Instagram gaat TikTok-achtige veranderingen terugdraaien
- News
- Instagram gaat TikTok-achtige veranderingen terugdraaien
Instagram-gebruikers hebben al enige tijd kritiek op het socialemediaplatform vanwege de vele gelijkenissen met TikTok. Inmiddels ziet het ernaar uit dat de top van het bedrijf de kritiek ter harte heeft genomen. Instagram-baas Adam Mosseri heeft in gesprek met Platformer namelijk aangegeven dat een aantal TikTok-achtige veranderingen weer teruggedraaid zullen worden.
Niet te spreken over laatste update
Contentmakers zijn sinds de laatste Instagram-update wat minder te spreken over het socialemediaplatform. Door de update gebruiken veel mensen Instagram nu in full-screenmodus, wat erg veel weg heeft van TikTok. Een belangrijk verschil tussen Instagram en TikTok is dat Instagram ook een app is waar je foto's kunt delen. Die functionaliteit komt momenteel niet volledig tot zijn recht. Veel mensen klagen dan ook over het feit dat ze door de nieuwe update geen zin meer hebben om te scrollen op Instagram, omdat de vertrouwde user experience vrijwel volledig is verdwenen.
TikTok vormt bedreiging
Instagram heeft de wijzigingen vooral doorgevoerd vanwege de bedreiging die TikTok vormt voor Meta, het bedrijf achter Instagram en Facebook. TikTok groeit wereldwijd erg hard en Meta ziet zich genoodzaakt om de succesformule van het populaire platform te volgen, tot teleurstelling van vele Instagram-gebruikers, onder wie Kylie Jenner en Kim Kardashian.
'Blij met het nemen van risico'
Ondanks de kritiek zegt Mosseri dat hij blij is dat Instagram een risico heeft genomen met de laatste wijzigingen. "Als we niet zo nu en dan eens falen, dan denken we niet groot of gedurfd genoeg na. Maar we moeten nu absoluut een grote stap terug zetten en hergroeperen. Als dat is gebeurd en we daarvan hebben geleerd, zullen we weer met nieuwe ideeën komen", aldus de Instagram-topman.
Aanbevelingen gaan op de schop
Ook gaf Mosseri aan dat het aantal aanbevolen berichten op Instagram aangepakt gaat worden na kritiek van gebruikers. Dat moet ervoor gaan zorgen dat mensen meer relevante berichten te zien krijgen. "Als je iets in je feed tegenkomt dat je nog niet volgde, dan moet dat een hoge maatstaf hebben. Je moet blij zijn om het te zien en dat is nu nog niet het geval."