McDonald's geraakt door anti-Israëlboycot: voor het eerst in jaren daling in verkoop
- News
- McDonald's geraakt door anti-Israëlboycot: voor het eerst in jaren daling in verkoop
McDonald's voelt de gevolgen van de anti-Israëlboycot. Vooral in het Midden-Oosten wordt de fastfoodketen door veel mensen genegeerd, waardoor het bedrijf voor het eerst sinds jaren de verkopen in het tweede kwartaal ziet dalen.
McDonald's geraakt door boycot
De boycot van McDonald's begon vorig jaar nadat er online beelden verschenen van gratis maaltijden die aan Israëlische soldaten werden geschonken. Als gevolg daarvan hebben mensen in het Midden-Oosten, Azië en sommige delen van Europa besloten om het restaurant te mijden. McDonald's verwacht dat de boycot in ieder geval nog zal aanhouden zolang de oorlog tegen Palestina voortduurt.
Los van de banden met Israël heeft ook de inflatie invloed op de omzetcijfers van McDonald's. Hoewel de fastfoodketen eerder dit jaar zelfs een speciaal vijf dollarmenu introduceerde om hun klanten in de Verenigde Staten te voorzien van een betaalbare optie, lukt het niet meer om de verkopen te blijven opvoeren. Zo behaalde McDonald's in het tweede kwartaal van dit jaar een omzet van 'slechts' 6,5 miljard dollar, het laagste saldo sinds 2020.