Naar cookieinstellingen
FunX

Nada Merrachi zorgt met Merrachi-campagne voor veel commotie in Frankrijk: "Islamitische overname"

foto: Merrachi
  1. Newschevron right
  2. Nada Merrachi zorgt met Merrachi-campagne voor veel commotie in Frankrijk: "Islamitische overname"

Nada Merrachi heeft met haar merk voor veel commotie gezorgd in Frankrijk. Van 22 maart tot en met 30 maart heeft het merk een pop-upwinkel in Parijs en om dat aan te kondigen, werd er een speciale campagne opgezet. Een campagne die niet door iedereen even positief werd ontvangen. In gesprek met FunX vertelt Nada Merrachi meer over de campagne en de boodschap die ze hiermee wil uitdragen.

Waarom heeft Nada Merrachi voor commotie gezorgd?

Eerder deze maand werd er op de Instagram van Merrachi een video geplaatst waarin de Eiffeltoren werd gehuld in een hoofddoek en abaya van het merk. De tekst? "Gespot: de Eiffeltoren draagt Merrachi mashallah! Het ziet eruit alsof ze zojuist onderdeel is geworden van de modest fashion gemeenschap." Ook werd dezelfde video op TikTok gedeeld met de tekst: "The French government hates to see Merrachi coming". Een tien voor marketing, zou je denken. De video zorgde echter voor veel commotie binnen het land. Zo werd er gesproken over een "islamitische overname" en reageerden zelfs Franse politici op de video. "Dit is onacceptabel! De Eiffeltoren is een Frans symbool en is gekaapt door het merk Merrachi, dat het heeft bedekt met een islamitische sluier in een provocerende video", schreef politicus Lisette Pollet, lid van het extreemrechtse Rassemblement national. Jérôme Buisson, lid van dezelfde partij, noemde de video zelfs een "gevaarlijke politieke move".

Het islamofobische en angstige geluid is niet verrassend aangezien Frankrijk in 2023 deelde dat het dragen van de abaya verboden zou worden op scholen. Een jaar later werd ook duidelijk dat het verboden zou zijn voor Franse sporters om een hijab te dragen tijdens de Olympische - en Paralympische Spelen.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Een campagne voor een pop-up

Niet veel later deelde Merrachi dat de video onderdeel zou zijn van een speciale campagne, omdat het merk zeven dagen lang een eigen pop up-winkel in Parijs zal hebben. Aan FunX legt Nada uit dat ze deze aankondiging op een creatieve, maar vooral ook impactvolle manier naar buiten wilde brengen. "De Eiffeltoren is hét symbool van Parijs en voor ons was het een krachtig concept om haar als inspiratie te gebruiken en als het ware ‘aan te kleden’ in Merrachi-mode. Parijs is de modehoofdstad van de wereld, en met deze campagne laten we zien dat modest fashion en high fashion samenkomen. De Eiffeltoren staat in dit beeld niet alleen voor stijl, maar ook voor verbinding. Onze boodschap is simpel: mode is voor iedereen. Wij willen een brug slaan tussen twee verschillende stijlen en werelden en laten zien dat mode geen grenzen kent, maar juist verbindt."

Nada over de reacties

En hoewel de boodschap verbindend is en juist representatie van islamitische vrouwen binnen de modewereld biedt, zorgde dit toch voor veel haat. Achter de schermen hadden ze wel verwacht dat de campagne zou opvallen, maar niet dat het zoveel zou losmaken als dat het uiteindelijk heeft gedaan. "Dat het zo’n breed maatschappelijk en politiek gesprek zou losmaken, was een verrassing. Dit laat vooral zien hoe actueel en gevoelig dit onderwerp is. Voor mij bevestigt het dat Merrachi inmiddels veel meer is dan alleen een merk. Het raakt mensen, zet aan tot discussie en geeft vrouwen het gevoel gezien en gehoord te worden. Daar ben ik enorm trots op", deelt Nada.

Wel zegt Nada het jammer te vinden dat de discussie vooral draaide om de beelden van de campagne in plaats van de mensen in de samenleving die zich minder gehoord en gezien voelen. "Er is zoveel aandacht gegaan naar een visueel beeld, een Eiffeltoren gekleed in een hijab en een abaya, terwijl diezelfde aandacht veel waardevoller zou zijn als die werd besteed aan het écht luisteren naar vrouwen die zich niet gehoord voelen. Als we de energie die nu in de discussie is gestoken, zouden gebruiken om elkaar beter te begrijpen, dan zouden we als samenleving veel dichter bij elkaar staan dan nu het geval is."

"Het is een community"

De discussie rondom de campagne laat zien dat zulke politieke statements blijkbaar hard nodig zijn om representatie en acceptatie binnen de modewereld, maar ook de gehele maatschappij te bevorderen. Nada deelt dat het merk dan ook staat voor gemeenschap en dat ze het belangrijk vindt om deze vrouwen een stem te geven. "Merrachi is in de eerste plaats een fashion brand, maar we zijn ook een lifestyle en community. Onze doelgroep bestaat uit vrouwen die zich modest willen kleden en zich tegelijkertijd stijlvol en zelfverzekerd willen voelen. Dit zijn vrouwen die volwaardig deelnemen aan de maatschappij, net als iedere andere vrouw. We zien mode niet als iets dat mensen scheidt, maar juist als iets dat mensen verbindt. Als dat betekent dat we soms een gevoelige snaar raken of maatschappelijke discussies op gang brengen, dan is dat voor mij alleen maar een teken dat we iets doen wat ertoe doet."

Dus of we in de toekomst nog meer van dit soort statements kunnen verwachten? Als het aan Nada ligt wel. "Ik geloof zeker dat we in de toekomst vaker dit soort krachtige statements zullen maken. Het gaat niet om ‘wij’ versus ‘zij’. We zouden juist moeten samenkomen. Ons doel is verbinding, altijd", aldus de eigenaresse van het merk.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Ster advertentie
Ster advertentie
Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op FunX

FunX gebruikt Functionele en Analytische cookies voor websites optimalisatie en metingen. Geef voor andere cookies je voorkeuren op

Meer uitleg

Waarom cookies?

De Nederlandse Publieke Omroep plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Analytische cookies voor Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Cookies gezet door comScore bevatten alleen een uniek nummer en zijn NPO-specifiek, deze worden niet gebruikt om NPO-bezoekers buiten de NPO-sites te volgen. JavaScript zorgt ervoor dat metingen niet gecached kunnen worden zodat we een herhaalde page-view kunnen tellen.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van de Nederlandse Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk en optimaal mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina\’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina\’s, bezoekers zijn niet uniek te identificeren
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina\’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Sociale Media cookies

Cookies om de inhoud van onze website te delen via social media

De artikelen en video’s die je op onze website bekijkt, kun je door middel van buttons delen via social media. Voor het functioneren van deze buttons wordt gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen op het moment dat je een artikel of video wilt delen.

Deze cookies maken het dus mogelijk dat

Bij Social Media sites ingelogde gebruikers, bijvoorbeeld Twitter of Facebook, is het mogelijke om sommige inhoud van onze website direct te delen op die sites. Voor de cookies die de social media partijen plaatsen en de mogelijke data die zij hiermee verzamelen voor verschillende doeleinden onder andere gepersonaliseerde reclame, verwijzen wij ook naar de verklaringen die deze partijen op hun eigen websites daarover geven; zie de links hieronder. Let op dat deze verklaringen regelmatig kunnen wijzigen. De websites van de Nederlandse Publieke Omroep hebben daar geen invloed op.

  • Facebook (https://www.facebook.com/policies/cookies/)
  • Google+ / Youtube (https://policies.google.com/privacy?hl=nl)
  • Twitter (https://twitter.com/en/privacy)
  • Instagram (https://help.instagram.com/1896641480634370?ref=ig)

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil sociale media koppelingen zoals Facebook berichten en YouTube video’s kunnen zien op deze site:

    Hiermee sta je het plaatsen van cookies door sociale medianetwerken toe. Deze netwerken kunnen je volgen en je internetgedrag gebruiken voor andere doeleinden buiten de NPO om.