Yorick verzorgt de geluidseffecten voor 'Mocro Maffia' en 'Suriname'
- News
- Yorick verzorgt de geluidseffecten voor 'Mocro Maffia' en 'Suriname'
Bij het maken van films en series komt veel meer kijken dan je denkt. Zo werkt er vaak ook een foley artiest mee. Dat is iemand die de geluidseffecten maakt en opneemt, zodat die later in de film geplakt kunnen worden. Denk bijvoorbeeld aan het geluid van een gevecht waarbij iemand wordt neergestoken. Yorick Sedee (24) is zo'n foley artiest. Hij verzorgde de geluidseffecten voor onder andere Mocro Maffia en Suriname en vertelde aan Sander in 7/11 hoe dat in zijn werk gaat.
Kokosnoten en een krop sla
Hoor je in een film een paard galopperen? Grote kans dat je eigenlijk naar Yorick luistert die twee halve kokosnoten tegen z'n buik trommelt. En brekende botten? Dat is waarschijnlijk gewoon een stuk selderij dat in tweeën wordt gebroken. "Het draait allemaal om perceptie", vertelt Yorick. Zo onthult hij ook dat hij met een mes een krop sla te lijf gaat als hij een realistisch geluid moet nabootsen van iemand die wordt neergestoken.
"Wat nu dus ook wordt gebruikt, zijn echte voeten van overleden paarden. Die worden dan klaargemaakt en opgestuurd naar foley artiesten."
Niet op de set
Maar waarom nemen ze die geluiden niet gewoon op de set op? "Er hangt wel een microfoon, maar de belangrijkste taak is om de dialoog goed op te nemen. Het is een hele specifieke microfoon die gericht is op de mond van de acteur of actrice en dan lukt het niet om bijvoorbeeld de voetstappen op te nemen", legt Yorick uit. En daarom gaat Yorick in zijn studio aan de slag met voetstappen, wapperende kleding of andere omgevingsgeluiden.
"We hebben kasten met superveel spullen. Enorm veel zooi eigenlijk. Als je iets vind in de kringloop en het maakt een grappig geluidje, neem het mee naar de studio, want het komt vast wel een keer van pas!"
Duizend geluiden
Voor een gemiddelde film fixt Yorick vaak zo'n duizend geluiden. Hoe lang hij daar mee bezig is, ligt aan het budget dat de producent heeft voor een foley artiest. "Met een film is het gebruikelijk om vijf dagen te hebben. Maar nu weet ik dat er een oorlogsfilm aankomt in Nederland en daar krijgt de foley artiest dan achttien dagen de tijd voor. Daarvoor is simpelweg meer foley nodig."
Verhaal vertellen met geluid
Yorick vertelt dat de geluidseffecten een grote rol spelen bij de beleving van een film of serie. "Je kan enorm veel verhaal vertellen, maar dat toch heel subtiel doen." Zo geeft hij als voorbeeld de scène in Mocro Maffia waarbij Muis het huis binnensluipt van schrijver Rein. "In het begin loop je mee met Muis en daar hebben we extra gelet op het kledinggeluid en de voetstappen om die zo duidelijk mogelijk te maken, zodat je echt bij Muis bent. Vervolgens draait de camera naar Daniël [Daan Schuurmans] en daar valt het geluid van Muis weg. Maar Muis stoot daar met z'n voet tegen een plastic tasje en dat hebben we dan superhard erin gegooid zodat je als kijker superhard schrikt."
Meer geluidseffecten
Op Yoricks Instagram kun je nog meer beelden bekijken van hoe hij geluidseffecten creëert.