Lifestyle

Waarom kleren altijd in de uitverkoop zijn in Nederland

  1. Newschevron right
  2. Waarom kleren altijd in de uitverkoop zijn in Nederland

Acties als zomerkorting, wintersale en Black Friday zorgen ervoor dat onze kleren vaak in de uitverkoop lijken te zijn. Dit soort termen verleiden mensen om vooral veel te kopen, maar hoe kan het toch altijd sale zijn? Dat zocht NOS op 3 uit.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

uitverkoopwet

Het fenomeen uitverkoop komt uit de economische depressie van de jaren dertig. Daarin probeerden winkels al het oude spul toch de deur uit te doen. Winkeliers begonnen het vervolgens toe te passen als verkooptruc en daarom kwam er in 1935 een uitverkoopwet, waarbij winkels maar twee keer per jaar flinke kortingen mochten invoeren met een maximaal kortingspercentage. Tijdens de crisis van de jaren tachtig werd die uitverkoopwet afgeschaft en mochten winkels zelf gaan bepalen wanneer ze korting gingen geven.

Kortingen

De laatste jaren is er inderdaad steeds vaker uitverkoop, doordat webwinkels keihard met elkaar concurreren. De Nederlandse consument is daar al aan gewend. Mensen gaan online vaak op zoek naar kortingen. Een derde van alle kleding in ons land wordt met korting verkocht.

Verkooptechniek

De uitverkoop is niet altijd winstgevend voor een winkel. Het wordt ook gebruikt als verkooptechniek omdat de consument verslaafd is geraakt aan korting. We zijn minder bereid om de volle mep te betalen. Meer dan de helft van de consumenten stelt de koop van een product uit omdat er een sale aankomt. Dat bleek uit eerder onderzoek van ABN AMRO. Dus Nederland is een echt kortingsland en daarom zijn er ook extra veel kortingsperiodes.

Ster advertentie
Ster advertentie