Nada Merrachi zorgt met Merrachi-campagne voor veel commotie in Frankrijk: "Islamitische overname"
- News
- Nada Merrachi zorgt met Merrachi-campagne voor veel commotie in Frankrijk: "Islamitische overname"
Nada Merrachi heeft met haar merk voor veel commotie gezorgd in Frankrijk. Van 22 maart tot en met 30 maart heeft het merk een pop-upwinkel in Parijs en om dat aan te kondigen, werd er een speciale campagne opgezet. Een campagne die niet door iedereen even positief werd ontvangen. In gesprek met FunX vertelt Nada Merrachi meer over de campagne en de boodschap die ze hiermee wil uitdragen.
Waarom heeft Nada Merrachi voor commotie gezorgd?
Eerder deze maand werd er op de Instagram van Merrachi een video geplaatst waarin de Eiffeltoren werd gehuld in een hoofddoek en abaya van het merk. De tekst? "Gespot: de Eiffeltoren draagt Merrachi mashallah! Het ziet eruit alsof ze zojuist onderdeel is geworden van de modest fashion gemeenschap." Ook werd dezelfde video op TikTok gedeeld met de tekst: "The French government hates to see Merrachi coming". Een tien voor marketing, zou je denken. De video zorgde echter voor veel commotie binnen het land. Zo werd er gesproken over een "islamitische overname" en reageerden zelfs Franse politici op de video. "Dit is onacceptabel! De Eiffeltoren is een Frans symbool en is gekaapt door het merk Merrachi, dat het heeft bedekt met een islamitische sluier in een provocerende video", schreef politicus Lisette Pollet, lid van het extreemrechtse Rassemblement national. Jérôme Buisson, lid van dezelfde partij, noemde de video zelfs een "gevaarlijke politieke move".
Het islamofobische en angstige geluid is niet verrassend aangezien Frankrijk in 2023 deelde dat het dragen van de abaya verboden zou worden op scholen. Een jaar later werd ook duidelijk dat het verboden zou zijn voor Franse sporters om een hijab te dragen tijdens de Olympische - en Paralympische Spelen.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Een campagne voor een pop-up
Niet veel later deelde Merrachi dat de video onderdeel zou zijn van een speciale campagne, omdat het merk zeven dagen lang een eigen pop up-winkel in Parijs zal hebben. Aan FunX legt Nada uit dat ze deze aankondiging op een creatieve, maar vooral ook impactvolle manier naar buiten wilde brengen. "De Eiffeltoren is hét symbool van Parijs en voor ons was het een krachtig concept om haar als inspiratie te gebruiken en als het ware ‘aan te kleden’ in Merrachi-mode. Parijs is de modehoofdstad van de wereld, en met deze campagne laten we zien dat modest fashion en high fashion samenkomen. De Eiffeltoren staat in dit beeld niet alleen voor stijl, maar ook voor verbinding. Onze boodschap is simpel: mode is voor iedereen. Wij willen een brug slaan tussen twee verschillende stijlen en werelden en laten zien dat mode geen grenzen kent, maar juist verbindt."
Nada over de reacties
En hoewel de boodschap verbindend is en juist representatie van islamitische vrouwen binnen de modewereld biedt, zorgde dit toch voor veel haat. Achter de schermen hadden ze wel verwacht dat de campagne zou opvallen, maar niet dat het zoveel zou losmaken als dat het uiteindelijk heeft gedaan. "Dat het zo’n breed maatschappelijk en politiek gesprek zou losmaken, was een verrassing. Dit laat vooral zien hoe actueel en gevoelig dit onderwerp is. Voor mij bevestigt het dat Merrachi inmiddels veel meer is dan alleen een merk. Het raakt mensen, zet aan tot discussie en geeft vrouwen het gevoel gezien en gehoord te worden. Daar ben ik enorm trots op", deelt Nada.
Wel zegt Nada het jammer te vinden dat de discussie vooral draaide om de beelden van de campagne in plaats van de mensen in de samenleving die zich minder gehoord en gezien voelen. "Er is zoveel aandacht gegaan naar een visueel beeld, een Eiffeltoren gekleed in een hijab en een abaya, terwijl diezelfde aandacht veel waardevoller zou zijn als die werd besteed aan het écht luisteren naar vrouwen die zich niet gehoord voelen. Als we de energie die nu in de discussie is gestoken, zouden gebruiken om elkaar beter te begrijpen, dan zouden we als samenleving veel dichter bij elkaar staan dan nu het geval is."
"Het is een community"
De discussie rondom de campagne laat zien dat zulke politieke statements blijkbaar hard nodig zijn om representatie en acceptatie binnen de modewereld, maar ook de gehele maatschappij te bevorderen. Nada deelt dat het merk dan ook staat voor gemeenschap en dat ze het belangrijk vindt om deze vrouwen een stem te geven. "Merrachi is in de eerste plaats een fashion brand, maar we zijn ook een lifestyle en community. Onze doelgroep bestaat uit vrouwen die zich modest willen kleden en zich tegelijkertijd stijlvol en zelfverzekerd willen voelen. Dit zijn vrouwen die volwaardig deelnemen aan de maatschappij, net als iedere andere vrouw. We zien mode niet als iets dat mensen scheidt, maar juist als iets dat mensen verbindt. Als dat betekent dat we soms een gevoelige snaar raken of maatschappelijke discussies op gang brengen, dan is dat voor mij alleen maar een teken dat we iets doen wat ertoe doet."
Dus of we in de toekomst nog meer van dit soort statements kunnen verwachten? Als het aan Nada ligt wel. "Ik geloof zeker dat we in de toekomst vaker dit soort krachtige statements zullen maken. Het gaat niet om ‘wij’ versus ‘zij’. We zouden juist moeten samenkomen. Ons doel is verbinding, altijd", aldus de eigenaresse van het merk.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Lees ook
FunX
Vonneke organiseert iftar voor jonge moslims: "Er zijn veel moslims die zich eenzaam voelen tijdens de ramadan"Opinie
De strijd tegen antisemitisme win je niet met moslimhaatEntertainment
Oussama Ahammoud over reis naar Mekka: "Zegen om samen met mijn moeder deze reis te maken"FunX
Nada Merrachi over haar succesvolle modemerk: "Ik wil stereotypes tegengaan"