Music

Fans reageren geschrokken op nieuwe clip van The Weeknd: "Trauma voor de ogen"

foto: AFP
  1. Newschevron right
  2. Fans reageren geschrokken op nieuwe clip van The Weeknd: "Trauma voor de ogen"

Na dagen van teasen is het eindelijk zover: The Weeknd heeft zijn nieuwste nummer en videoclip São Paolo uitgebracht. De artiest deelde eerder al een opmerkelijke echofoto van een duivelsachtig figuur. Fans reageren gechoqueerd – op de verontrustende beelden die de clip van São Paolo bevat.

"Mijn oren waren er klaar voor, maar mijn ogen niet"

Fans van The Weeknd weten inmiddels dat hij graag donkere, griezelige elementen toevoegt aan zijn visuals. Zijn videoclips staan bekend om het grafische en grimmige: van het bebloede gezicht in Blinding Lights tot het vervormde, chirurgisch bewerkte hoofd in Save Your Tears. In nummers als The Hills en False Alarm ging het er ook al heftig aan toe. Maar met São Paulo lijkt de artiest zichzelf te overtreffen, het gaat volgens sommigen zelfs voorbij de grens.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Samenwerking met Anitta

In de videoclip van São Paulo is The Weeknd zelf niet degene die in bijzondere make-up verschijnt. De Braziliaanse zangeres Anitta verschijnt hoogzwanger en met een akelig masker, terwijl ze door verlaten straten loopt. Bij een fontein lijkt er iets uit haar buik te willen kruipen. Tot de schok van vele kijkers komt er geen demonisch wezen tevoorschijn – zoals de eerdere echo leek te suggereren.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

"Lust voor het oor, trauma voor de ogen"

Op sociale media regent het reacties. Veel fans zijn onder de indruk van het nummer, maar afgeschrikt door de beelden. "Een lust voor het oor, trauma voor de ogen", beaamt een ander, terwijl kots-emoji’s en woorden als "verschrikkelijk", "eng" en "traumatiserend" veelvuldig voorbij komen.

'Artistieke boodschap'

Hoewel de videoclip bij velen vragen oproept, zien sommigen er ook een artistieke boodschap in. The Weeknd zou hiermee een visuele metafoor creëren voor de geboorte van zijn nieuwe identiteit en album; Hurry Up Tomorrow. Fans die de rode draad in zijn werk volgen, zien in São Paulo een hint naar de transformatie die hij doormaakt. Hij zou zich losmaken van de naam The Weeknd en optreedt als Abel. "Wie echt fan is, weet dat hij de overstap wil maken naar zijn echte naam Abel. Hij bouwt er alleen maar een verhaal voor", merkt een fan op.

Bekijk de videoclip hieronder:

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Ster advertentie
Ster advertentie