Rainbow-washing: 'Sommige bedrijven gebruiken de Pride-vlag als marketingtechniek'
- News
- Rainbow-washing: 'Sommige bedrijven gebruiken de Pride-vlag als marketingtechniek'
Tijdens de Pride-week zie je vaak bij een hoop bedrijven en winkels de regenboogvlag wapperen. Er worden Pride-campagnes gevoerd en sommige merken lanceren zelfs speciale regenboogproducten. Dat lijken mooie gebaren, maar de motivatie erachter is niet altijd zuiver. In veel gevallen is er namelijk sprake van rainbow-washing, ook wel pinkwashing genoemd. Laura van @fmnstplatform legde in Jouw Stad aan Susanne uit wat dit is en hoe je het kan herkennen.
Support of marketingtechniek?
Amsterdam hangt deze week vol met regenboogvlaggen, net als andere delen van het land. "Dat maakt me in eerste instantie hartstikke vrolijk, want het is kleurrijk en heeft een mooie betekenis", vertelt Laura. De vlag gebruiken is volgens haar dan ook niet per definitie iets slechts. "Maar er zit een groot verschil tussen support tonen en het als marketingtechniek gebruiken."
Laura legt uit waar het misgaat: "Rainbow-washing of pinkwashing is wanneer een bedrijf zichzelf op de markt zet alsof ze supersupportive zijn richting de lhbti-gemeenschap, puur om er geld aan te verdienen. Deze bedrijven spreken alleen rondom Pride over de queer community, om die vervolgens de rest van het jaar de rug toe te keren." Als voorbeeld noemt ze een kledingmerk dat een speciale Pride-lijn in de winkel heeft hangen om hier geld mee binnen te halen, om vervolgens de rest van het jaar niks met de queer community te maken willen hebben.
Dat er flink aan rainbow-washing wordt gedaan, betekent niet dat elk bedrijf met een regenbooglogo zich hier schuldig aan maakt. "Maar het is wel vaak het geval, vooral bij de grotere keten", aldus Laura.
Laura legt uit wat rainbow-washing is
Waar gaan de opbrengsten heen?
Wil je weten of je te maken hebt met een echte ally of een pinkwasher? Dan is het belangrijk om research te doen en de bedoelingen van het bedrijf te achterhalen. Dat kan je bijvoorbeeld doen door te checken waar de opbrengsten van de Pride-producten naartoe gaan. Soms wordt vermeld dat die allemaal naar queer organisaties gaan. "Dan kan je zien dat het geld goed wordt gebruikt en dat er een reden is voor de Pride-producten. Ik heb wel gemerkt dat als er niet bij staat dat het wordt gedoneerd, het vaak ook niet zo is."
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Veilige werkomgeving
Wat je als bedrijf wél kunt doen om een goede ally te zijn? Begin met een divers team, zo adviseert Laura. "Zorg dat er queer mensen in dienst zijn waar naar geluisterd wordt en zorg dat het bedrijf een veilige omgeving voor ze is. Zorg bijvoorbeeld dat er gender neutrale wc's zijn. Dat is een klein voorbeeld, maar het kan een hele grote impact hebben voor het gevoel van veiligheid van queer mensen."
Van 31 juli tot en met 8 augustus vindt dit jaar voor de 25e keer Pride Amsterdam plaats. Ook FunX vindt dat iedereen er mag zijn en daarom is het van belang om te blijven bouwen aan een inclusievere samenleving. Het is tijd om uit je bubbel te komen en kennis met elkaar te maken, want er zijn meer gelijkenissen dan je denkt. Lees hier alle verhalen rondom de Pride!
Lees ook
Video
Uit Je Bubbel: Princey Jenkins en King Faisel praten over wat mannelijkheid precies isFunX
Rocher Koendjbiharie: "De acceptatie van LHBT+'ers is er alleen aan de oppervlakte"Video
Uit Je Bubbel: Jairzinho en Miss Abby OMG praten over zakendoen met vriendenFunX
Commerciële inhakers op de Pride: oprecht of hypocriet?