Naar cookieinstellingen
FunX

Influencer Coco over onzeker zijn: "Haal je zelfvertrouwen niet uit Instagram"

foto: Instagram @cococenteno
  1. Newschevron right
  2. Influencer Coco over onzeker zijn: "Haal je zelfvertrouwen niet uit Instagram"

Sociale media als Instagram zijn leuk en inspirerend, maar kunnen je ook behoorlijk onzeker maken. Al die gelikte plaatjes en zogenaamd 'perfecte' lichamen kunnen flink messen met je zelfbeeld en zouden volgens onderzoek zelfs bijdragen aan de toename in cosmetische ingrepen. Vaak worden influencers aangewezen als de verantwoordelijken hiervoor, maar dat is niet helemaal terecht, vindt Paula Molina Montes de Oca (28), bekend op Instagram als Coco Centeno. Aan FunX vertelt ze over haar onzekerheden, haar werk als influencer en over bewust omgaan met wie je op je tijdlijn voorbij laat komen.

Quote

Ik ontvolg makeup- en modemerken die alleen maar bepaalde poppetjes, huidskleuren en lichaamstypes laten zien, hoe leuk ik het merk ook vind.

Onzeker

Als je haar Instagrampagina doorscrolt, waarop ze al zo'n zes jaar de mooiste plaatjes post, kan je je niet voorstellen dat Paula ooit moeite heeft gehad met haar uiterlijk. Maar waar ze zichzelf nu volledig omarmt, was ze vroeger heel onzeker, zo vertelt ze. "Ik ben op de middelbare school heel erg gepest en vond mezelf het lelijkste dat er was."

Paula vertelt dat ze last had van Body Dysmorphic Disorder (BDD). Bij die aandoening is je zelfbeeld zo vertekend, dat je ervan overtuigd bent dat (een deel van je) lichaam vreselijk lelijk is, terwijl die zogenaamde tekortkomingen er in werkelijkheid niet zijn. Zo noemt ze als voorbeeld:

"Ik was op vakantie op Zakynthos, waar we superveel foto's maakten. Ik voelde me toen zó dik en lelijk, maar ik nu terugkijk naar die foto's denk ik: wauw, je zag er supergoed uit. Het is zo bizar dat je zo naar jezelf kan kijken, terwijl de realiteit compleet anders is. Je brein maakt er iets van dat er niet is."

Nooit goed

Het feit dat Paula veel complimentjes over haar looks kreeg toen ze was afgevallen, speelde zeker een rol bij haar negatieve zelfbeeld. "Toen werd ik juist heel kritisch naar mezelf. Het werkte averechts. Je gaat dan onbewust denken: oh, nu ben ik meer waard, terwijl ik niet eens was gaan afvallen voor de looks." Tegelijkertijd kreeg Paula van andere volgers weer te horen dat het jammer was dat ze was afgevallen, omdat zwaardere mensen nu niet meer met haar konden relaten. "Dus je kan het eigenlijk nooit goed doen."

Het kostte veel tijd, maar Paula heeft zichzelf weten te bevrijden van die negatieve en onzekere gedachtes, onder meer door therapie te volgen. "Daar ben ik wel trots op. Het gebeurt nog steeds weleens dat ik naar m'n lichaam kijk en denk: dit zou ik anders willen zien. Maar zelfliefde is voor mij een van de belangrijkste dingen die er is."

Body Dysmorphic Disorder

Body Dysmorphic Disorder (BDD) komt bij zowel vrouwen als mannen voor. Mensen met BDD zijn obsessief bezig met hun uiterlijk en het constant verbergen of 'verbeteren' van hun onzekerheden. Ze denken vaak dat iets aan hun uiterlijk veranderen zal helpen, maar in de meeste gevallen is dit niet het geval. Wel zijn er specifieke behandelingen voor BDD, die onder andere bestaan uit cognitieve gedragstherapie.

Selfie dysmorphia

De laatste jaren wordt er ook gesproken van 'selfie dysmorphia' of 'Instagram/Snapchat dysmorphia'. Hierbij streven mensen ernaar om er net zo uit te zien als hun bewerkte foto's. Ze vergelijken hun gezicht in de spiegel met hun gezicht na het gebruik van een van de honderden magische filters en houden daar een negatief zelfbeeld aan over. Het gevolg? Cosmetische artsen krijgen mensen op consult die hun gefilterde Snapchatfoto als voorbeeld meenemen.

Kies bewust wie je volgt

Als iemand die veel tijd doorbrengt op social media kan Paula zich goed voorstellen hoe groot de impact van Instagram kan zijn op je zelfbeeld. "Als de 16-jarige ik Instagram had gehad - met al die perfecte lichamen - zou het me ongetwijfeld veel hebben gedaan." Maar, benadrukt ze, je hebt als gebruiker grotendeels zelf in de hand wie je volgt en wat je te zien krijgt. Dat is iets waar ze zelf hele bewuste keuzes in maakt. "Ik heb bijvoorbeeld hip dips", vertelt ze. "Op een gegeven moment was ik het zo zat om daar met walging naar te kijken, dat ik andere meiden met hip dips ben gaan zoeken om te volgen. Bij anderen vind ik dat prachtig en op een gegeven moment kon ik het ook bij mezelf waarderen, omdat ik het bleef zien. Ik ben m'n onderbewustzijn dus gaan trainen door te veranderen wat ik iedere dag zie."

Op haar timeline komen dan ook alleen mensen voorbij in wie ze zich op een bepaalde manier in kan herkennen of van wie ze een positief gevoel krijgt:

"Ik volg juist zoveel mogelijk diverse mensen die er anders uitzien dan ik of de beautynorm. Ik ontvolg ook gewoon makeup- en modemerken die alleen maar bepaalde poppetjes, huidskleuren en lichaamstypes laten zien, hoe leuk ik het merk ook vind. Ik voel me daar dan niet welkom."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Unfollow

Dat bewust omgaan met wie en wat je te zien krijgt op social media is iets wat meer mensen zouden moeten doen, aldus Paula. "Mensen moeten zich er misschien bewuster van worden dat je zelf een keuze hebt wie je volgt." Volgens haar wordt de verantwoordelijkheid voor het creëren van een bepaald schoonheidsideaal en het daarmee onzeker maken van jonge mensen te veel bij influencers gelegd. "We onderschatten hoeveel invloed we zelf hebben in wat we online willen zien. Vroeger hadden alleen de grote netwerken de macht om het schoonheidsbeeld te bepalen, maar nu kan je je eigen wereld en realiteit creëren."

Haar advies is dan ook om mensen van wie je onzeker wordt niet langer te volgen. "Waarom zou je dat jezelf aandoen? Dan wil je blijkbaar online iets zien waar je niet aan kan voldoen."

Quote

Ik vind het gevaarlijk om veel verantwoordelijkheid bij influencers te leggen. Het begint thuis, bij een gesprek over hoe je je eigen keuzes maakt. Want deze invloed gaat er altijd zijn.

Geen filters

Zelf probeert Paula ondertussen een zo realistisch mogelijk beeld te laten zien op haar eigen pagina's. Dat betekent geen weggepoetste rimpels of oneffenheden. "Laatst kreeg ik een comment met 'hoe ben je van je cellulitis en striae afgekomen?' Toen heb ik een nieuwe foto gedeeld met die comments erbij, zo van: dit is hoe het er echt uitziet. Laat je niet voor de gek houden. Jullie zien maar een momentopname." Op een gegeven moment is Paula ook bewust gestopt met het gebruiken van filters. "Ik bewerk m'n foto's ook niet meer. Dat vind ik soms nog spannend, maar als je mij in real life ziet, zie je me ook niet altijd met perfect licht."

Cosmetische ingrepen

Bij dat realistische beeld hoort ook transparant zijn over cosmetische ingrepen. Zo heeft Paula haar hele proces rondom botox en fillers gedeeld met haar volgers: zowel het plaatsen als het weer laten verwijderen ervan. "Ik was iets te ver gegaan en dat laat ik dan ook gewoon zien." Maar als influencer kan je het wat betreft dat onderwerp eigenlijk nooit doen doen, geeft ze toe: of je 'promoot' plastische chirurgie, of je bent er niet eerlijk over en draagt zo bij aan een onhaalbaar schoonheidsideaal. "Als je het niet deelt, ben je de boeman, maar als je het wel deelt ook. Dan ben ik liever eerlijk. Veel mensen maken er een sport van om influencers te haten, maar ik kan er tegen."

Ze vindt het oneerlijk dat influencers vaak verantwoordelijk worden gehouden voor het 'aansporen' van cosmetische ingrepen en haast verplicht worden om keuzes hierover te delen. "Influencers zijn ook maar gewoon mensen, dus waarom wordt dat van ons verwacht? Ik vind het gevaarlijk om daar zoveel verantwoordelijkheid te leggen. Het begint thuis, bij een gesprek met je kinderen over hoe je je eigen keuzes maakt. Want deze invloed gaat er altijd zijn."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Zelfvertrouwen

De belangrijkste boodschap die Paula haar volgers wil meegeven, is om Instagram niet als quick fix voor je zelfvertrouwen te zien, maar om die liefde en waardering uit jezelf te halen. "Er is niets fijner dan onafhankelijk zijn van andere mensen hun mening en goedkeuring. Veel meiden willen misschien influencer worden, omdat ze zien dat je de hele dag de hemel in wordt geprezen. Begrijp me niet verkeerd, ik waardeer alle complimenten en support, maar haal daar niet m'n zelfvertrouwen uit." En daarbij is bewust scrollen en af en toe op die unfollow-knop drukken dus essentieel. "Creëer de realiteit om je heen die jij wilt zien en leer inzien hoe mooi je zelf bent. Dat is een lang proces, maar het is echt mogelijk."

Van filter naar filler

Wil je meer weten en meepraten over de invloed van social media op je zelfbeeld en de toename in cosmetische ingrepen? Aanstaande vrijdag 23 september om 20.00 uur spreekt Paula samen met Rowan Blijd, Malika Saymak en dokter Tom Decates op het evenement 20'ers-dilemma: van filter naar filler bij Felix Meritis in Amsterdam.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Hulp nodig?

Heb je last van angsten, depressieve gevoelens of andere psychische problemen? Het is heel belangrijk om hierover te praten. Je kan hiervoor naar je huisarts of je kan contact opnemen met MIND Korrelatie. Zij zijn maandag tot en met vrijdag tussen 09.00 en 21.00 bereikbaar via 0900-1450. Je kunt ook chatten, mailen of WhatsAppen voor advies en hulp via mindkorrelatie.nl.

Ster advertentie
Ster advertentie

Lees ook

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op FunX

FunX gebruikt Functionele en Analytische cookies voor websites optimalisatie en metingen. Geef voor andere cookies je voorkeuren op

Meer uitleg

Waarom cookies?

De Nederlandse Publieke Omroep plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Analytische cookies voor Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Cookies gezet door comScore bevatten alleen een uniek nummer en zijn NPO-specifiek, deze worden niet gebruikt om NPO-bezoekers buiten de NPO-sites te volgen. JavaScript zorgt ervoor dat metingen niet gecached kunnen worden zodat we een herhaalde page-view kunnen tellen.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van de Nederlandse Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk en optimaal mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina\’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina\’s, bezoekers zijn niet uniek te identificeren
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina\’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Sociale Media cookies

Cookies om de inhoud van onze website te delen via social media

De artikelen en video’s die je op onze website bekijkt, kun je door middel van buttons delen via social media. Voor het functioneren van deze buttons wordt gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen op het moment dat je een artikel of video wilt delen.

Deze cookies maken het dus mogelijk dat

Bij Social Media sites ingelogde gebruikers, bijvoorbeeld Twitter of Facebook, is het mogelijke om sommige inhoud van onze website direct te delen op die sites. Voor de cookies die de social media partijen plaatsen en de mogelijke data die zij hiermee verzamelen voor verschillende doeleinden onder andere gepersonaliseerde reclame, verwijzen wij ook naar de verklaringen die deze partijen op hun eigen websites daarover geven; zie de links hieronder. Let op dat deze verklaringen regelmatig kunnen wijzigen. De websites van de Nederlandse Publieke Omroep hebben daar geen invloed op.

  • Facebook (https://www.facebook.com/policies/cookies/)
  • Google+ / Youtube (https://policies.google.com/privacy?hl=nl)
  • Twitter (https://twitter.com/en/privacy)
  • Instagram (https://help.instagram.com/1896641480634370?ref=ig)

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil sociale media koppelingen zoals Facebook berichten en YouTube video’s kunnen zien op deze site:

    Hiermee sta je het plaatsen van cookies door sociale medianetwerken toe. Deze netwerken kunnen je volgen en je internetgedrag gebruiken voor andere doeleinden buiten de NPO om.