FunX

Amsterdamse kledingmerken bundelen krachten en maken t-shirt in strijd tegen racisme

foto: Instagram: @dailypaper
  1. Newschevron right
  2. Amsterdamse kledingmerken bundelen krachten en maken t-shirt in strijd tegen racisme

Zeven black-owned kledingmerken uit Amsterdam hebben hun krachten gebundeld en brengen gezamenlijk een t-shirt uit om mee te helpen in de strijd tegen racisme. Alle opbrengsten van het shirt zullen naar organisaties gaan die zich inzetten in de strijd tegen racisme in Nederland. In Start met Fernando vertelde Hussein Suleiman, mede-oprichter van Daily Paper, meer over dit bijzondere initiatief.

Amsterdamse kledingmerken bundelen krachten en maken t-shirt in strijd tegen racisme

Boodschap uitdragen

Het idee ontstond volgens Hussein toen hij op de Dam stond tijdens het Black Lives Matter-protest op 1 juni. Daar kwam hij de eigenaren van andere Amsterdamse kledingmerken tegen. "Het was een mooie dag en ik denk dat we allemaal wel voelden dat we iets konden doen om ons steentje bij te kunnen dragen aan het collectieve bewustzijn."

Een aantal dagen later ontving Hussein een berichtje van Filling Pieces-eigenaar Guillaume Philibert met de vraag of hij down was om een t-shirt te maken. Husseins collega Jefferson Osei ontving rond dezelfde tijd een soortgelijk berichtje van Patta-eigenaar Lee Stuart en zo begon het balletje te rollen. "We hebben eigenlijk onze krachten gebundeld en een groepschat aangemaakt en gekeken welke boodschap we zouden kunnen uitdragen."

'In Unity, There Is Strength'

De kledingmerken werkten samen met kunstenares Farida Sedoc. Zij ontwierp de illustratie die op het shirt te zien is. "Ze heeft een mooie illustratie gemaakt naar aanleiding van het protest op de Dam. Die is aangekocht door het Stedelijk Museum en uiteindelijk hebben we 'm gebruikt als illustratie die je op de voorkant van het t-shirt ziet. Op de achterkant zie je alle logo's met daarboven de tekst 'In Unity, There Is Strength'. Met z'n allen kunnen we in dit geval een grotere vuist vormen."

Drie organisaties

Hussein vertelt dat alle merken in samenspraak drie organisaties hebben uitgekozen om te steunen. Het gaat om organisaties die zich bezighouden met het bestrijden van racisme in Nederland. Alle opbrengsten van de verkochte t-shirts zullen in dit geval gaan naar KOZP, The Black Archives en de Black Queer & Trans Resistance. "Wij dachten van: we moeten ze gewoon helpen. Het t-shirt is tot en met 3 juli te bestellen."
Ster advertentie
Ster advertentie