Massaal kritiek op Instagram voor nadoen TikTok: "Maak Instagram weer Instagram"
- News
- Massaal kritiek op Instagram voor nadoen TikTok: "Maak Instagram weer Instagram"
Instagram krijgt de laatste tijd enorm veel kritiek te verduren op social media. De kritische geluiden hebben vooral te maken met het feit dat de social media-app steeds meer op TikTok begint te lijken. Vooral na de laatste update, waarbij de manier van scrollen en de weergave van berichten in de tijdlijn is gewijzigd, laten gebruikers weten de veranderingen en gelijkenissen met TikTok helemaal zat te zijn.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Reels
De kritiek op Instagram is niet nieuw. Sinds de aankondiging van Reels, waarbij je op een nieuwe manier video's kan uploaden op het platform, werd de social media-app door veel mensen al veroordeeld voor het nadoen van TikTok. Desondanks bleek de functionaliteit onder creators populair, met name omdat men met een Reel organisch een grotere groep mensen kon bereiken dan met het uploaden van een normale video.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Full-screen
De laatste Instagram-update wordt echter minder hartelijk ontvangen door creators. Door de update gebruiken veel mensen Instagram nu in full-screen, wat erg veel weg heeft van TikTok. Een belangrijk verschil tussen Instagram en TikTok is dat Instagram ook een app is waar je foto's kunt delen. Die functionaliteit komt niet volledig tot zijn recht in de nieuwe update. Veel mensen klagen dan ook over het feit dat ze door de nieuwe update geen eens zin meer hebben om te scrollen op Instagram, omdat de vertrouwde user experience volledig is verdwenen.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Nog meer kritiek
Instagram krijgt ook veel kritiek over het tonen van video's en foto's van pagina's die men niet eens volgt, waardoor mensen bijna geen posts meer zien van de pagina's die ze wel volgen. Daarbij vinden gebruikers het vooral vervelend overladen te worden met Reels en er bij iedere update achter te komen dat dit alleen maar meer lijkt te worden. Ze begrijpen niet dat Instagram steeds meer op TikTok wil lijken en hun eigen unieke functionaliteiten, waarmee het in eerste instantie groot is geworden, steeds meer naar de achtergrond laten verdwijnen.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
'Maak van Instagram weer Instagram'
De Instagram-pagina Illumitati is een petitie gestart om het 'oude' Instagram weer terug te krijgen. In de post schrijft de pagina: "Maak van Instagram weer Instagram. Stop met het proberen van TikTok te zijn. Ik wil gewoon leuke foto's van mijn vrienden zien. Groet, iedereen." De actie kan rekenen op veel steun en wordt massaal gedeeld. De post heeft inmiddels ruim 1,7 miljoen likes en ruim 33.000 reacties. Ook beroemdheden als Kylie Jenner en Kim Kardashian lieten vandaag van zich horen en deelden de post in hun Instagram-story.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Head of Instagram reageert
De massale kritiek, van zowel onbekende als bekende Instagram-gebruikers, heeft er voor gezorgd dat Adam Mosseri, Head of Instagram, vandaag hoogstpersoonlijk heeft gereageerd op alle commotie. In een video die hij op social media heeft gedeeld, zegt hij: "Er is momenteel veel gaande rondom Instagram. We experimenteren met verschillende veranderingen tegelijkertijd en we krijgen te maken met een heleboel zorgen vanuit jullie kant."
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Full-screen, foto's en aanbevolen content
Mosseri maakt in de video duidelijk dat de full-screen modus een van de veranderingen is waarmee geëxperimenteerd wordt. De functie geldt dus nog niet voor alle gebruikers en het is volgens hem ook nog niet zeker of dat zal gebeuren. Dat betekent dat de ontwikkelaar eerst de feedback afwacht van de gebruikers die gebruikmaken van de test en zelf nog aan de slag gaat met het eventueel verbeteren van de modus, voordat het naar alle gebruikers uitgerold zal worden.
Verder verzekert Mosseri gebruikers ervan dat foto's altijd een essentieel onderdeel van Instagram zullen blijven, maar kan hij niet ontkennen dat de app steeds meer richting videocontent zal gaan. Tot slot gaat hij ook dieper in op de 'aanbevolen content' die gebruikers te zien krijgen, zonder dat ze de pagina volgen. Volgens de ontwikkelaar doet Instagram dit vooral om relatief kleine creators te helpen om een grotere groep mensen te bereiken, waardoor ze hun following kunnen vergroten.
Lees ook
Entertainment
Drake pakt grapjas op Instagram aan, volgt zijn vrouw en stuurt haar dmFunX
Timo ging undercover bij TikTok: "Je moet 150 filmpjes per uur beoordelen"Games & gadgets
Instagram brengt chronologische tijdlijn terugGames & gadgets
Primeur: Ajax-PSV in strijd om Johan Cruijff Schaal live te zien via TikTok