Up 2 Date

Tim Hofman start actie om jongeren naar de stembus te krijgen

  1. Newschevron right
  2. Tim Hofman start actie om jongeren naar de stembus te krijgen

BNN-presentator Tim Hofman is samen met verschillende twitteraars een actie gestart om jongeren tussen de 18 en 25 jaar naar de stembus te krijgen. Het begon als een spontaan gesprek op Twitter afgelopen zondag, maar inmiddels is het initiatief De Stembus een feit. Er zijn 800.000 jongeren in Nederland die dit jaar voor het eerst mogen stemmen, maar de vraag is of dit ook zal gebeuren.

Lage opkomst

De opkomst van jongeren tussen de 18 en 25 jaar was de afgelopen drie verkiezingen erg laag. Onder deze groep is er vaak weinig politieke interesse en veel jongeren denken dat hun stem toch niets waard is. Onder het motto ''make voting great again'' willen Tim Hofman, Rutger de Quay, Gosse Bouma en Lennart van Nieuwenhuijzen jongeren aan het stemmen krijgen.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

actie

Er zijn verschillende ideeën om de actie een succes te maken. Zo wil Tim Hofman met een bus langs verschillende mbo's, hbo's en universiteiten trekken om de verkiezingsprogramma's uit te leggen: ''Opdat onze generatie zich helemaal de moeder stemt op 15 maart.''

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

steun

De nieuwe beweging kreeg in twee uur al meer dan 1.500 volgers op Twitter. Inmiddels staat de teller al op 7.500 volgers. 'De Stembus' kreeg ook steun uit politieke hoek. D66-leider Alexander Pechtold bood een campagnebus aan het voor het project.

''Het is nodig dat onze generatie zichzelf een schop onder z'n hol geeft. We zijn met veel, met genoeg. Stem.''

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Campagne voor de Vrijheid

'De Stembus' is niet de enige campagne die in het leven werd geroepen om jongeren aan het stemmen te krijgen. Jiggy Djé startte eerder al zijn 'Campagne voor de Vrijheid', waarbij hij jonge kiezers wil overtuigen om op één of twee grotere partijen te stemmen. Hij hoopt dat één van deze partijen groter wordt dan de PVV, om zo te voorkomen dat de partij nog groter wordt.

''In tegenstelling tot de PVV kiezers zijn de niet-PVV stemmers een stuk meer verdeeld of laat ik zeggen een stuk minder overtuigd. Ik heb het niet per se over links en rechts. Voor mijn gevoel, zeker in mijn leeftijdscategorie, zijn er meer en meer mensen die niet stemmen op de ‘grote’ partijen of in ieder geval erg twijfelen daarover.''

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

stemmen

Ook Morad & Shay besteedden in hun show aandacht aan de aankomende verkiezingen. Ze spraken rapper Ray Fuego, bekend van SMIB, naar aanleiding van een aantal tweets die hij er deze week uitgooide. Daarin riep hij jongeren op om te gaan stemmen.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Ray Fuego is nu twintig, dit wordt de eerste keer dat hij mag stemmen en dat gaat hij ook zeker doen.

"De fout die Amerika heeft gemaakt, laten wij die alsjeblieft niet maken"

Artiesten

Volgens Ray zouden artiesten zich wel meer mogen laten horen over sociale problemen, omdat zij de kracht hebben om de jongeren naar hen te laten luisteren. Hij hoopt in ieder geval dat hij zelf ook andere jongeren heeft gemotiveerd om naar de stembussen te gaan.

"Het is overweldigend als je actief bent op social media. Overal zie je wat er aan de hand is overal in de wereld. Als er ooit een verandering moet komen, laten we die dan eerst voor onszelf maken."

Ster advertentie
Ster advertentie