$hirak over nieuwe generatie artiesten: "Er zijn veel eendagsvliegen"
- News
- $hirak over nieuwe generatie artiesten: "Er zijn veel eendagsvliegen"
Dit weekend vond het ADE x TopCon evenement plaats dat geheel in het teken stond van jonge creatievelingen. Ook $hirak was aanwezig om samen met Noah's Ark demo's te beoordelen tijdens Het Grote Noah's Ark Demo Beoordeel Spektakel. Na afloop ging FunX het gesprek met de producer aan over de doorbraak van de nieuwe generatie artiesten.
Originaliteit
Als één van de grootste producers en muziekmakers weet $hirak precies wat er nodig is om een goed nummer te maken. Tijdens Het Grote Noah's Ark Demo Beoordeel Spektakel zagen we zijn kritische blik op de ingezonden demo's en werd het duidelijk dat het helemaal niet zo makkelijk is om een goed nummer te maken. Zo zag het publiek daar dat de uitgelichte demo’s volgens $hirak een mate van originaliteit misten.
Tijdens dit interview liep er iemand langs $hirak die een USB-stick in zijn handen drukte. Op de vraag waar de producer oplet tijdens het beluisteren hiervan, zegt hij dat het iets moet zijn dat hij wil verkopen aan de grotere wereld. "Als je mij een demo wil laten horen, dan moet het iets zijn waarvan ik van tevoren niet wist dat het zo zou klinken. Het moet complexer zijn en anders dan de rest klinken. Er zijn nog heel veel dingen die niet gedaan zijn, dus je moet iets vinden dat niet bestaat en wel tof klinkt. Dat kan te maken hebben met de manier waarop je over andere dingen rapt dan de rest of gebruik maakt van andere beats. Het moet mij pakken. Ik heb mijn eigen manier hoe ik origineel ben en zoek mensen die ook hun eigen geluid hebben gevonden."
foto: Fuyun Dales
$hirak tijdens 'Het Grote Noah's Ark Demo Beoordeel Spektakel'.
Maison $hirak
De producer heeft tegenwoordig ook zijn eigen label genaamd Maison $hirak. Op dit moment heeft hij één artiest onder zijn label. "Ik ben superkritisch en zie maar weinig artiesten waarvan ik denk: jij past echt bij mijn project. Dat betekent niet dat ik mij te goed voel voor hen, maar ik heb het idee dat ik dan niet van toegevoegde waarde voor hen kan zijn. Dat is juist heel erg belangrijk, omdat ik wel iets wil toevoegen aan iemands carrière als ik hem bij mijn label teken. Ik wil meebouwen, dat vind ik ook belangrijk voor mijn eigen legacy."
Hoewel het soms lijkt alsof je in deze tijd geen label meer nodig hebt met zo'n groot platform als TikTok, waar veel artiesten hun muziek delen, is dat volgens $hirak niet waar. "Het distribueren van muziek is niet genoeg. Je moet kijken naar welke muziek iemand moet maken en hoe je deze promoot. Je hebt tegenwoordig veel artiesten die doorbreken door een liedje op TikTok te plaatsen en dan ineens 'superster' zijn. Wanneer je hen dan de vraag stelt 'waar wil je over vijf jaar zijn?', dan hebben zij eigenlijk geen duidelijk plan. Zij denken dan gewoon aan het maken van een nieuwe hit, terwijl dit helemaal niet nodig is. Je kunt namelijk ook bouwen aan je carrière, zodat je hier later profijt van hebt. Als jij nu een TikTok-hit maakt op een afrobeat, maar over vijf jaar The Weeknd wil zijn, dan moet je geen pop- of afrohits gaan maken. Je kunt dan beter een R&B-album maken wat misschien qua cijfers helemaal niet zo goed loopt, maar waarmee je wel een fanbase opbouwt. Een label kan je helpen met deze begeleiding."
New Wave
Zelf was de producer een belangrijk onderdeel van het iconische New Wave. $hirak ziet een duidelijk verschil tussen artiesten uit de New Wave-tijd en artiesten die momenteel aan de weg timmeren. "Veel meer mensen maken nu muziek, omdat het makkelijker is dan toen. Je kunt nu met één nummer een hit krijgen door middel van TikTok. Dat is heel leuk, maar de New Wave-artiesten waren voordat zij doorbraken al vijf jaar aan het rappen voor helemaal niets. Ze deden dit niet om miljonair te worden, want dat kon toen nog helemaal niet. Tuurlijk was dat wel een droom, maar dat was niet de reden waarom je toentertijd muziek maakte. Nu zijn er veel mensen die denken dat ze met één hit een stappenplan moeten volgen om de volgende Ronnie Flex, Lil Kleine of Boef te zijn. Dat lukt vaak niet, omdat ze met die ene TikTok-hit een distributiedeal met groot voorschot tekenen en niet de juiste begeleiding hebben die hen kan sturen. Zij krijgen niet de vraag 'wie wil je nou eigenlijk echt zijn?', dus je ziet dan ook een missende identiteit van artiesten die alleen maar gefocust zijn op het maken van hits."
Volgens $hirak is die motivatie om muziek te maken het grootste verschil tussen artiesten uit de New Wave-periode en nieuwe artiesten. "Er zijn nu heel veel eendagsvliegen die niet echt meer muziek met passie maken. In onze New Wave-tijd was dit heel anders: je maakte toen gewoon muziek voor nul euro. We konden toen een liedje maken met achttien artiesten, omdat iedereen die in de studio zat meedeed en dezelfde passie voelde. Dat zie je nu niet meer. Nu zit er een businessmodel achter het maken van muziek."
Eigen passie
Zelf erkent $hirak dat ook veel artiesten van vroeger nu anders naar muziek kijken. Toch voelt hij zelf nog wel een grote passie bij het produceren van muziek en zorgt hij er ook voor dat hij omringd is met mensen die een soortgelijke mindset hebben. "Nu ik langer in de industrie zit, denk ik wel dat ik veel meer van deze passie kan uiten in mijn muziek dan vroeger. Ik ben namelijk meer de dirigent dan vroeger en heb een fanbase opgebouwd. Vroeger werd ik alleen gezien als 'beatmaker', maar nu ben ik meer dan dat en daardoor kan ik echt uitbrengen wat ik wil."
Ook zo'n fan van $hirak? Stem hem dan nu de DiXte 1000 in.
Lees ook
Entertainment
Jack $hirak over zijn wietverslaving: ''Mijn leven was echt een hel''Entertainment
'Djaga komt': Djaga Djaga betaalt tikkies om zijn albumrelease te promotenFunX
Jack $hirak had een psychose en vertelt hoe hij eruit is gekomenFunX
Nordin over de moeilijkheden van vaderschap: "We moeten het zelf maar uitzoeken"