Geronimo van Ninetyfour klaar met copycats in de fashionscene: "We moeten respect hebben voor elkaar"
- News
- Geronimo van Ninetyfour klaar met copycats in de fashionscene: "We moeten respect hebben voor elkaar"
Er bestaan tegenwoordig meer kledingmerken dan ooit. Voor de een is het maken van streetwear zijn ziel en zaligheid, terwijl de ander de scene betreedt om goed geld te verdienen. Hoewel er als ondernemer genoeg ruimte is om creatief je marktaandeel te vergroten, worden gepassioneerde ontwerpers steeds vaker de dupe van kopieergedrag. Voor Geronimo, een van de oprichters van Ninetyfour en Hundredboyz, is de maat vol. Zo stelt hij dat de oprichters van de merken Malelions en Croyez de belangrijkste code binnen fashion verbreken, namelijk: respect hebben voor elkaars ontwerpen.
Online beef
Samen met zijn compagnon Kin Ho begon Geronimo ruim tien jaar geleden het kledingmerk Ninetyfour. Daarnaast is hij de oprichter van Hundredboyz. De fashionliefhebber haalde onlangs via Instagram uit naar de oprichters van Malelions, die ook achter het merk Croyez zitten. Volgens Geronimo moet hij al jarenlang toekijken hoe ze met Malelions essentiële elementen van Ninetyfour kopiëren, maar kon hij zich niet meer inhouden toen hij een van de laatste drops van Croyez zag.
Zo ging het hem onder meer om de 'Ain't Here For Love'-tee van het merk, dat volgens Geronimo nagenoeg volledig op de 'No Cure For Love'-tee van Ninetyfour lijkt. "De kleuren, het ontwerp, de vormgeving, de stijl en zelfs de essentie van de tekst. Je gaat me toch niet vertellen dat dit per toeval zo erg met elkaar overeenkomt?"
foto: Ninetyfour / Croyez
'Dit is mijn leven'
In een eerder interview legde Geronimo al uit welke tegenslagen hij en zijn compagnon Kin Ho hebben moeten overwinnen om met Ninetyfour te komen waar ze nu zijn. Het doet hem dan ook pijn als hij ziet dat zijn harde werk en creatieve ideeën "zomaar even worden afgepakt" door 'collega-ontwerpers'. "Dit is mijn leven, bro. Ik grind voor deze shit. Dag in en dag uit." Volgens Geronimo beseffen 'copycats' niet hoeveel tijd en energie hij en zijn team in hun ontwerpen stoppen. "We hebben mensen voor ons werken die hiervan eten. Ik onderhoud mijn familie op deze manier. Iedere dag werken we met veel passie aan onze visie. Dat is een prachtig, maar zwaar proces. Je kunt dan toch niet zomaar andermans werk gaan stelen?"
Zelfde soort logo
Volgens Geronimo had hij veel eerder aan de bel moeten trekken. Hij stoort zich namelijk al sinds 2017 aan de ontwerpen van Malelions. "Ik heb veel te lang mijn mond gehouden. Maar dit kan zo niet langer meer." Hij legt uit dat hij jaren geleden al gewezen werd op het logo van Malelions, die in dezelfde stijl geschreven is als het iconische symbool van Ninetyfour.
Maar als Geronimo er zo van overtuigd is dat Malelions ze kopieert, waarom start hij dan geen juridische procedure? "Ik heb de mogelijkheden gecheckt bij de instantie waar we ons merk geregistreerd hebben. In de praktijk zou het echter lastig zijn om te bewijzen dat ze ons nadoen en was de kans groot dat we er onnodig veel tijd, energie en geld in zouden steken. Zo kregen we als reden bijvoorbeeld te horen dat er niet letterlijk 'Ninetyfour' maar 'Malelions' staat." Volgens de instantie was het om die reden heel complex om een eventuele zaak te winnen.
foto: Ninetyfour / Malelions
Veel designs komen overeen
De laatste keer dat Geronimo en zijn compagnon serieus over een mogelijke rechtszaak spraken, is inmiddels alweer een paar jaar geleden. In de tussentijd zijn er diverse ontwerpen langsgekomen die bij de mannen van Ninetyfour hun wenkbrauwen hebben doen fronzen. Een juridische procedure komt volgens Geronimo dichterbij dan ooit. "We zijn de mogelijkheden opnieuw aan het onderzoeken. De vorige keer hadden we het vooral over het logo, maar inmiddels zijn er superveel designs gewoon letterlijk gekopieerd. Zelfs mensen van buitenaf spreken ons erop aan. Dit kan zo niet langer meer."
Ze reageerden altijd lacherig als ik ze erop aansprak.
Respect voor elkaar hebben
Geronimo vindt het spijtig als de situatie moet eindigen in een juridische procedure. "Ik heb ze vaak genoeg duidelijk gemaakt dat er in mijn ogen gelijkenissen zijn. Daar werd altijd lacherig op gereageerd. Ik voelde me nooit serieus genomen en dat blijkt ook uit hun werkwijze als je daarna nog steeds door gaat met ontwerpen kopiëren." Volgens de oprichter van Ninetyfour verbreken de mensen achter Malelions en Croyez een belangrijke code binnen de streetwear. "Het is gewoon een regel dat je respect voor elkaar moet hebben en elkaar niet moet kopiëren. Ninetyfour kijkt altijd naar ontwerpen van andere Nederlandse brands, om zo niet in elkaars vaarwater te komen. Als je inspiratie wil opdoen of dingen vanuit het buitenland wil overnemen, doe je ding. Maar hier in Nederland moeten we samen strijden en respect hebben voor elkaars grind. Daar ben ik nog wel het meest teleurgesteld over."
Volgens Geronimo is Ninetyfour niet het enige merk in Nederland dat teleurgesteld is in de handelswijze van Malelions. "Zo hoor ik bijvoorbeeld van de oprichters van andere merken (de namen zijn bekend bij de redactie) dat ze hun ontwerpen ook kopiëren. Dat kan toch niet?" Geronimo legt uit dat hij aan de bel trekt vanwege zijn liefde voor het ontwerpen van kleding. "Wij zitten al jaren in deze game. Iedereen is vrij om te doen wat ze willen. Het maakt ons niks uit hoe jij je marketing doet en wat voor pasvorm je shirtjes hebben. Maar van elkaars creaties moet je gewoon afblijven. Dat is respectloos en moet gestopt worden."
foto: Ninetyfour / Malelions
Blijf jezelf
Dat de oprichter van Ninetyfour en Hundredboyz zich uitspreekt over het gebrek aan respect betekent niet dat Geronimo mensen wil afschrikken om de fashionindustrie in te gaan. Zo stelt hij dat hij iedereen wil uitnodigen om vette dingen te maken. "Volg je gevoel en creëer toffe shit. Ik houd ervan als mensen dope dingen doen. Daar kan ik echt van genieten en ik hoop dat ik mensen inspireer om hun dromen te volgen. Maar probeer wel altijd jezelf te blijven en ga anderen niet nadoen." Volgens Geronimo heeft hij vanaf het begin de visie gehad om streetwear in Nederland naar een hoger niveau te tillen en is het van belang dat merken gezamenlijk streven naar succes. "Ik ben opgevoed met respect en ik hoop dat ook van anderen terug te krijgen, ook al gaat het om een business. Zelfs dan hoop ik dat we elkaar helpen groeien en niet ten koste van anderen proberen te shinen."
foto: Ninetyfour / Malelions
Malelions reageert
We hebben vanuit FunX contact gezocht met Malelions om hun kant van het verhaal te horen. In een korte reactie via de mail lieten zij het volgende weten: "Malelions en Croyez herkennen zich helemaal niet in de genoemde suggesties. In de wereld van mode en design komt het vaker voor dat partijen iets in de vormgeving menen te herkennen. Zeker als partijen succesvol zijn, zoals Malelions en Croyez. Wij kopiëren niemand en zouden natuurlijk het omgekeerde ook vervelend vinden. Wij varen onze eigen koers en zullen dat blijven doen."
De oprichters van Malelions en Croyez stonden niet open voor aanvullende telefonische vragen.
Lees ook
Films, Series & TV
Zes redenen waarom je de documentaire van Daily Paper gezien moet hebbenFunX
Geronimo over 10 jaar Ninetyfour: "Trots dat we nooit opgegeven hebben"FunX
Kofi over derde inbraak bij L'ORIGINE: "Opgeven is voor ons geen optie"Up 2 Date
H&M begint een rechtszaak tegen Shein wegens het kopiëren van ontwerpen