Naar cookieinstellingen
Up 2 Date

Tim Hofman start actie om jongeren naar de stembus te krijgen

  1. Newschevron right
  2. Tim Hofman start actie om jongeren naar de stembus te krijgen

BNN-presentator Tim Hofman is samen met verschillende twitteraars een actie gestart om jongeren tussen de 18 en 25 jaar naar de stembus te krijgen. Het begon als een spontaan gesprek op Twitter afgelopen zondag, maar inmiddels is het initiatief De Stembus een feit. Er zijn 800.000 jongeren in Nederland die dit jaar voor het eerst mogen stemmen, maar de vraag is of dit ook zal gebeuren.

Lage opkomst

De opkomst van jongeren tussen de 18 en 25 jaar was de afgelopen drie verkiezingen erg laag. Onder deze groep is er vaak weinig politieke interesse en veel jongeren denken dat hun stem toch niets waard is. Onder het motto ''make voting great again'' willen Tim Hofman, Rutger de Quay, Gosse Bouma en Lennart van Nieuwenhuijzen jongeren aan het stemmen krijgen.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

actie

Er zijn verschillende ideeën om de actie een succes te maken. Zo wil Tim Hofman met een bus langs verschillende mbo's, hbo's en universiteiten trekken om de verkiezingsprogramma's uit te leggen: ''Opdat onze generatie zich helemaal de moeder stemt op 15 maart.''

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

steun

De nieuwe beweging kreeg in twee uur al meer dan 1.500 volgers op Twitter. Inmiddels staat de teller al op 7.500 volgers. 'De Stembus' kreeg ook steun uit politieke hoek. D66-leider Alexander Pechtold bood een campagnebus aan het voor het project.

''Het is nodig dat onze generatie zichzelf een schop onder z'n hol geeft. We zijn met veel, met genoeg. Stem.''

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Campagne voor de Vrijheid

'De Stembus' is niet de enige campagne die in het leven werd geroepen om jongeren aan het stemmen te krijgen. Jiggy Djé startte eerder al zijn 'Campagne voor de Vrijheid', waarbij hij jonge kiezers wil overtuigen om op één of twee grotere partijen te stemmen. Hij hoopt dat één van deze partijen groter wordt dan de PVV, om zo te voorkomen dat de partij nog groter wordt.

''In tegenstelling tot de PVV kiezers zijn de niet-PVV stemmers een stuk meer verdeeld of laat ik zeggen een stuk minder overtuigd. Ik heb het niet per se over links en rechts. Voor mijn gevoel, zeker in mijn leeftijdscategorie, zijn er meer en meer mensen die niet stemmen op de ‘grote’ partijen of in ieder geval erg twijfelen daarover.''

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

stemmen

Ook Morad & Shay besteedden in hun show aandacht aan de aankomende verkiezingen. Ze spraken rapper Ray Fuego, bekend van SMIB, naar aanleiding van een aantal tweets die hij er deze week uitgooide. Daarin riep hij jongeren op om te gaan stemmen.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Ray Fuego is nu twintig, dit wordt de eerste keer dat hij mag stemmen en dat gaat hij ook zeker doen.

"De fout die Amerika heeft gemaakt, laten wij die alsjeblieft niet maken"

Artiesten

Volgens Ray zouden artiesten zich wel meer mogen laten horen over sociale problemen, omdat zij de kracht hebben om de jongeren naar hen te laten luisteren. Hij hoopt in ieder geval dat hij zelf ook andere jongeren heeft gemotiveerd om naar de stembussen te gaan.

"Het is overweldigend als je actief bent op social media. Overal zie je wat er aan de hand is overal in de wereld. Als er ooit een verandering moet komen, laten we die dan eerst voor onszelf maken."

Ster advertentie
Ster advertentie
Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op FunX

FunX gebruikt Functionele en Analytische cookies voor websites optimalisatie en metingen. Geef voor andere cookies je voorkeuren op

Meer uitleg

Waarom cookies?

De Nederlandse Publieke Omroep plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Analytische cookies voor Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Cookies gezet door comScore bevatten alleen een uniek nummer en zijn NPO-specifiek, deze worden niet gebruikt om NPO-bezoekers buiten de NPO-sites te volgen. JavaScript zorgt ervoor dat metingen niet gecached kunnen worden zodat we een herhaalde page-view kunnen tellen.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van de Nederlandse Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk en optimaal mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina\’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina\’s, bezoekers zijn niet uniek te identificeren
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina\’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Sociale Media cookies

Cookies om de inhoud van onze website te delen via social media

De artikelen en video’s die je op onze website bekijkt, kun je door middel van buttons delen via social media. Voor het functioneren van deze buttons wordt gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen op het moment dat je een artikel of video wilt delen.

Deze cookies maken het dus mogelijk dat

Bij Social Media sites ingelogde gebruikers, bijvoorbeeld Twitter of Facebook, is het mogelijke om sommige inhoud van onze website direct te delen op die sites. Voor de cookies die de social media partijen plaatsen en de mogelijke data die zij hiermee verzamelen voor verschillende doeleinden onder andere gepersonaliseerde reclame, verwijzen wij ook naar de verklaringen die deze partijen op hun eigen websites daarover geven; zie de links hieronder. Let op dat deze verklaringen regelmatig kunnen wijzigen. De websites van de Nederlandse Publieke Omroep hebben daar geen invloed op.

  • Facebook (https://www.facebook.com/policies/cookies/)
  • Google+ / Youtube (https://policies.google.com/privacy?hl=nl)
  • Twitter (https://twitter.com/en/privacy)
  • Instagram (https://help.instagram.com/1896641480634370?ref=ig)

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil sociale media koppelingen zoals Facebook berichten en YouTube video’s kunnen zien op deze site:

    Hiermee sta je het plaatsen van cookies door sociale medianetwerken toe. Deze netwerken kunnen je volgen en je internetgedrag gebruiken voor andere doeleinden buiten de NPO om.