Engelse influencers mogen geen 'misleidende' filters meer gebruiken in advertenties
- News
- Engelse influencers mogen geen 'misleidende' filters meer gebruiken in advertenties
Acht maanden geleden startte de Engelse make-up artist en curvy model Sasha Pallari een campagne op onder de naam #FILTERDROP. Met de campagne wilde Pallari andere influencers aanmoedigen om hun echte huid te laten zien tijdens de promotie van beautyproducten. Mede dankzij deze campagne nam de Advertising Standards Authority in het Verenigd Koninkrijk vandaag definitief de beslissing dat merken, influencers en beroemdheden moeten stoppen met het gebruik van 'misleidende' filters.
Verwijderd
De uitspraak geldt voor alle filters die de waarde van de beautyproducten kunnen beïnvloeden. Dat betekent dat alle filters die het effect van het product overdrijven, niet meer mogen worden gebruikt. Als influencers zich hier niet aanhouden, wordt de post verwijderd en mag het niet opnieuw worden geplaatst.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Expert in de branche
Als expert in haar branche heeft Pallari in de afgelopen tien jaar van dichtbij mogen meemaken hoe de online wereld compleet veranderde. Om een statement te maken begon ze met het posten van filterloze selfies. Op die manier hoopt ze jonge vrouwen op Instagram bewust te maken van het feit dat ze trots mogen zijn op hun eigen lichaam en dat ze niet zomaar in de 'neppe' foto’s van anderen moeten geloven.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
‘Blijven vechten’
Pallari is trots op wat ze heeft bereikt.‘’Het aantal mensen dat zichzelf niet langer wil vergelijken met een onrealistische advertentie zal enorm toenemen. Het is ons gelukt. Ik ben zo trots’’, schrijft Pallari op haar Instagram-account. Hoewel de eerste overwinning is bereikt, is het nog onbekend hoe Instagram precies zal toezien op de regels. Ook is het nog niet duidelijk of de nieuwe regel in andere landen zal worden doorgevoerd. Maar een mooi initiatief dat is het zeker.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.