Up 2 Date

Instagram test het verbergen van likes

  1. Newschevron right
  2. Instagram test het verbergen van likes

Onzeker worden van (het gebrek aan) likes? Als het aan Instagram ligt, is dat binnenkort verleden tijd. Het platform zet namelijk steeds meer stappen om deze heersende onzekerheid bij gebruikers weg te nemen. Vandaag is Instagram begonnen met het testen van een nieuwe functie waarbij het aantal likes onder een foto niet meer te zien is.

geen competitie meer

Onder andere Australische, Braziliaanse, Japanse en Italiaanse Instagrammers zien vanaf vandaag alleen nog maar de likes onder hun eigen foto's en niet meer die bij de plaatjes van een ander. In Canada werd de functie in mei al ingevoerd. Met de verbergfunctie kan niemand dus nog zien of jouw foto 15 of 1500 keer geliked is. Op deze manier hoopt Instagram de like-cultuur en het competitiegevoel aanpakken zodat gebruikers meer gaan delen waar ze van houden, in plaats van te veel bezig te zijn met hoeveel likes een foto op gaat leveren.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

En influencers dan?

De nieuwe functie lijkt vooral ingrijpend voor de grote groep influencers die hun geld verdiend aan het binnenharken van likes. Toch betekent het voor hen niet einde carrière. Tegen Daily Mail zegt een woordvoerder van Instagram namelijk dat bedrijven en merken nog steeds cijfers over views en likes kunnen inzien. Ook zal het geen invloed hebben op advertentie-inkomsten.

Test

Of het verbergen van de likes echt iets gaat veranderen, is nog maar de vraag. Achter de schermen kan je tenslotte nog altijd je 'populariteitscijfers zien'. Hoe dan ook, het verbergen van de likes is nog maar een test. Achteraf zal met behulp van feedback besloten worden of de functie wereldwijd ingevoerd gaat worden. Wanneer dit eventueel in Nederland gebeurt, is nog niet bekend.

Algoritme

Als reactie op de nieuwe functie komen vooral veel klachten over een andere ingrijpende update van Instaram: het algoritme. Gebruikers klagen dat ze liever een chronologische tijdlijn zien, in plaats van de door Instagram gemanipuleerde versie . Ook artiesten en andere creatievelingen zijn niet tevreden, omdat maar een beperkte groep van hun volgers hun content te zien zou krijgen.

Ster advertentie
Ster advertentie