Naar cookieinstellingen
FunX

$hirak over nieuwe generatie artiesten: "Er zijn veel eendagsvliegen"

foto: Fuyun Dales
  1. Newschevron right
  2. $hirak over nieuwe generatie artiesten: "Er zijn veel eendagsvliegen"

Dit weekend vond het ADE x TopCon evenement plaats dat geheel in het teken stond van jonge creatievelingen. Ook $hirak was aanwezig om samen met Noah's Ark demo's te beoordelen tijdens Het Grote Noah's Ark Demo Beoordeel Spektakel. Na afloop ging FunX het gesprek met de producer aan over de doorbraak van de nieuwe generatie artiesten.

Originaliteit

Als één van de grootste producers en muziekmakers weet $hirak precies wat er nodig is om een goed nummer te maken. Tijdens Het Grote Noah's Ark Demo Beoordeel Spektakel zagen we zijn kritische blik op de ingezonden demo's en werd het duidelijk dat het helemaal niet zo makkelijk is om een goed nummer te maken. Zo zag het publiek daar dat de uitgelichte demo’s volgens $hirak een mate van originaliteit misten.

Tijdens dit interview liep er iemand langs $hirak die een USB-stick in zijn handen drukte. Op de vraag waar de producer oplet tijdens het beluisteren hiervan, zegt hij dat het iets moet zijn dat hij wil verkopen aan de grotere wereld. "Als je mij een demo wil laten horen, dan moet het iets zijn waarvan ik van tevoren niet wist dat het zo zou klinken. Het moet complexer zijn en anders dan de rest klinken. Er zijn nog heel veel dingen die niet gedaan zijn, dus je moet iets vinden dat niet bestaat en wel tof klinkt. Dat kan te maken hebben met de manier waarop je over andere dingen rapt dan de rest of gebruik maakt van andere beats. Het moet mij pakken. Ik heb mijn eigen manier hoe ik origineel ben en zoek mensen die ook hun eigen geluid hebben gevonden."

foto: Fuyun Dales

$hirak tijdens 'Het Grote Noah's Ark Demo Beoordeel Spektakel'.

Maison $hirak

De producer heeft tegenwoordig ook zijn eigen label genaamd Maison $hirak. Op dit moment heeft hij één artiest onder zijn label. "Ik ben superkritisch en zie maar weinig artiesten waarvan ik denk: jij past echt bij mijn project. Dat betekent niet dat ik mij te goed voel voor hen, maar ik heb het idee dat ik dan niet van toegevoegde waarde voor hen kan zijn. Dat is juist heel erg belangrijk, omdat ik wel iets wil toevoegen aan iemands carrière als ik hem bij mijn label teken. Ik wil meebouwen, dat vind ik ook belangrijk voor mijn eigen legacy."

Hoewel het soms lijkt alsof je in deze tijd geen label meer nodig hebt met zo'n groot platform als TikTok, waar veel artiesten hun muziek delen, is dat volgens $hirak niet waar. "Het distribueren van muziek is niet genoeg. Je moet kijken naar welke muziek iemand moet maken en hoe je deze promoot. Je hebt tegenwoordig veel artiesten die doorbreken door een liedje op TikTok te plaatsen en dan ineens 'superster' zijn. Wanneer je hen dan de vraag stelt 'waar wil je over vijf jaar zijn?', dan hebben zij eigenlijk geen duidelijk plan. Zij denken dan gewoon aan het maken van een nieuwe hit, terwijl dit helemaal niet nodig is. Je kunt namelijk ook bouwen aan je carrière, zodat je hier later profijt van hebt. Als jij nu een TikTok-hit maakt op een afrobeat, maar over vijf jaar The Weeknd wil zijn, dan moet je geen pop- of afrohits gaan maken. Je kunt dan beter een R&B-album maken wat misschien qua cijfers helemaal niet zo goed loopt, maar waarmee je wel een fanbase opbouwt. Een label kan je helpen met deze begeleiding."

New Wave

Zelf was de producer een belangrijk onderdeel van het iconische New Wave. $hirak ziet een duidelijk verschil tussen artiesten uit de New Wave-tijd en artiesten die momenteel aan de weg timmeren. "Veel meer mensen maken nu muziek, omdat het makkelijker is dan toen. Je kunt nu met één nummer een hit krijgen door middel van TikTok. Dat is heel leuk, maar de New Wave-artiesten waren voordat zij doorbraken al vijf jaar aan het rappen voor helemaal niets. Ze deden dit niet om miljonair te worden, want dat kon toen nog helemaal niet. Tuurlijk was dat wel een droom, maar dat was niet de reden waarom je toentertijd muziek maakte. Nu zijn er veel mensen die denken dat ze met één hit een stappenplan moeten volgen om de volgende Ronnie Flex, Lil Kleine of Boef te zijn. Dat lukt vaak niet, omdat ze met die ene TikTok-hit een distributiedeal met groot voorschot tekenen en niet de juiste begeleiding hebben die hen kan sturen. Zij krijgen niet de vraag 'wie wil je nou eigenlijk echt zijn?', dus je ziet dan ook een missende identiteit van artiesten die alleen maar gefocust zijn op het maken van hits."

Volgens $hirak is die motivatie om muziek te maken het grootste verschil tussen artiesten uit de New Wave-periode en nieuwe artiesten. "Er zijn nu heel veel eendagsvliegen die niet echt meer muziek met passie maken. In onze New Wave-tijd was dit heel anders: je maakte toen gewoon muziek voor nul euro. We konden toen een liedje maken met achttien artiesten, omdat iedereen die in de studio zat meedeed en dezelfde passie voelde. Dat zie je nu niet meer. Nu zit er een businessmodel achter het maken van muziek."

Eigen passie

Zelf erkent $hirak dat ook veel artiesten van vroeger nu anders naar muziek kijken. Toch voelt hij zelf nog wel een grote passie bij het produceren van muziek en zorgt hij er ook voor dat hij omringd is met mensen die een soortgelijke mindset hebben. "Nu ik langer in de industrie zit, denk ik wel dat ik veel meer van deze passie kan uiten in mijn muziek dan vroeger. Ik ben namelijk meer de dirigent dan vroeger en heb een fanbase opgebouwd. Vroeger werd ik alleen gezien als 'beatmaker', maar nu ben ik meer dan dat en daardoor kan ik echt uitbrengen wat ik wil."

Ook zo'n fan van $hirak? Stem hem dan nu de DiXte 1000 in.

Ster advertentie
Ster advertentie

Lees ook

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op FunX

FunX gebruikt Functionele en Analytische cookies voor websites optimalisatie en metingen. Geef voor andere cookies je voorkeuren op

Meer uitleg

Waarom cookies?

De Nederlandse Publieke Omroep plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Analytische cookies voor Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Cookies gezet door comScore bevatten alleen een uniek nummer en zijn NPO-specifiek, deze worden niet gebruikt om NPO-bezoekers buiten de NPO-sites te volgen. JavaScript zorgt ervoor dat metingen niet gecached kunnen worden zodat we een herhaalde page-view kunnen tellen.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van de Nederlandse Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk en optimaal mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina\’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina\’s, bezoekers zijn niet uniek te identificeren
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina\’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Sociale Media cookies

Cookies om de inhoud van onze website te delen via social media

De artikelen en video’s die je op onze website bekijkt, kun je door middel van buttons delen via social media. Voor het functioneren van deze buttons wordt gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen op het moment dat je een artikel of video wilt delen.

Deze cookies maken het dus mogelijk dat

Bij Social Media sites ingelogde gebruikers, bijvoorbeeld Twitter of Facebook, is het mogelijke om sommige inhoud van onze website direct te delen op die sites. Voor de cookies die de social media partijen plaatsen en de mogelijke data die zij hiermee verzamelen voor verschillende doeleinden onder andere gepersonaliseerde reclame, verwijzen wij ook naar de verklaringen die deze partijen op hun eigen websites daarover geven; zie de links hieronder. Let op dat deze verklaringen regelmatig kunnen wijzigen. De websites van de Nederlandse Publieke Omroep hebben daar geen invloed op.

  • Facebook (https://www.facebook.com/policies/cookies/)
  • Google+ / Youtube (https://policies.google.com/privacy?hl=nl)
  • Twitter (https://twitter.com/en/privacy)
  • Instagram (https://help.instagram.com/1896641480634370?ref=ig)

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil sociale media koppelingen zoals Facebook berichten en YouTube video’s kunnen zien op deze site:

    Hiermee sta je het plaatsen van cookies door sociale medianetwerken toe. Deze netwerken kunnen je volgen en je internetgedrag gebruiken voor andere doeleinden buiten de NPO om.