Naar cookieinstellingen
FunX

VPRO: Nooit de luisteraar afzeiken

  1. Newschevron right
  2. VPRO: Nooit de luisteraar afzeiken
Als de NOS zijn zin krijgt, is de publieke omroep nog dit jaar een nieuwe radiozender rijker. Urban Radio moet de opvolger gaan heten van het commerciële station Colorful Radio van zakenman Erik de Vlieger. Een muziekzender voor twintigers in de grote steden.

Stadsjongeren kunnen al ruim een jaar terecht bij de 24-uurszender FunX. De Gids nam een kijkje.

De hoofdvestiging van FunX bevindt zich in een in hypermoderne stijl gerenoveerd pand op een winderige Rotterdamse pier. Bezoekers worden overdonderd door de stilte die er heerst bij dit 24-uurs muziekstation. Directeur en mede-oprichter Willem Stegeman: ‘We zitten hier pas net, binnenkort komt er een muziekinstallatie.’

FunX bestaat ruim een jaar en is vooralsnog alleen in de vier grote steden te horen. Onder het motto ‘Welkom bij jezelf’ weet de zender een groot deel van de stadsjongeren te bereiken met veel muziek, nieuws, talkshows en vanaf begin februari ook een dagelijkse ochtendshow.

Volgens Stegeman viel het succes van FunX niet te voorspellen maar is het achteraf wel verklaarbaar. ‘Aan klassieke marketing doen we niet. Liever doen we iets anders met het geld. We zijn gegroeid door mond-tot-mondreclame. Door jongeren die tot dan toe op de radio totaal niet bediend werden. Op de hele fm-band is geen enkele zender waar bijvoorbeeldTurkse muziek is te horen. Wij nemen mensen wel serieus. Herkennen en erkennen, daar gaat het om.’

Stegeman ziet overeenkomsten met de beginjaren van een ander radiostation. ‘Het doet mij allemaal nog het meest denken aan de beginjaren van Veronica. Dat kwam er ook precies op het goede moment. Met veel muziek voor een grote groep jongeren die door het bestaande bestel tot dan toe niet bediend werden. Ik voel en proef een beetje hetzelfde als toen, een underground-gevoel.’

Volgens Stegeman figureren stadsjongeren in de media tot nu toe slechts als discussie-onderwerp. ‘Dan hoorde je op tv voor de zoveelste keer blanke veertigplussers over het allochtonenprobleem praten. Maar mensen zijn het zat om altijd als allochtoon te worden aangesproken en over één kam geschoren te worden. Ik zou daar ook niet blij mee zijn. Een keertje geeft niet, maar elke keer weer, dat vreet aan je. Het zijn Nederlanders. Hier geboren, opgegroeid, schoolgaand. Kleur maakt hier niet uit, hoewel men ook weleens tegen mij zegt dat er weer een Hollandse collega bij moet.’

FunX kent een dagelijkse talkshow met gasten en inbellers. Onderwerpen worden op de site aangekondigd en verslaggevers trekken de stad in. Ze maken korte reportageclips en zoeken gasten. Stegeman: ‘Je kunt het van te voren ook niet bedenken maar de verslaggevers zijn lokale beroemdheden en worden overal herkend. Eigenlijk is dat onze marketing.’ Op 12 januari is het onderwerp echtscheiding. Veel bekende verhalen over gescheiden ouders maar opeens hangt Samantha aan de lijn. Presentatrice: ‘Hé Samantha, zijn je ouders ook gescheiden?’ Samantha: ‘Nee.’ Presentatrice: ‘Oh?’ Samantha: ‘Ik wil graag dat ze scheiden. Het is altijd ruzie. We worden er echt helemaal gek van.’ De dramatische gezinssituatie wordt uit de doeken gedaan en luisteraars zitten op het puntje van hun stoel. Stegeman: ‘Luisteraars vertellen alles. Hier voelen ze zich thuis en serieus genomen.’

Muziek is belangrijk, zo niet het belangrijkste bij Funx. Muziekprogrammeur Melvin Toemin, vanaf het begin betrokken bij de zender, is verantwoordelijk voor de keuze. ‘Eigenlijk heeft iedereen verstand van muziek. Er is heel veel goede muziek en ik selecteer het op bruikbaarheid voor FunX. Dat betekent dat er geen oneffenheden in mogen zitten. Goede muziek pakt je binnen tien seconden en blijft hangen. We willen de mensen bedienen met muziek die ze nergens anders horen. Er zijn veel verschillende smaken maar mensen willen uiteindelijk toch allemaal hetzelfde. De kern is r&b en hiphop. Maar daaromheen kan Koreaanse, Turkse of Arabische rap zitten, als de beat maar goed is. Dat is de taal die iedereen verstaat. Alles wat stoort, haal ik eruit. Dat kan zijn omdat de tekst te hard is, maar ook vanwege een overdosis gitaren. Ik bewaak de flow van het station.’

Sommige artiesten zijn inmiddels ook door andere zenders ontdekt.

Toemin: ‘Neem Suzanna Lubrano.Wij draaiden haar vorig jaar al en pas nu is ze landelijk doorgebroken. Terwijl wij hier eigenlijk op nieuw werk van haar zitten te wachten. Ook met de RMXCRW en Lange Frans waren wij het eerste.’ Toemin geniet van de respons. ‘Heel veel tips komen van luisteraars. Eerst beantwoordde ik al die mails nog persoonlijk maar dat lukt niet meer. Als iemand het nummer hoort wat hij getipt heeft krijg ik vaak bedankjes. Als ik die lees krijg ik kippenvel. Zij zijn zó blij, want dan is het hun plaatje.’

In de studio speelt men deze middag ochtend. Onder begeleiding van Pierre Papa repeteert de nieuwe morning-jock Chris van der Ende met zijn side-kicks Leila Greven en Henry Timesela voor de nieuwe ochtendshow die op 2 februari van start zal gaan. Met de side-kicks heeft Papa Van der Ende gescout en hij luistert kritisch. ‘Ze zijn in dienst van de luisteraars en ik bewaak de kwaliteit. We gaan natuurlijk niet proberen Edwin Evers of Gordon te imiteren.’

Naar aanleiding van een bericht in de krant over snorren wordt er gedold over de snor van Leila. Papa: ‘Zelfspot, dat is goed. Nooit de luisteraars afzeiken. Maar die mogen wel denken: “Wat een sukkels in de studio”.’

Een FunX-er speelt voor luisteraar en belt lachend vanuit de deuropening met de presentator. Van der Ende vraagt naar naam, beroep en leeftijd. Papa: ‘Dat kan niet, dat hoort bij de productie. Hij moet zelf de kandidaat kort neerzetten. Dan voelt die zich belangrijker, gaat het sneller en kan de luisteraar er ook niet halverwege in vallen. Hij moet dichter bij de microfoon, en niet in de uitzending overleggen wat er staat te gebeuren. Dat doe je tijdens een plaat. Gemodelleerd, hoorde ik. Dat kan eenvoudiger. Eigenlijk was dit de generale, maar ik denk dat er nog wel eentje komt.’ ‘Hebben jullie het ochtendgevoel wel?,’ is het eerste wat hij het trio in de pauze vraagt.

Chris van der Ende is sinds twee jaar professioneel stand-up comedian en straks een van de belangrijkste stemmen van FunX. Met vroeg opstaan heeft hij geen probleem en zenuwen kent hij niet. ‘In het begin combineerde ik het stand-uppen ook met ander werk en sliep ik maar vier uur per nacht. Voor zenuwen ben ik veel te nuchter, een echte Westlander. Radio-ervaring heb ik niet, behalve met het aan- en uitzetten ervan. Dit is mijn vak, maar met lullen geld verdienen zie ik niet als werk. Ik ben als dj bij Henry en Leila gezocht. Net als de Spice Girls, die zijn ook bij elkaar gezocht en met succes. Ik hoop dat ik de luisteraars met een lach kan laten opstaan en dat ze denken: “Dat zijn onze vrienden”.’

Maar grappen maken staat voor Van der Ende niet voorop. ‘Ik wil dat we iets warms uitstralen en dat het gezellig is. Dat is het belangrijkste. Grappen zullen er wel tussen zitten, maar er komen vooral gesprekken, waarbij het om de wisselwerking gaat. Daarnaast veel muziek en losse itempjes. Ik probeer zo dicht mogelijk bij mijn eigen karakter te blijven, dat is ook het moeilijkste.’ De stand-upper is niet onder de indruk van alles wat er bij radio maken komt kijken. Van der Ende: ‘Radio is vooral techniek. Honderd uur met knoppen schuiven en dan kun je dat allemaal wel. Stand-uppen is veel moeilijker. Dat is zó moeilijk. Ik heb wel eens tien minuten voor een doodstille zaal gestaan. Dat is lang hoor. Je wilt weg, maar dat kan niet, want dan krijg je niet betaald. Op de radio ziet niemand je. Hier kan ik zonder problemen met geverfde haren of een gebroken been staan. Op het podium willen mensen daar dan meteen een grap over. Radio is makkelijker.’

Bron: VPRO Gids 6 (7 t/m 13 februari 2004) Door H. Hoes

Ster advertentie
Ster advertentie
Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op FunX

FunX gebruikt Functionele en Analytische cookies voor websites optimalisatie en metingen. Geef voor andere cookies je voorkeuren op

Meer uitleg

Waarom cookies?

De Nederlandse Publieke Omroep plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Analytische cookies voor Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Cookies gezet door comScore bevatten alleen een uniek nummer en zijn NPO-specifiek, deze worden niet gebruikt om NPO-bezoekers buiten de NPO-sites te volgen. JavaScript zorgt ervoor dat metingen niet gecached kunnen worden zodat we een herhaalde page-view kunnen tellen.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van de Nederlandse Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk en optimaal mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina\’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina\’s, bezoekers zijn niet uniek te identificeren
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina\’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Sociale Media cookies

Cookies om de inhoud van onze website te delen via social media

De artikelen en video’s die je op onze website bekijkt, kun je door middel van buttons delen via social media. Voor het functioneren van deze buttons wordt gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen op het moment dat je een artikel of video wilt delen.

Deze cookies maken het dus mogelijk dat

Bij Social Media sites ingelogde gebruikers, bijvoorbeeld Twitter of Facebook, is het mogelijke om sommige inhoud van onze website direct te delen op die sites. Voor de cookies die de social media partijen plaatsen en de mogelijke data die zij hiermee verzamelen voor verschillende doeleinden onder andere gepersonaliseerde reclame, verwijzen wij ook naar de verklaringen die deze partijen op hun eigen websites daarover geven; zie de links hieronder. Let op dat deze verklaringen regelmatig kunnen wijzigen. De websites van de Nederlandse Publieke Omroep hebben daar geen invloed op.

  • Facebook (https://www.facebook.com/policies/cookies/)
  • Google+ / Youtube (https://policies.google.com/privacy?hl=nl)
  • Twitter (https://twitter.com/en/privacy)
  • Instagram (https://help.instagram.com/1896641480634370?ref=ig)

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil sociale media koppelingen zoals Facebook berichten en YouTube video’s kunnen zien op deze site:

    Hiermee sta je het plaatsen van cookies door sociale medianetwerken toe. Deze netwerken kunnen je volgen en je internetgedrag gebruiken voor andere doeleinden buiten de NPO om.