Naar cookieinstellingen
FunX

Doorverkopers dure concertkaartjes: slimme zakenmensen of oneerlijke afzetters?

  1. Newschevron right
  2. Doorverkopers dure concertkaartjes: slimme zakenmensen of oneerlijke afzetters?

Aan concertkaartjes komen is tegenwoordig bijna een sport geworden. Ook voor de concerten van Beyoncé en Jay-Z leek het weer bijna onmogelijk om tickets te fixen. Dat komt onder andere door de vele 'ticketboeren' die tickets opkopen om ze vervolgens met flinke winst door te verkopen. Een slimme manier om geld te verdienen, maar je benadeelt hier ook heel veel diehard fans mee. Zijn die verkopers hele slimme zakenmensen, of zijn ze gewoon oneerlijke afzetters? Die vraag leidde tot een flinke discussie bij CritiX.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Prank

FunX-dj Ingrid prankte zo'n ticketverkoper die haar kaarten verkocht voor het driedubbele. Ze deed dat onder de naam Manon van Mojo Concerts om degene te confronteren: "Wij doen sinds kort onderzoek naar doorverkopen van kaarten, in verband met woekerprijzen, en aangezien jij hieraan mee blijkt te werken zijn we genoodzaakt om jouw kaarten op non-actief te zetten. Oftewel je kaarten zijn niet meer geldig." De ticketverkoper reageerde heel verbaasd: "Ik begrijp het probleem van het doorverkopen voor het driedubbele, maar ik vind het niet oké dat ik dan ook niet meer mag gaan."

Kort daarna biechtte Ingrid natuurlijk op dat het een grapje was. De ticketverkoper was opgelucht, maar vond in ieder geval niet dat ze iets verkeerd had gedaan.

"Als ik een leuke stoel koop en ik denk later van ja ik heb die niet meer nodig, dan mag ik die ook verkopen voor de prijs die ik wil. En als iemand anders dan die prijs daarvoor wil betalen... ja waarom niet?"

Discussie

Luisteraar Jenice heeft voor het concert van Beyoncé & Jay-Z vier kaarten gekocht, waarvan ze er twee meteen doorverkocht met een goeie winst. Zij vindt het verkopen van kaartjes een 'big business'. Luisteraar Hazjir vindt het afzetterij en gaat met haar in gesprek.

Hazjir: "Aan het doorverkopen zelf is niks mis mee, maar het wordt onbetaalbaar voor sommige mensen. Het moment dat je een bedrag bovenop de ticketprijs gooit, wordt het een elite ding."

Jenice: "Ik zie het zo: zo lang mensen die kaartjes blijven kopen, heb ik daar zelf geen problemen mee. Stel je voor dat iemand niet op de normale wijze een kaartje heeft kunnen bemachtigen, dan kunnen ze op deze manier toch nog een kaartje kopen."

Hazjir: "Je hebt mensen daartussen zitten die 16 zijn, een krantenwijk hebben en veel geld hebben gespaard. Zij denken: yes ik ga kaartje kopen, 150 is wel veel, maar het is m'n idool. En dan is er iemand die de kaarten opkoopt en ze vervolgens voor nog meer geld gaan verkopen. [...] Het is heel egoïstisch, je beperkt de toestroom van kaarten naar mensen die het heel graag willen zien."

Jenice: "Je bent niet verplicht om een kaartje te halen. Als het je niet gelukt is om een kaartje te halen op de normale wijze, zou je gewoon pech hebben en zelfs niet naar het concert kunnen gaan."

Hazjir "Maar dat is dus het hele punt. Mensen missen de kans om voor een normale prijs een kaartje te halen, omdat er zoveel mensen zijn die de tickets massaal inkopen zonder interesse te hebben om zelf naar het concert te gaan."

Oplossing

Dat het doorverkopen van concertkaarten een probleem is, is duidelijk. Maar hoe zou je dit tegen kunnen gaan? SP-kamerlid Peter Kwint zet zich in om een oplossing te vinden. Zo is een mogelijke oplossing dat concertkaartjes op naam moeten worden gezet of dat er een maximum percentage winst op doorverkochte tickets moet komen.

Ster advertentie
Ster advertentie
Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op FunX

FunX gebruikt Functionele en Analytische cookies voor websites optimalisatie en metingen. Geef voor andere cookies je voorkeuren op

Meer uitleg

Waarom cookies?

De Nederlandse Publieke Omroep plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Analytische cookies voor Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Cookies gezet door comScore bevatten alleen een uniek nummer en zijn NPO-specifiek, deze worden niet gebruikt om NPO-bezoekers buiten de NPO-sites te volgen. JavaScript zorgt ervoor dat metingen niet gecached kunnen worden zodat we een herhaalde page-view kunnen tellen.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van de Nederlandse Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk en optimaal mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina\’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina\’s, bezoekers zijn niet uniek te identificeren
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina\’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Sociale Media cookies

Cookies om de inhoud van onze website te delen via social media

De artikelen en video’s die je op onze website bekijkt, kun je door middel van buttons delen via social media. Voor het functioneren van deze buttons wordt gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen op het moment dat je een artikel of video wilt delen.

Deze cookies maken het dus mogelijk dat

Bij Social Media sites ingelogde gebruikers, bijvoorbeeld Twitter of Facebook, is het mogelijke om sommige inhoud van onze website direct te delen op die sites. Voor de cookies die de social media partijen plaatsen en de mogelijke data die zij hiermee verzamelen voor verschillende doeleinden onder andere gepersonaliseerde reclame, verwijzen wij ook naar de verklaringen die deze partijen op hun eigen websites daarover geven; zie de links hieronder. Let op dat deze verklaringen regelmatig kunnen wijzigen. De websites van de Nederlandse Publieke Omroep hebben daar geen invloed op.

  • Facebook (https://www.facebook.com/policies/cookies/)
  • Google+ / Youtube (https://policies.google.com/privacy?hl=nl)
  • Twitter (https://twitter.com/en/privacy)
  • Instagram (https://help.instagram.com/1896641480634370?ref=ig)

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil sociale media koppelingen zoals Facebook berichten en YouTube video’s kunnen zien op deze site:

    Hiermee sta je het plaatsen van cookies door sociale medianetwerken toe. Deze netwerken kunnen je volgen en je internetgedrag gebruiken voor andere doeleinden buiten de NPO om.