FunX

NRC: TNO prijst multiculti zender FunX

  1. Newschevron right
  2. NRC: TNO prijst multiculti zender FunX
DELFT, 8 FEBR. De publieke, multiculturele jongerenzender FunX houdt zich nog niet aan alle regels van de publieke omroep, mar blijft explosief stijgen. Dat blijkt uit een rapport van TNO over de jongerenzender, dat gisteren is gepubliceerd. TNO noemt de zender een 'multiculturele showcase'en een voorbeeld in de communicatie met allochtone jongeren van uiteenlopende afkomst, die andere media maar moeilijk weten te bereiken.

De publieke zender, die uitzendt via internet en via de kabel in Amsterdam, Rotterdam Den Haag en Utrecht, richt zich vooral op de grootstedelijke jeugd, waarvan circa de helft van niet-westerse afkomst is. Programmering van muziek als raï, banghra, geggaeton en Nederlandse hiphop maakt FunX Radio volgens TNO een onmisbare speler. Onder jongeren tussen 15 en 25 jaar in de vier grote steden is FunX marktleider met een wekelijks bereik van 41 procent. Het percentage jonge allochtone luisteraars is hoger.

TNO concludeert verder dat het FunX nog niet lukt de verplichte 50 procent van de zendtijd te besteden aan informatie, cultuur en educatie. Bij de eerste meting bedroeg dat 20 procent, bij de tweede meting 35 procent. De zender kreeg al een boete van 10.000 euro. Het heeft de programmering inmiddels enigszins aangepast.

Sinds het begin van FunX heeft de vereniging van commerciële radiozenders (VCR) drie keer bezwaar aangetekend tegen de volgens hen oneerlijke concurrentie van FunX. Een van de klachten loopt nog bij het Commissariaat voor de Media. FunX ontving voor de periode 2003-2006 7,2 miljoen euro van landelijke overheid en gemeenten. De zender heeft genoeg luisteraars om na 2006 meer adverteerders aan te trekken en commercieel te worden, stellen de makers van het rapport, maar die optie ontraden zij. De unieke kenmerken van FunX - eigen reportages uit de wijk, niet-commerciele muziek - zouden dan verloren gaan. De grote populariteit van FunX komt volgens TNO onder meer doordat "jongeren als individueel worden aangesproken, niet als lid van een etnische groep". FunX is ontstaan uit een initiatief van de lokale publieke omroepen in de vier grote steden in de Randstad.

Bron: NRC Handelsblad
Tekst: Elda Dorren
Ster advertentie
Ster advertentie