FunX

Vlogs bevatten meer reclame dan je denkt. Maar is dat erg?

  1. Newschevron right
  2. Vlogs bevatten meer reclame dan je denkt. Maar is dat erg?

In driekwart van de vlogs op YouTube zit sluikreclame. Dat zegt het Commissariaat voor de Media na honderd video's van de twintig populairste YouTubers in Nederland te hebben bekeken. Maar is dat erg?

Stiekem?

Volgens de mediabewaker is iets al gauw sluikreclame als het voor het publiek niet expliciet duidelijk is dat er (betaald) reclame wordt gemaakt voor een product of dienst. Maar je kunt je afvragen in hoeverre reclame in vlogs of YouTubevideo's zo te noemen is. Erg subtiel is het niet als bijvoorbeeld Monica Geuze een bepaald kledingmerk noemt in haar vlogtitel, in haar openingszin en ook nog letterlijk wijst naar een webshoplink in de beschrijving van de video.

Schadelijk

Vloggers hebben wel een jong publiek, waaronder kinderen. Daar maakt het Commissariaat zich vooral zorgen over. "Zeker als de kijkers kinderen zijn, is dat schadelijk, omdat kinderen veel sneller te beïnvloeden zijn." Daarom is het voor tv, film en sportmedia al verboden om subtiel merkproducten in beeld te plaatsen als de beelden zijn gericht op publiek jonger dan twaalf jaar.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Curators

Maar hebben oudere kijkers er wel moeite mee als Nesim Najih zegt waar hij die dope jas vandaan heeft? Vaak wordt er zelfs om gevraagd. En verwachten wij als abonnees ook niet dat onze favoriete vloggers of YouTubers onze reviewmasters zijn. En als je hun mening waardeert, wil je ook weten wat zij wel of niet chill vinden.

Als kijker voel je je pas genaaid als duidelijk wordt dat een online influencer iets alleen voor het geld aanprijst, of hij het nou goed of slecht vindt. En dat is vaak onduidelijk zegt het Commissariaat.

Wat nu?

De vraag is nu: als sommige YouTubers zelfs leven van reclame-inkomsten, volwassen kijkers erdoorheen kunnen kijken en grote merken er graag gebruik van maken, waar moet dan een grens worden getrokken?

Oproep naar vloggers

Sluikreclame in vlogs is sinds eind vorig jaar bestempeld tot topprioriteit van het Commissariaat. Om het te bestrijden is er nieuwe Europese regelgeving in de maak. Door de aangepaste regels kunnen vloggers straks worden aangesproken op (sluik)reclame en reclame gericht op kinderen.

Wel gaan de nieuwe richtlijnen pas over twee jaar in. Tot die tijd hebben toezichthouders een oproep gedaan aan alle invloedrijke vloggers om voorlopig zelf te bepalen hoe zij in de toekomst omgaan met reclame.

Ster advertentie
Ster advertentie