FunX

Influencer Coco over onzeker zijn: "Haal je zelfvertrouwen niet uit Instagram"

foto: Instagram @cococenteno
  1. Newschevron right
  2. Influencer Coco over onzeker zijn: "Haal je zelfvertrouwen niet uit Instagram"

Sociale media als Instagram zijn leuk en inspirerend, maar kunnen je ook behoorlijk onzeker maken. Al die gelikte plaatjes en zogenaamd 'perfecte' lichamen kunnen flink messen met je zelfbeeld en zouden volgens onderzoek zelfs bijdragen aan de toename in cosmetische ingrepen. Vaak worden influencers aangewezen als de verantwoordelijken hiervoor, maar dat is niet helemaal terecht, vindt Paula Molina Montes de Oca (28), bekend op Instagram als Coco Centeno. Aan FunX vertelt ze over haar onzekerheden, haar werk als influencer en over bewust omgaan met wie je op je tijdlijn voorbij laat komen.

Quote

Ik ontvolg makeup- en modemerken die alleen maar bepaalde poppetjes, huidskleuren en lichaamstypes laten zien, hoe leuk ik het merk ook vind.

Onzeker

Als je haar Instagrampagina doorscrolt, waarop ze al zo'n zes jaar de mooiste plaatjes post, kan je je niet voorstellen dat Paula ooit moeite heeft gehad met haar uiterlijk. Maar waar ze zichzelf nu volledig omarmt, was ze vroeger heel onzeker, zo vertelt ze. "Ik ben op de middelbare school heel erg gepest en vond mezelf het lelijkste dat er was."

Paula vertelt dat ze last had van Body Dysmorphic Disorder (BDD). Bij die aandoening is je zelfbeeld zo vertekend, dat je ervan overtuigd bent dat (een deel van je) lichaam vreselijk lelijk is, terwijl die zogenaamde tekortkomingen er in werkelijkheid niet zijn. Zo noemt ze als voorbeeld:

"Ik was op vakantie op Zakynthos, waar we superveel foto's maakten. Ik voelde me toen zó dik en lelijk, maar ik nu terugkijk naar die foto's denk ik: wauw, je zag er supergoed uit. Het is zo bizar dat je zo naar jezelf kan kijken, terwijl de realiteit compleet anders is. Je brein maakt er iets van dat er niet is."

Nooit goed

Het feit dat Paula veel complimentjes over haar looks kreeg toen ze was afgevallen, speelde zeker een rol bij haar negatieve zelfbeeld. "Toen werd ik juist heel kritisch naar mezelf. Het werkte averechts. Je gaat dan onbewust denken: oh, nu ben ik meer waard, terwijl ik niet eens was gaan afvallen voor de looks." Tegelijkertijd kreeg Paula van andere volgers weer te horen dat het jammer was dat ze was afgevallen, omdat zwaardere mensen nu niet meer met haar konden relaten. "Dus je kan het eigenlijk nooit goed doen."

Het kostte veel tijd, maar Paula heeft zichzelf weten te bevrijden van die negatieve en onzekere gedachtes, onder meer door therapie te volgen. "Daar ben ik wel trots op. Het gebeurt nog steeds weleens dat ik naar m'n lichaam kijk en denk: dit zou ik anders willen zien. Maar zelfliefde is voor mij een van de belangrijkste dingen die er is."

Body Dysmorphic Disorder

Body Dysmorphic Disorder (BDD) komt bij zowel vrouwen als mannen voor. Mensen met BDD zijn obsessief bezig met hun uiterlijk en het constant verbergen of 'verbeteren' van hun onzekerheden. Ze denken vaak dat iets aan hun uiterlijk veranderen zal helpen, maar in de meeste gevallen is dit niet het geval. Wel zijn er specifieke behandelingen voor BDD, die onder andere bestaan uit cognitieve gedragstherapie.

Selfie dysmorphia

De laatste jaren wordt er ook gesproken van 'selfie dysmorphia' of 'Instagram/Snapchat dysmorphia'. Hierbij streven mensen ernaar om er net zo uit te zien als hun bewerkte foto's. Ze vergelijken hun gezicht in de spiegel met hun gezicht na het gebruik van een van de honderden magische filters en houden daar een negatief zelfbeeld aan over. Het gevolg? Cosmetische artsen krijgen mensen op consult die hun gefilterde Snapchatfoto als voorbeeld meenemen.

Kies bewust wie je volgt

Als iemand die veel tijd doorbrengt op social media kan Paula zich goed voorstellen hoe groot de impact van Instagram kan zijn op je zelfbeeld. "Als de 16-jarige ik Instagram had gehad - met al die perfecte lichamen - zou het me ongetwijfeld veel hebben gedaan." Maar, benadrukt ze, je hebt als gebruiker grotendeels zelf in de hand wie je volgt en wat je te zien krijgt. Dat is iets waar ze zelf hele bewuste keuzes in maakt. "Ik heb bijvoorbeeld hip dips", vertelt ze. "Op een gegeven moment was ik het zo zat om daar met walging naar te kijken, dat ik andere meiden met hip dips ben gaan zoeken om te volgen. Bij anderen vind ik dat prachtig en op een gegeven moment kon ik het ook bij mezelf waarderen, omdat ik het bleef zien. Ik ben m'n onderbewustzijn dus gaan trainen door te veranderen wat ik iedere dag zie."

Op haar timeline komen dan ook alleen mensen voorbij in wie ze zich op een bepaalde manier in kan herkennen of van wie ze een positief gevoel krijgt:

"Ik volg juist zoveel mogelijk diverse mensen die er anders uitzien dan ik of de beautynorm. Ik ontvolg ook gewoon makeup- en modemerken die alleen maar bepaalde poppetjes, huidskleuren en lichaamstypes laten zien, hoe leuk ik het merk ook vind. Ik voel me daar dan niet welkom."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Unfollow

Dat bewust omgaan met wie en wat je te zien krijgt op social media is iets wat meer mensen zouden moeten doen, aldus Paula. "Mensen moeten zich er misschien bewuster van worden dat je zelf een keuze hebt wie je volgt." Volgens haar wordt de verantwoordelijkheid voor het creëren van een bepaald schoonheidsideaal en het daarmee onzeker maken van jonge mensen te veel bij influencers gelegd. "We onderschatten hoeveel invloed we zelf hebben in wat we online willen zien. Vroeger hadden alleen de grote netwerken de macht om het schoonheidsbeeld te bepalen, maar nu kan je je eigen wereld en realiteit creëren."

Haar advies is dan ook om mensen van wie je onzeker wordt niet langer te volgen. "Waarom zou je dat jezelf aandoen? Dan wil je blijkbaar online iets zien waar je niet aan kan voldoen."

Quote

Ik vind het gevaarlijk om veel verantwoordelijkheid bij influencers te leggen. Het begint thuis, bij een gesprek over hoe je je eigen keuzes maakt. Want deze invloed gaat er altijd zijn.

Geen filters

Zelf probeert Paula ondertussen een zo realistisch mogelijk beeld te laten zien op haar eigen pagina's. Dat betekent geen weggepoetste rimpels of oneffenheden. "Laatst kreeg ik een comment met 'hoe ben je van je cellulitis en striae afgekomen?' Toen heb ik een nieuwe foto gedeeld met die comments erbij, zo van: dit is hoe het er echt uitziet. Laat je niet voor de gek houden. Jullie zien maar een momentopname." Op een gegeven moment is Paula ook bewust gestopt met het gebruiken van filters. "Ik bewerk m'n foto's ook niet meer. Dat vind ik soms nog spannend, maar als je mij in real life ziet, zie je me ook niet altijd met perfect licht."

Cosmetische ingrepen

Bij dat realistische beeld hoort ook transparant zijn over cosmetische ingrepen. Zo heeft Paula haar hele proces rondom botox en fillers gedeeld met haar volgers: zowel het plaatsen als het weer laten verwijderen ervan. "Ik was iets te ver gegaan en dat laat ik dan ook gewoon zien." Maar als influencer kan je het wat betreft dat onderwerp eigenlijk nooit doen doen, geeft ze toe: of je 'promoot' plastische chirurgie, of je bent er niet eerlijk over en draagt zo bij aan een onhaalbaar schoonheidsideaal. "Als je het niet deelt, ben je de boeman, maar als je het wel deelt ook. Dan ben ik liever eerlijk. Veel mensen maken er een sport van om influencers te haten, maar ik kan er tegen."

Ze vindt het oneerlijk dat influencers vaak verantwoordelijk worden gehouden voor het 'aansporen' van cosmetische ingrepen en haast verplicht worden om keuzes hierover te delen. "Influencers zijn ook maar gewoon mensen, dus waarom wordt dat van ons verwacht? Ik vind het gevaarlijk om daar zoveel verantwoordelijkheid te leggen. Het begint thuis, bij een gesprek met je kinderen over hoe je je eigen keuzes maakt. Want deze invloed gaat er altijd zijn."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Zelfvertrouwen

De belangrijkste boodschap die Paula haar volgers wil meegeven, is om Instagram niet als quick fix voor je zelfvertrouwen te zien, maar om die liefde en waardering uit jezelf te halen. "Er is niets fijner dan onafhankelijk zijn van andere mensen hun mening en goedkeuring. Veel meiden willen misschien influencer worden, omdat ze zien dat je de hele dag de hemel in wordt geprezen. Begrijp me niet verkeerd, ik waardeer alle complimenten en support, maar haal daar niet m'n zelfvertrouwen uit." En daarbij is bewust scrollen en af en toe op die unfollow-knop drukken dus essentieel. "Creëer de realiteit om je heen die jij wilt zien en leer inzien hoe mooi je zelf bent. Dat is een lang proces, maar het is echt mogelijk."

Van filter naar filler

Wil je meer weten en meepraten over de invloed van social media op je zelfbeeld en de toename in cosmetische ingrepen? Aanstaande vrijdag 23 september om 20.00 uur spreekt Paula samen met Rowan Blijd, Malika Saymak en dokter Tom Decates op het evenement 20'ers-dilemma: van filter naar filler bij Felix Meritis in Amsterdam.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Hulp nodig?

Heb je last van angsten, depressieve gevoelens of andere psychische problemen? Het is heel belangrijk om hierover te praten. Je kan hiervoor naar je huisarts of je kan contact opnemen met MIND Korrelatie. Zij zijn maandag tot en met vrijdag tussen 09.00 en 21.00 bereikbaar via 0900-1450. Je kunt ook chatten, mailen of WhatsAppen voor advies en hulp via mindkorrelatie.nl.

Ster advertentie
Ster advertentie