Naar cookieinstellingen
FunX

Commerciële inhakers op de Pride: oprecht of hypocriet?

  1. Newschevron right
  2. Commerciële inhakers op de Pride: oprecht of hypocriet?

Besef, grote bedrijven proberen tijdens de Pride-week allemaal te laten zien hoe goed zij zich inzetten voor de LHBTQ-gemeenschap. Maar zetten ze zich ook écht in? Of hebben we hier te maken met hypocriete marketingtrucs?

Je zou in regenboogondergoed van Calvin Klein kunnen lopen met daar overheen een 'Love is for everyone'-shirt van de Hema en aan je voeten regenboogschoenen van Dr. Martens. In die outfit kun je met jouw regenboogpinpas van ING een patatje met roze frietsaus bij Smullers bestellen.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Grote merken lijken allemaal te willen profiteren van het succes van de Pride door met diensten en producten te komen die moeten laten zien hoe inclusief ze zijn. Maar mensen zijn ook kritisch. Want doen deze bedrijven aan pinkwashing of doen ze ook echt iets voor de LHBTQ-gemeenschap?

Pinkwashing

Als een bedrijf doet alsof ze opkomt voor de rechten van vrouwen en de LHBTQ-gemeenschap om te compenseren voor negatief gedrag, is er sprake van pinkwashing. Zo mag Primark niet meedoen met de botenparade, ondanks dat ze een regenboog-collectie uit hebben gebracht. Amsterdam Pride-directeur Lucien Spee vertelt aan AT5 waarom niet: “Ze laten die kleding in Bangladesh maken waar je de galg krijgt als je uit de kast komt.” En dat is nou precies waar Pride niet voor staat. Welke organisaties die inhaken op de Pride hebben echt goede bedoelingen en welke gaan er vooral met het extra geld of een goede reputatie vandoor?

Vraagtekens

Chanel Lodik, bekend van het Instagram-account Marketingvrouw en diversiteitsconsulent, heeft hier wel ideeën over. “Dat bedrijven inhaken op dit soort speciale evenementen is normaal. Maar als je gaat inhaken op maatschappelijke issues zonder dat je er zelf ook een positieve bijdrage aan levert, dan ben je verkeerd bezig.”

Brandweer

Zij zet bijvoorbeeld vraagtekens bij de intenties van de Brandweer. Zij varen sinds twee jaar weer mee met de Canal Pride na een lange tijd afwezig te zijn geweest. “Maar ze zijn ook veel in het nieuws geweest vanwege de machocultuur die er nog steeds heerst. Ik zou daarom graag willen zien wat zij precies doen om voor een werkomgeving te zorgen waar iedereen zich veilig voelt.” Dat de Brandweer deze week een pridefeest organiseerde inclusief dragqueens vindt Chanel goed, maar ze blijft kritisch.

''Mooi dat ze diverser zijn geworden als organisatie en een duidelijk standpunt innemen naar buiten toe. Maar ik zie nog steeds niet hoe ze intern met inclusie bezig zijn.''

Listerine

Ook noemt ze Listerine als voorbeeld van pinkwashing. Het bedrijf dat mondwater produceert kwam eerder dit jaar met een regenboogverpakking. In plaats van de officiële zes kleuren, gebruikt het merk acht kleuren van de regenboog. “Dit zijn de kleuren van de oude regenboogvlag uit de jaren ’70. Als je die gebruikt, heb je gewoon niet je research gedaan,” stelt Chanel. Op de verpakking wordt bovendien vermeld waar de kleuren voor staan, maar ook dat is verkeerd gedaan. Het turkoois staat staat namelijk niet voor ‘vrede’ maar voor ‘magie’.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Van fouten kun je leren

Gelukkig zijn er ook bedrijven die hebben geleerd van de fouten die ze in het verleden hebben gemaakt.

Uber

Een paar weken geleden nog, weigerde een Uber-chauffeur om dragqueen Jennifer Hopelezz en haar collega’s mee te nemen. En dat terwijl er net een intentieverklaring was ondertekend, onder meer door Uber, om discriminatie tegen te gaan in de taximarkt. Daarop heeft Uber meteen maatregelen genomen. Sinds deze week is er een discriminatieknop in de app gebouwd waarmee het voor zowel klanten als chauffeurs makkelijk wordt om discriminatie te melden. Chanel: “Zij hebben meteen daad bij het woord gevoegd en zich daarmee publiekelijk uitgesproken tegen discriminatie. Al moeten we nog wel afwachten wat er na een melding gebeurt.”

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Calvin Klein

Ook Calvin Klein heeft volgens de diversiteitsconsulent laten zien dat ze hebben geluisterd naar de kritieken van de LHBTQ-gemeenschap. Eerder dit jaar schoot een campagne met topmodel Bella Hadid bij veel mensen in het verkeerde keelgat. Bella zoent in de campagne met virtueel model Lil Miquela. Calvin Klein werd ervan beschuldigd aan queer-baiting te doen: het impliceren van iets homoseksueels maar het eigenlijk niet helemaal bedoelen. Bella identificeert zich namelijk als heteroseksueel en daarom vonden mensen dat er voor een queer-model gekozen had moeten worden.

Nu heeft het onderbroekenmerk een hele campagne gelanceerd met daarin verschillende modellen uit de LHBTQ-gemeenschap, waaronder acteur Indya Moore die zichzelf als transgender en niet-binair beschouwd.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Bovendien gaat een deel van de opbrengst van de Pride-collectie naar de Human Rights Campaign die in de Verenigde Staten streeft naar meer gelijkheid voor de LHBTQ-gemeenschap.

Veilige werkplek voor iedereen

Dus je kan een keer een fuck-up maken, maar van fouten kun je leren. En dus adviseert Chanel bedrijven die graag iets willen betekenen tijdens Pride om vooral naar zichzelf te kijken. “Bied even goede kansen aan iedereen, creëer een werkplek waar iedereen zichzelf kan zijn.”

En dan kun je volgend jaar trots met een regenboogvlaggetje zwaaien.

- In 'FunX Beseft' bespreekt FunX actuele, culturele en lifestyle topics die jouw aandacht verdienen. Een groter bewustzijn voor de generatie van nu -

Ster advertentie
Ster advertentie
Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op FunX

FunX gebruikt Functionele en Analytische cookies voor websites optimalisatie en metingen. Geef voor andere cookies je voorkeuren op

Meer uitleg

Waarom cookies?

De Nederlandse Publieke Omroep plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Analytische cookies voor Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Cookies gezet door comScore bevatten alleen een uniek nummer en zijn NPO-specifiek, deze worden niet gebruikt om NPO-bezoekers buiten de NPO-sites te volgen. JavaScript zorgt ervoor dat metingen niet gecached kunnen worden zodat we een herhaalde page-view kunnen tellen.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van de Nederlandse Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk en optimaal mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina\’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina\’s, bezoekers zijn niet uniek te identificeren
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina\’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Sociale Media cookies

Cookies om de inhoud van onze website te delen via social media

De artikelen en video’s die je op onze website bekijkt, kun je door middel van buttons delen via social media. Voor het functioneren van deze buttons wordt gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen op het moment dat je een artikel of video wilt delen.

Deze cookies maken het dus mogelijk dat

Bij Social Media sites ingelogde gebruikers, bijvoorbeeld Twitter of Facebook, is het mogelijke om sommige inhoud van onze website direct te delen op die sites. Voor de cookies die de social media partijen plaatsen en de mogelijke data die zij hiermee verzamelen voor verschillende doeleinden onder andere gepersonaliseerde reclame, verwijzen wij ook naar de verklaringen die deze partijen op hun eigen websites daarover geven; zie de links hieronder. Let op dat deze verklaringen regelmatig kunnen wijzigen. De websites van de Nederlandse Publieke Omroep hebben daar geen invloed op.

  • Facebook (https://www.facebook.com/policies/cookies/)
  • Google+ / Youtube (https://policies.google.com/privacy?hl=nl)
  • Twitter (https://twitter.com/en/privacy)
  • Instagram (https://help.instagram.com/1896641480634370?ref=ig)

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil sociale media koppelingen zoals Facebook berichten en YouTube video’s kunnen zien op deze site:

    Hiermee sta je het plaatsen van cookies door sociale medianetwerken toe. Deze netwerken kunnen je volgen en je internetgedrag gebruiken voor andere doeleinden buiten de NPO om.