NS kreeg via WhatsApp bijna 2500 overlastmeldingen binnen
- News
- NS kreeg via WhatsApp bijna 2500 overlastmeldingen binnen
Wist je dat je een WhatsAppje kan sturen naar de NS wanneer je je onveilig of onprettig voelt in de trein of op het station? Via een speciaal nummer kun je overlast melden en dat werd afgelopen jaar bijna 2500 keer gedaan. In de helft van de gevallen leidde dit tot een aanhouding of waarschuwing.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
'Veilig gevoel'
Sinds 1 mei 2020 kun je een berichtje sturen naar 06-13181318 als je een onveilige situatie wilt melden. Je komt hiermee direct in contact met de meldkamer van de NS, die vervolgens iemand kan inschakelen als dat nodig blijkt. "We willen dat reizigers zich veilig voelen en daarvoor eenvoudig een beroep op ons kunnen doen. Dat is precies waar deze alert aan bijdraagt", aldus Eelco van Asch, lid van de raad van bestuur van NS, op hun website.
Van Asch geeft aan dat de behoefte aan het nummer in de coronatijd groot was. "We kregen minder reizigers, waardoor stations en treinen rustiger waren. Dat kan minder prettig aanvoelen."
Overtreden van regels
De meeste meldingen van afgelopen jaar gingen over het overtreden van huisregels. Ook kwamen er veel meldingen binnen over het lastigvallen van reizigers, onenigheid in de trein of op het station of bedelaars.
Conducteur Jordi vertelt over zijn gekste ervaringen in de trein
Gekke ervaringen in de trein
Eerder deze maand vertelden verschillende luisteraars over de rare dingen die zij hebben meegemaakt in de trein. Ook conducteur Jordi deed in Jouw Stad zijn verhaal en vertelde hoe hij reizigers helpt als er iets aan de hand is. Gelukkig maakt hij ook grappige dingen mee. "Er was een keer een reiziger met een rat op z'n schouder! Dan sta je raar te kijken."