Naar cookieinstellingen
Up 2 Date

Britse campagne over geweld tegen vrouwen gaat viral: "Spreek vrienden aan"

foto: Have A Word / @mayorofldn
  1. Newschevron right
  2. Britse campagne over geweld tegen vrouwen gaat viral: "Spreek vrienden aan"

Het voorkomen van straatintimidatie en geweld tegen vrouwen is geen taak voor vrouwen zelf, maar voor de daders, in de meeste gevallen mannen. Dat heeft de burgemeester van Londen, Sadiq Khan, goed begrepen. In de nieuwe campagnevideo 'Have A Word' roept hij mannen op om bij zichzelf te rade te gaan over de manier waarop ze met vrouwen omgaan en vooral ook om hun vrienden op ongepast gedrag aan te spreken.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

'Ga in gesprek met jezelf en je vrienden'

In de video, die momenteel ook in Nederland veel gedeeld wordt, is te zien hoe een groepje jongens op een parkeerplaats een meisje spot dat in haar eentje wacht op een taxi. Een van de jongens begint haar lastig te vallen, waarna te zien is hoe zijn vriend in gesprek gaat met zijn eigen geweten. Uiteindelijk zegt hij zijn vriend te stoppen.

"Mannelijk geweld tegen vrouwen en meisjes start met woorden", klinkt het vervolgens. "Als je het ziet gebeuren, ga dan in gesprek met jezelf en daarna met je vrienden."

Omstandereffect

De campagne richt zich hiermee op het zogeheten bystander effect (omstandereffect): mensen die bij een misdrijf, ongeval of andere vervelende situatie passief toekijken in plaats van te hulp schieten. Juist bij intimidatie en geweld tegen vrouwen is de rol van deze omstanders cruciaal, omdat zij in tegenstelling tot de vrouwelijke slachtoffers in de positie zijn om de dader aan te spreken en tegen te houden voordat de boel escaleert. Door onder andere groepsdruk gebeurt dit helaas niet vaak genoeg.

Burgemeester Khan licht op Twitter toe:

"Het probleem rondom veiligheid van vrouwen is te lang alleen op vrouwen gericht. Ik ben vastbesloten om dat te veranderen. Ik heb een campagne gelanceerd waarin mannen worden opgeroepen niet langer omstanders te zijn, maar zich uit te spreken tegen vrouwenhaat en intimidatie - online, in hun vriendengroepen of waar het ook gebeurt."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Ondersteund door sportclubs

De 'Have A Word'-video werd maandagavond voor het eerst getoond tijdens de voetbalwedstrijd tussen Crystal Palace en Manchester City. Verder wordt de campagne ondersteund door verschillende voetbal- en rugbyclubs uit Londen en zal campagnemateriaal terug te zien zijn in herentoiletten in de stadions.

Fans van sportclubs ontvangen verder een brief van de burgemeester bij hun wedstrijdprogramma's, ondertekend door 19 clubs. Daarin worden mannen gevraagd "te reflecteren op de manier waarop ze naar vrouwen kijken, over ze praten en ze behandelen."

'Gericht op mannen'

Veel vrouwen en activisten die zich uitspreken over anti-vrouwengeweld zijn blij met de video en het feit dat deze door vooral mannen wordt gedeeld. Met name omdat de verantwoordelijkheid nu een keer bij de daders wordt gelegd in plaats van over te gaan tot victim blaming, iets wat vaak gebeurt in de discussie over intimidatie en grensoverschrijdend gedrag.

"Na jarenlang berichten naar vrouwen te hebben gestuurd dat ze 'zichzelf moeten beschermen' is het zo krachtig om een ​​campagne te zien die gericht is op mannen en die het ingrijpen van omstanders aanmoedigt", aldus schrijfster en activiste Gina Martin.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Ster advertentie
Ster advertentie
Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op FunX

FunX gebruikt Functionele en Analytische cookies voor websites optimalisatie en metingen. Geef voor andere cookies je voorkeuren op

Meer uitleg

Waarom cookies?

De Nederlandse Publieke Omroep plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Analytische cookies voor Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Cookies gezet door comScore bevatten alleen een uniek nummer en zijn NPO-specifiek, deze worden niet gebruikt om NPO-bezoekers buiten de NPO-sites te volgen. JavaScript zorgt ervoor dat metingen niet gecached kunnen worden zodat we een herhaalde page-view kunnen tellen.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van de Nederlandse Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk en optimaal mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina\’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina\’s, bezoekers zijn niet uniek te identificeren
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina\’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Sociale Media cookies

Cookies om de inhoud van onze website te delen via social media

De artikelen en video’s die je op onze website bekijkt, kun je door middel van buttons delen via social media. Voor het functioneren van deze buttons wordt gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen op het moment dat je een artikel of video wilt delen.

Deze cookies maken het dus mogelijk dat

Bij Social Media sites ingelogde gebruikers, bijvoorbeeld Twitter of Facebook, is het mogelijke om sommige inhoud van onze website direct te delen op die sites. Voor de cookies die de social media partijen plaatsen en de mogelijke data die zij hiermee verzamelen voor verschillende doeleinden onder andere gepersonaliseerde reclame, verwijzen wij ook naar de verklaringen die deze partijen op hun eigen websites daarover geven; zie de links hieronder. Let op dat deze verklaringen regelmatig kunnen wijzigen. De websites van de Nederlandse Publieke Omroep hebben daar geen invloed op.

  • Facebook (https://www.facebook.com/policies/cookies/)
  • Google+ / Youtube (https://policies.google.com/privacy?hl=nl)
  • Twitter (https://twitter.com/en/privacy)
  • Instagram (https://help.instagram.com/1896641480634370?ref=ig)

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil sociale media koppelingen zoals Facebook berichten en YouTube video’s kunnen zien op deze site:

    Hiermee sta je het plaatsen van cookies door sociale medianetwerken toe. Deze netwerken kunnen je volgen en je internetgedrag gebruiken voor andere doeleinden buiten de NPO om.