Naar cookieinstellingen
Opinie

Kendrick Lamar en Drake schrijven hiphopgeschiedenis: laten we vooral ervan genieten  

foto: AFP
  1. Newschevron right
  2. Kendrick Lamar en Drake schrijven hiphopgeschiedenis: laten we vooral ervan genieten  

In de afgelopen zes weken hebben Drake en Kendrick Lamar in totaal tien disstracks naar elkaar gedropt. De impact van hun beef is zo groot dat het iedereen bereikt: de traditionele media, de IG-pagina van Bol.com, zelfs onze moeders. Niemand kan eromheen. En hoe kan het ook anders? De laatste keer dat de twee grootste rappers van een generatie tegenover elkaar stonden, was toen Tupac en Biggie beef hadden. Laten we vooral niet vergeten stil te staan bij dit legendarische moment in de cultuur, dat zeker de geschiedenisboeken in zal gaan als een van de meest iconische rap beefs ooit.

Disstracks

"Babe, Kendrick heeft Drake gedisst". Nog voordat ik de slaap uit mijn ogen heb gewreven, laat mijn vriend me zijn telefoonscherm zien. De afgelopen week is elke ochtend zo verlopen. Uit bed springen en direct naar Spotify of YouTube om de nieuwste ontwikkeling in 'Hiphop’s Civil War’, zoals het internet het noemt, mee te maken. We spreken van een burgeroorlog, omdat er een klein leger aan rappers is die zich heeft verenigd in de beef tegen Drake. Ongekend in rap. Het is niet alleen nog nooit voorgekomen dat we binnen zes weken tien disstracks krijgen, het is ook nog nooit voorgekomen dat een rapper zich in zijn eentje staande houdt tegen de vereniging van zijn concurrenten. Hoewel het internet ons forceert om een kant te kiezen, zijn de meeste mensen fan van de muziek van Drake én Kendrick. Hiphop liefhebbers zijn dan ook vooral blij dat het genre levendiger is dan ooit tevoren.

Culturele significantie

Als je denkt dat dit een petty internet beef is, mis je echt de culturele significantie. Het narratief dat dit twee mannen van bijna 40 zijn die elkaar belachelijk maken op het internet vind ik dan ook irritant en –zoals we gewend zijn- een degradatie van hiphop en het belang dat dit heeft voor onze cultuur. Deze artiesten zijn aan het strijden om te bewijzen wie de kunst van het rappen het beste beheerst. Ze droppen allebei consistent muziek van de hoogste kwaliteit, waarbij ze ook nog direct op elkaar ingaan. Disstracks die niet alleen lyricaal goed genoeg zijn om de concurrent kapot te maken, maar die ook nog commerciële waarde hebben. Tracks die ze in een korte tijdsspan hebben gemaakt, om het moment te pakken en zo snel mogelijk op elkaar te reageren.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Hitlijsten

Vorig jaar werd er in de media gezegd dat hiphop stervende was. Nadat het genre jarenlang de hitlijsten domineerde, werd Lil Uzi Vert’s ‘Pink Tape’ pas eind 2023 het eerste hiphopalbum dat de nummer 1-positie bereikte. Velen spraken daarom van de ondergang van hiphop. Ze hadden het mis. Alles veranderde toen Future en Metro Boomin een dissalbum maakten naar Drake en Kendrick Lamar erop sprong. De track ‘Like That’ bestormde de hitlijsten en hiphop werd weer het gesprek van de dag. Deze beef is dus niet schadelijk voor de cultuur. Integendeel zelfs. Dit is wat de cultuur nodig heeft, want hierdoor bloeit het genre weer op. Kendrick’s ‘Euphoria’ behaalde op de eerste releasedag meer dan negen miljoen streams. Drake’s ‘Push Ups’ kwam binnen op nummer 2 in de Billboard Top 100.

Internetgeneratie

Daarnaast tonen ze allebei een uitzonderlijk bewustzijn van de internetgeneratie, hoe het publiek naar deze beef kijkt en welke visuals, memes en headlines het meest passend zijn om de tegenstander te vernietigen. Om dit af te doen als insignificant, is respectloos tegenover de artiesten en hiphop in het geheel. Het is creativiteit van het hoogste niveau. En ik zou nog een hele alinea kunnen wijden aan de ambitie, gedrevenheid en moed van deze rappers, zelfs nadat ze al tientallen jaren aan de top staan.

Kritiek

De aandacht voor de beef gaat gepaard met kritische geluiden dat dit een afleiding zou zijn van de belangrijke kwesties die nu spelen in de wereld. Ik ben het daar niet mee eens. Het afdoen van culturele kwesties als ‘niet belangrijk’ of ‘schadelijk voor de jeugd’, is juist schadelijk voor de jeugd. Het vertelt de jeugd dat waar zij om geven niet belangrijk genoeg is of dat daar alleen maar ruimte voor gemaakt mag worden als al het andere goed gaat in de wereld.  Ja, de wereld staat in brand. Iedereen weet het en het is van essentieel belang dat we daarover blijven praten. Maar dingen kunnen naast elkaar bestaan. We kunnen ons uitspreken over belangrijke maatschappelijke kwesties en tegelijkertijd genieten van de twee grootste rappers van onze generaties die nek aan nek gaan. En eerlijk is eerlijk: we verdienen het om te genieten. We verdienen het om op te gaan in iets dat ons plezier brengt, in plaats van alleen maar de moeilijke gesprekken te hoeven voeren.

In de geschiedenisboeken

Drake en Kendrick schrijven geschiedenis en wij maken het live mee. Net zoals wij nu nog over Tupac en Biggie praten, gaat de volgende generatie praten over hoe Kendrick de wereld verraste en vier disstracks in een week dropte. Hoe hij de wereld in z’n greep hield met het ontcijferen van zijn ingewikkelde en uiterst gedetailleerde lyrics. We zullen praten over hoe Drake in zijn eentje tegen Future, Kendrick Lamar, A$AP Rocky, Rick Ross en meer stond. En tracks als ‘Push Ups’, ‘Euphoria’, ‘Family Matters’, ‘Meet the Grahams’ en ‘Not Like Us’, zullen de geschiedenisboeken ingaan in het lijstje van beste disstracks ooit. Dus in plaats van dit te zien als een manier om hiphop weer in een slecht daglicht te zetten, moeten we vooral genieten van dit historische moment.

Ster advertentie
Ster advertentie
Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op FunX

FunX gebruikt Functionele en Analytische cookies voor websites optimalisatie en metingen. Geef voor andere cookies je voorkeuren op

Meer uitleg

Waarom cookies?

De Nederlandse Publieke Omroep plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Analytische cookies voor Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Cookies gezet door comScore bevatten alleen een uniek nummer en zijn NPO-specifiek, deze worden niet gebruikt om NPO-bezoekers buiten de NPO-sites te volgen. JavaScript zorgt ervoor dat metingen niet gecached kunnen worden zodat we een herhaalde page-view kunnen tellen.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van de Nederlandse Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk en optimaal mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina\’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina\’s, bezoekers zijn niet uniek te identificeren
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina\’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Sociale Media cookies

Cookies om de inhoud van onze website te delen via social media

De artikelen en video’s die je op onze website bekijkt, kun je door middel van buttons delen via social media. Voor het functioneren van deze buttons wordt gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen op het moment dat je een artikel of video wilt delen.

Deze cookies maken het dus mogelijk dat

Bij Social Media sites ingelogde gebruikers, bijvoorbeeld Twitter of Facebook, is het mogelijke om sommige inhoud van onze website direct te delen op die sites. Voor de cookies die de social media partijen plaatsen en de mogelijke data die zij hiermee verzamelen voor verschillende doeleinden onder andere gepersonaliseerde reclame, verwijzen wij ook naar de verklaringen die deze partijen op hun eigen websites daarover geven; zie de links hieronder. Let op dat deze verklaringen regelmatig kunnen wijzigen. De websites van de Nederlandse Publieke Omroep hebben daar geen invloed op.

  • Facebook (https://www.facebook.com/policies/cookies/)
  • Google+ / Youtube (https://policies.google.com/privacy?hl=nl)
  • Twitter (https://twitter.com/en/privacy)
  • Instagram (https://help.instagram.com/1896641480634370?ref=ig)

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil sociale media koppelingen zoals Facebook berichten en YouTube video’s kunnen zien op deze site:

    Hiermee sta je het plaatsen van cookies door sociale medianetwerken toe. Deze netwerken kunnen je volgen en je internetgedrag gebruiken voor andere doeleinden buiten de NPO om.