Record aan klachten tegen anti-abortuscampagne na oproep Tim Hofman
- News
- Record aan klachten tegen anti-abortuscampagne na oproep Tim Hofman
De Stichting Reclame Code heeft een recordaantal klachten binnengekregen tegen de anti-abortuscampagne van de Week van het Leven. Woensdag riep onder meer Tim Hofman zijn Twittervolgers op om een klacht in te dienen.
Reclamespotjes
De campagne is een initiatief van het Platform Zorg voor Leven, een samenwerking tussen zogeheten prolife-organisaties en christelijke partijen. Door middel van reclamespotjes op social media, radio en televisie stellen zij onder andere dat vrouwen die abortus plegen niet aan het kind denken. "Baas in eigen buik? Bekijk het eens van de andere kant en vergeet het baasje in eigen buik niet! Het is een uniek mensje met eigen dna, een eigen hoofd en dus ook een eigen buik. Zullen we werk maken van echte hulp aan moeder en kind?", valt er in een van de spotjes te horen.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Boze tweet Tim Hofman
Tim Hofman was alles behalve amused over de spotjes en tweette woensdag: "Die lui van de Week van het Leven geven geen reet om ongeboren leven - of vrouwenrechten - maar willen hun interpretatie van de Bijbel doordrukken uit machtsoverwegingen. En anders ben je niet zo compassieloos. Dat is wat anders. Mag, maar wees daar gewoon eerlijk over dan."
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Recordaantal klachten
Vervolgens riep Tim zijn volgers op om een klacht in te dienen bij de Stichting Reclame Code en die oproep lijkt zijn vruchten afgeworpen te hebben. Dinsdag stond de teller namelijk nog op 120 klachten, donderdagochtend waren het er alweer 775.
Nooit eerder ontving de stichting zoveel klachten op een campagne. De Stichting Reclame Code geeft op de eigen website aan dat "een aantal van deze klachten al in behandeling is genomen". Nieuwe klachten over dit onderwerp worden niet in behandeling genomen. Er volgt nog een uitspraak en de stichting kan beslissen dat de reclame aangepast of verwijderd moet worden.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Nieuwe afleveringen 'BOOS'
In zijn serie BOOS gaat Tim Hofman binnenkort aandacht besteden aan de campagne. "De nieuwe directeur van Schreeuw Om Leven, Arthur Alderliesten, zit binnenkort in 'BOOS' (we zijn netjes op uitnodiging langsgeweest). Dat gesprek zegt alles wel", liet Tim op Twitter weten. Hij deelde vandaag een voorproefje van wat kijkers kunnen verwachten. Check het hieronder.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.