Up 2 Date

Britse campagne over geweld tegen vrouwen gaat viral: "Spreek vrienden aan"

foto: Have A Word / @mayorofldn
  1. Newschevron right
  2. Britse campagne over geweld tegen vrouwen gaat viral: "Spreek vrienden aan"

Het voorkomen van straatintimidatie en geweld tegen vrouwen is geen taak voor vrouwen zelf, maar voor de daders, in de meeste gevallen mannen. Dat heeft de burgemeester van Londen, Sadiq Khan, goed begrepen. In de nieuwe campagnevideo 'Have A Word' roept hij mannen op om bij zichzelf te rade te gaan over de manier waarop ze met vrouwen omgaan en vooral ook om hun vrienden op ongepast gedrag aan te spreken.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

'Ga in gesprek met jezelf en je vrienden'

In de video, die momenteel ook in Nederland veel gedeeld wordt, is te zien hoe een groepje jongens op een parkeerplaats een meisje spot dat in haar eentje wacht op een taxi. Een van de jongens begint haar lastig te vallen, waarna te zien is hoe zijn vriend in gesprek gaat met zijn eigen geweten. Uiteindelijk zegt hij zijn vriend te stoppen.

"Mannelijk geweld tegen vrouwen en meisjes start met woorden", klinkt het vervolgens. "Als je het ziet gebeuren, ga dan in gesprek met jezelf en daarna met je vrienden."

Omstandereffect

De campagne richt zich hiermee op het zogeheten bystander effect (omstandereffect): mensen die bij een misdrijf, ongeval of andere vervelende situatie passief toekijken in plaats van te hulp schieten. Juist bij intimidatie en geweld tegen vrouwen is de rol van deze omstanders cruciaal, omdat zij in tegenstelling tot de vrouwelijke slachtoffers in de positie zijn om de dader aan te spreken en tegen te houden voordat de boel escaleert. Door onder andere groepsdruk gebeurt dit helaas niet vaak genoeg.

Burgemeester Khan licht op Twitter toe:

"Het probleem rondom veiligheid van vrouwen is te lang alleen op vrouwen gericht. Ik ben vastbesloten om dat te veranderen. Ik heb een campagne gelanceerd waarin mannen worden opgeroepen niet langer omstanders te zijn, maar zich uit te spreken tegen vrouwenhaat en intimidatie - online, in hun vriendengroepen of waar het ook gebeurt."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Ondersteund door sportclubs

De 'Have A Word'-video werd maandagavond voor het eerst getoond tijdens de voetbalwedstrijd tussen Crystal Palace en Manchester City. Verder wordt de campagne ondersteund door verschillende voetbal- en rugbyclubs uit Londen en zal campagnemateriaal terug te zien zijn in herentoiletten in de stadions.

Fans van sportclubs ontvangen verder een brief van de burgemeester bij hun wedstrijdprogramma's, ondertekend door 19 clubs. Daarin worden mannen gevraagd "te reflecteren op de manier waarop ze naar vrouwen kijken, over ze praten en ze behandelen."

'Gericht op mannen'

Veel vrouwen en activisten die zich uitspreken over anti-vrouwengeweld zijn blij met de video en het feit dat deze door vooral mannen wordt gedeeld. Met name omdat de verantwoordelijkheid nu een keer bij de daders wordt gelegd in plaats van over te gaan tot victim blaming, iets wat vaak gebeurt in de discussie over intimidatie en grensoverschrijdend gedrag.

"Na jarenlang berichten naar vrouwen te hebben gestuurd dat ze 'zichzelf moeten beschermen' is het zo krachtig om een ​​campagne te zien die gericht is op mannen en die het ingrijpen van omstanders aanmoedigt", aldus schrijfster en activiste Gina Martin.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Ster advertentie
Ster advertentie