Kendrick Lamar en Drake schrijven hiphopgeschiedenis: laten we vooral ervan genieten
- News
- Kendrick Lamar en Drake schrijven hiphopgeschiedenis: laten we vooral ervan genieten
In de afgelopen zes weken hebben Drake en Kendrick Lamar in totaal tien disstracks naar elkaar gedropt. De impact van hun beef is zo groot dat het iedereen bereikt: de traditionele media, de IG-pagina van Bol.com, zelfs onze moeders. Niemand kan eromheen. En hoe kan het ook anders? De laatste keer dat de twee grootste rappers van een generatie tegenover elkaar stonden, was toen Tupac en Biggie beef hadden. Laten we vooral niet vergeten stil te staan bij dit legendarische moment in de cultuur, dat zeker de geschiedenisboeken in zal gaan als een van de meest iconische rap beefs ooit.
Disstracks
"Babe, Kendrick heeft Drake gedisst". Nog voordat ik de slaap uit mijn ogen heb gewreven, laat mijn vriend me zijn telefoonscherm zien. De afgelopen week is elke ochtend zo verlopen. Uit bed springen en direct naar Spotify of YouTube om de nieuwste ontwikkeling in 'Hiphop’s Civil War’, zoals het internet het noemt, mee te maken. We spreken van een burgeroorlog, omdat er een klein leger aan rappers is die zich heeft verenigd in de beef tegen Drake. Ongekend in rap. Het is niet alleen nog nooit voorgekomen dat we binnen zes weken tien disstracks krijgen, het is ook nog nooit voorgekomen dat een rapper zich in zijn eentje staande houdt tegen de vereniging van zijn concurrenten. Hoewel het internet ons forceert om een kant te kiezen, zijn de meeste mensen fan van de muziek van Drake én Kendrick. Hiphop liefhebbers zijn dan ook vooral blij dat het genre levendiger is dan ooit tevoren.
Culturele significantie
Als je denkt dat dit een petty internet beef is, mis je echt de culturele significantie. Het narratief dat dit twee mannen van bijna 40 zijn die elkaar belachelijk maken op het internet vind ik dan ook irritant en –zoals we gewend zijn- een degradatie van hiphop en het belang dat dit heeft voor onze cultuur. Deze artiesten zijn aan het strijden om te bewijzen wie de kunst van het rappen het beste beheerst. Ze droppen allebei consistent muziek van de hoogste kwaliteit, waarbij ze ook nog direct op elkaar ingaan. Disstracks die niet alleen lyricaal goed genoeg zijn om de concurrent kapot te maken, maar die ook nog commerciële waarde hebben. Tracks die ze in een korte tijdsspan hebben gemaakt, om het moment te pakken en zo snel mogelijk op elkaar te reageren.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Hitlijsten
Vorig jaar werd er in de media gezegd dat hiphop stervende was. Nadat het genre jarenlang de hitlijsten domineerde, werd Lil Uzi Vert’s ‘Pink Tape’ pas eind 2023 het eerste hiphopalbum dat de nummer 1-positie bereikte. Velen spraken daarom van de ondergang van hiphop. Ze hadden het mis. Alles veranderde toen Future en Metro Boomin een dissalbum maakten naar Drake en Kendrick Lamar erop sprong. De track ‘Like That’ bestormde de hitlijsten en hiphop werd weer het gesprek van de dag. Deze beef is dus niet schadelijk voor de cultuur. Integendeel zelfs. Dit is wat de cultuur nodig heeft, want hierdoor bloeit het genre weer op. Kendrick’s ‘Euphoria’ behaalde op de eerste releasedag meer dan negen miljoen streams. Drake’s ‘Push Ups’ kwam binnen op nummer 2 in de Billboard Top 100.
Internetgeneratie
Daarnaast tonen ze allebei een uitzonderlijk bewustzijn van de internetgeneratie, hoe het publiek naar deze beef kijkt en welke visuals, memes en headlines het meest passend zijn om de tegenstander te vernietigen. Om dit af te doen als insignificant, is respectloos tegenover de artiesten en hiphop in het geheel. Het is creativiteit van het hoogste niveau. En ik zou nog een hele alinea kunnen wijden aan de ambitie, gedrevenheid en moed van deze rappers, zelfs nadat ze al tientallen jaren aan de top staan.
Kritiek
De aandacht voor de beef gaat gepaard met kritische geluiden dat dit een afleiding zou zijn van de belangrijke kwesties die nu spelen in de wereld. Ik ben het daar niet mee eens. Het afdoen van culturele kwesties als ‘niet belangrijk’ of ‘schadelijk voor de jeugd’, is juist schadelijk voor de jeugd. Het vertelt de jeugd dat waar zij om geven niet belangrijk genoeg is of dat daar alleen maar ruimte voor gemaakt mag worden als al het andere goed gaat in de wereld. Ja, de wereld staat in brand. Iedereen weet het en het is van essentieel belang dat we daarover blijven praten. Maar dingen kunnen naast elkaar bestaan. We kunnen ons uitspreken over belangrijke maatschappelijke kwesties en tegelijkertijd genieten van de twee grootste rappers van onze generaties die nek aan nek gaan. En eerlijk is eerlijk: we verdienen het om te genieten. We verdienen het om op te gaan in iets dat ons plezier brengt, in plaats van alleen maar de moeilijke gesprekken te hoeven voeren.
In de geschiedenisboeken
Drake en Kendrick schrijven geschiedenis en wij maken het live mee. Net zoals wij nu nog over Tupac en Biggie praten, gaat de volgende generatie praten over hoe Kendrick de wereld verraste en vier disstracks in een week dropte. Hoe hij de wereld in z’n greep hield met het ontcijferen van zijn ingewikkelde en uiterst gedetailleerde lyrics. We zullen praten over hoe Drake in zijn eentje tegen Future, Kendrick Lamar, A$AP Rocky, Rick Ross en meer stond. En tracks als ‘Push Ups’, ‘Euphoria’, ‘Family Matters’, ‘Meet the Grahams’ en ‘Not Like Us’, zullen de geschiedenisboeken ingaan in het lijstje van beste disstracks ooit. Dus in plaats van dit te zien als een manier om hiphop weer in een slecht daglicht te zetten, moeten we vooral genieten van dit historische moment.
Lees ook
Entertainment
50 Cent gaf Drake advies in Kendrick Lamar-beef: "Het is niet jouw fout"Music
Rotterdamse Naomi Sharon tekende een contract bij Drake's label: "Ik zag ineens een berichtje"Music
'Diddy bedreigde J. Cole vanwege track van Kendrick Lamar: "Hij greep een fles van de tafel"'Music
Kendrick Lamar schrijft wederom geschiedenis met disstrack 'Not Like Us'