiker van deze shopdiensten. "Het kan heel verslavend werken, daarom wil ik dit jaar stoppen met Klarna".

Quote

Soms voel je je gewoon kut en zie je online iets wat je graag wil hebben. Door achteraf te betalen kan je jezelf meteen belonen. Het geld is dan een probleem voor later.

Kyra

Openstaande betalingen

Kyra gebruikt al zeker twee jaar lang elke maand minstens één keer Klarna bij het shoppen. "Eigenlijk gebruik ik het bij elke webshop waar ik shop die Klarna aanbiedt. Vooral voor kleding, make-up en verzorgingsproducten." Daardoor heeft ze vrijwel altijd zo'n 200 tot 300 euro aan betalingen openstaan. "Dat is dan verspreid over allerlei webshops. Dus bijvoorbeeld 150 euro bij Zara en dan nog 50 euro ergens anders. Maar ik heb wel een grens met mezelf afgesproken. Ik wil niet dat er 500 euro openstaat."

De voornaamste reden waarom Kyra de optie Klarna aanklikt bij het afrekenen, is het gemak. "Dan hoef ik niet op m'n geld te wachten als ik dingen terugstuur. Dat is vooral bij kleding handig. Daarnaast komt het vaak voor dat m'n verzorgingsproducten op zijn wanneer ik nog geen salaris heb gehad. Dan heb ik het geld nog even niet, maar de spullen wel nodig. Ik wil liever niet in de min staan bij de bank, dus dan gebruik ik Klarna en betaal ik als m'n salaris is gestort."

Betaaldatum uitstellen

De betaaldatum kan je in apps als Klarna meestal gratis een paar dagen uitstellen en tegen een kleine betaling zelfs dertig dagen. "Vaak is de betaaldatum rond de dag dat m'n salaris binnenkomt, maar soms verleng ik 'm", vertelt Kyra. "Daar betaal je maar iets van dertig cent voor en dan is het lekker een probleem voor volgende maand. December is bijvoorbeeld best wel duur, dus dan denk ik: het kan beter in januari." Het is niet altijd zo dat Kyra het geld voor de bestelde producten niet heeft. "Soms heb ik het wel, maar denk ik: dat geef ik dan liever uit aan dingen die je niet met Klarna kan betalen, zoals boodschappen."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Koopverslaving?

Als Kyra terugblikt op haar Klarna-historie heeft ze het idee dat ze misschien wel een koopverslaving had. "Soms voel je je gewoon kut. Dan zit je lekker te scrollen en zie je iets wat je heel graag wil hebben. Je denkt: ik heb een rotdag en ik verdien het, maar kan het even niet betalen. Door achteraf betalen kan je jezelf alsnog meteen belonen. Het geld is dan een probleem voor later." Met haar vriendinnen kan ze haar shopgedrag bespreken. "We doen allemaal hetzelfde. Maar aan m'n ouders zou ik het niet vertellen. M'n moeder zegt altijd al dat ik niet genoeg spaar. Als ik dit zou uitleggen, zou ze een hartaanval krijgen."

Shoplogs van influencers

Social media, waarop Kyra graag kijkt voor inspiratie, spelen een grote rol bij haar koopdrang. "De shoplogs (video's waarin nieuwe kleding wordt geshowd, red.) van influencers vliegen je om de oren. En als je op TikTok leuke items ziet, wil je die ook snel kopen. Je wordt er hebberig van. Maar door die impulsieve acties hangen er nu wel dingen in m'n kast die ik nooit draag." Sowieso heeft ze het idee dat modeinfluencers invloed hebben op het koopgedrag van jongeren. "Je krijgt het idee dat je dezelfde outfit niet vaker kan dragen, omdat het in de celeb- en influencerwereld ook niet voorkomt dat ze twee keer dezelfde trui dragen op een foto. Maar zo vaak nieuwe kleding kopen is hartstikke duur."

Lachen op TikTok

Hoewel Kyra fanatiek gebruik heeft gemaakt van Klarna, vindt ze het eigenlijk niet goed dat dat soort diensten bestaan. "Het is veel te makkelijk. Mensen weten niet waar ze aan beginnen. Het kan heel verslavend werken en je hoort maar weinig over de problemen waar je in terecht kan komen wanneer je te maken krijgt met incassobureaus en deurwaarders." Sterker nog: Kyra ziet online vooral jongeren die lacherig 'opscheppen' over hun openstaande betalingen bij Klarna. "Zo van: kijk hoe hoog m'n rekening is. Dan gaat het echt over duizenden euro's. Ik zou dan echt niet lachen, ik schaam me er eerder voor. Dat soort schulden zijn echt m'n angst, maar zij hebben niet door hoe ernstig het is."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Direct betalen

Kyra is nooit echt in de schulden gekomen door haar Klarna-gebruik, maar ze beseft dat dat wel had kunnen gebeuren. Daarom heeft ze besloten dat ze de app dit jaar niet meer wil gebruiken en voortaan alles direct wil betalen. "De laatste tijd ben ik er bewuster over gaan nadenken. Ik ben nooit op het punt gekomen dat ik het geld niet had op het moment dat ik moest betalen, maar het is wel kut dat ik telkens wanneer m'n salaris wordt gestort de helft moet uitgeven aan afbetalingen. Dat is nu al een tijdje zo: je komt in een vicieuze cirkel waarbij je het blijft uitstellen. Het is een raar psychologisch spelletje en eigenlijk vraag je om problemen."

Reactie Klarna

KIarna zegt het volgende over de risico's van geldproblemen onder jongeren:

"We volgen het debat over jongeren en de mogelijke risico’s. Dit is een belangrijk onderwerp, maar we delen niet altijd dezelfde conclusies. Klanten van Klarna tussen 18 en 25 jaar zijn juist beter geworden in het op tijd terugbetalen van hun uitstaande betalingen. Wij zien een structurele verlaging in zowel het percentage herinneringskosten als in incassogevallen. Bij Klarna opereren onze producten volgens hoge standaarden zoals duidelijke terugbetalingsschema’s, kopersbescherming en kredietwaardigheidstoetsen op iedere transactie. Bovendien investeren we in nieuwe budgeteringsfuncties die consumenten helpen hun uitgaven te beheren."

*In verband met privacy is de naam gefingeerd. De echte naam is bekend bij de redactie.

Dit verhaal verscheen op 8 december 2022 in een uitgebreider artikel op FunX.nl.

Hulp bij geldzorgen

Kom je er echt niet meer uit met je financiën? Je kunt altijd hulp zoeken. Dat kan het beste bij de gemeente. Speciale hulpteams kunnen jou ondersteunen bij je geldzorgen, het op orde krijgen van je geldzaken of het uitzoeken van welke regelingen je gebruik kunt maken.

Op de website van het NIBUD vind je meer tips en doorverwijzingen. Ook deze pagina's van de Rijksoverheid en Wijzer in geldzaken kunnen je verder helpen.

Week van het Geld

Van 27 t/m 31 maart is het de Week van het Geld, een initiatief van het platform Wijzer in geldzaken. In deze week worden jongeren gestimuleerd om zich bezig te houden met alles dat met geld te maken heeft om zo hun financiële vaardigheden te ontwikkelen. Op 31 maart organiseert FunX in TivoliVredenburg in Utrecht 'Op Je Money', een event waar samen met verschillende influencers en deskundigen zonder schaamte wordt gepraat over geld en verleiding. Meld je daarvoor gratis aan.

Ook bij FunX lees en hoor je de hele week verhalen over de financiële situatie van jongeren. Hier kun je alles teruglezen.

Ster advertentie
Ster advertentie
Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op FunX

FunX gebruikt Functionele en Analytische cookies voor websites optimalisatie en metingen. Geef voor andere cookies je voorkeuren op

Meer uitleg

Waarom cookies?

De Nederlandse Publieke Omroep plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Analytische cookies voor Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Cookies gezet door comScore bevatten alleen een uniek nummer en zijn NPO-specifiek, deze worden niet gebruikt om NPO-bezoekers buiten de NPO-sites te volgen. JavaScript zorgt ervoor dat metingen niet gecached kunnen worden zodat we een herhaalde page-view kunnen tellen.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van de Nederlandse Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk en optimaal mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina\’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina\’s, bezoekers zijn niet uniek te identificeren
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina\’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Sociale Media cookies

Cookies om de inhoud van onze website te delen via social media

De artikelen en video’s die je op onze website bekijkt, kun je door middel van buttons delen via social media. Voor het functioneren van deze buttons wordt gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen op het moment dat je een artikel of video wilt delen.

Deze cookies maken het dus mogelijk dat

Bij Social Media sites ingelogde gebruikers, bijvoorbeeld Twitter of Facebook, is het mogelijke om sommige inhoud van onze website direct te delen op die sites. Voor de cookies die de social media partijen plaatsen en de mogelijke data die zij hiermee verzamelen voor verschillende doeleinden onder andere gepersonaliseerde reclame, verwijzen wij ook naar de verklaringen die deze partijen op hun eigen websites daarover geven; zie de links hieronder. Let op dat deze verklaringen regelmatig kunnen wijzigen. De websites van de Nederlandse Publieke Omroep hebben daar geen invloed op.

  • Facebook (https://www.facebook.com/policies/cookies/)
  • Google+ / Youtube (https://policies.google.com/privacy?hl=nl)
  • Twitter (https://twitter.com/en/privacy)
  • Instagram (https://help.instagram.com/1896641480634370?ref=ig)

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil sociale media koppelingen zoals Facebook berichten en YouTube video’s kunnen zien op deze site:

    Hiermee sta je het plaatsen van cookies door sociale medianetwerken toe. Deze netwerken kunnen je volgen en je internetgedrag gebruiken voor andere doeleinden buiten de NPO om.