FunX

Trouw: Vijf vragen: Jongere heeft een mening

  1. Newschevron right
  2. Trouw: Vijf vragen: Jongere heeft een mening
Jongere heeft een mening

Internet is populairder bij jongeren dan radio en tv. Mezen Dannawi van radio FunX vertelt waarom die zender wel aanslaat.

1 FunX heeft wekelijks een bereik van 41 procent onder jongeren, blijkt uit onderzoek van TNO. Hoe komt dat?


,,We luisteren naar de luisteraar, we maken niet iets omdat wij het leuk vinden. Iedere dag lopen er zes verslaggevers in de grote steden rond en vragen jongeren wat er speelt, wat ze bezighoudt. De onderwerpen die daar uitkomen, bespreken we vervolgens op een redactievergadering. Dus in plaats van vergaderen en dan de straat op, eerst de straat op en vervolgens vergaderen over de aanpak. Als uit die straatinterviews blijkt dat jongeren bezig zijn met de discussie over seks in videoclips, dan gaan we daarmee aan de slag."

2 Hoe pakt FunX zo'n onderwerp aan?


,,We maken programma's voor en door jongeren, dus we halen geen deskundigen of professoren naar de studio. In de programma's komen juist jongeren zelf aan het woord, zij vertellen over hun ervaringen. Dat levert hele mooie dingen op."

3 Hebben jongeren wel genoeg te zeggen om dag in dag uit programma's met hun meningen te vullen?


,,De babyboomers, de ouderwetse journalisten, denken vaak dat jongeren alleen bezig zijn met mobiele telefoons en ringtones. Maar juist door internet zijn ze goed geïnformeerd, ze weten veel. Als het over seks in videoclips gaat, hebben jongeren een mening. Ze hebben misschien niet allerlei percentages paraat zoals een onderzoeker, maar dat is voor onze programma's ook niet belangrijk. Het gaat erom hoe zij zelf over onderwerpen denken. Het zelfregulerend effect van jongeren daarin is groot. Als iemand op de radio een extreme uitspraak doet, wordt dat door anderen meteen genuanceerd."

4Omdat FunX een publieke omroep is, en dus subsidie ontvangt, moet de helft van de tijd worden besteed aan informatie, cultuur en educatie. Hoe doen jullie dat?


,,Jongeren vinden nieuws belangrijk, maar saai. We brengen nieuws daarom op twee manieren: in snacks en als slow news. Dus eerst kort de hoofdlijnen: hoeveel doden zijn er gevallen in Irak? Het langzame nieuws gaat vaak over andere onderwerpen die dichterbij jongeren zelf liggen. Wij merken dat ze de regio interessant vinden. Je kunt het vergelijken met Feyenoord en Ajax en Oranje. Jongeren hebben meer met hun lokale voetbalclub dan met het nationale elftal."

5 FunX zendt alleen uit in de vier grote steden. Hoe hebben jullie de gemeenteraadsverkiezingen daar behandeld?


,,In Utrecht was mobiliteit een van de verkiezingsonderwerpen. Daar hebben jongeren weinig mee. Zij vonden buurthuizen veel belangrijker, omdat ze daar problemen mee hebben in Utrecht. De huizen gaan dicht, ze schrijven erover naar de gemeente en die zegt dat er geen geld voor is. Dát is een issue voor jongeren, dus daar praten we over."

Bron: Trouw
Tekst: Marlise Hamaker
Ster advertentie
Ster advertentie