Up 2 Date

ABN Amro biedt excuses aan voor slavernijverleden

foto: ANP
  1. Newschevron right
  2. ABN Amro biedt excuses aan voor slavernijverleden

Uit onderzoek van het Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis (IISG) is gebleken dat voorgangers van ABN Amro een groot aandeel hadden in de slavenhandel. Daarvoor heeft CEO van ABN Amro, Robert Swaak, vandaag tijdens een persconferentie zijn "diepgevoelde excuses" aangeboden.

Erkenning

"Om het enorme leed van de slachtoffers te erkennen bied ik vandaag namens ABN Amro onze diepgevoelde excuses aan voor het handelen en de pijn in het verleden die de voorgangers van de bank hebben veroorzaakt." Verder liet Swaak weten dat hij hoopt dat de nazaten van tot slaafgemaakten de erkenning krijgen die ze verdienen.

'Geen investeerders op afstand'

Uit het onderzoek van het IISG, dat in opdracht van de bank zelf is verricht, worden de voorgangers Hope & Co en R. Mees & Zoonen bestudeerd. Eerstgenoemde speelde een grote rol in de trans-Atlantische slavenhandel. Uit een reconstructie van de boekhouding blijkt dat een aanzienlijk deel van de winst voortkwam uit de slavernij in het Caribisch gebied.

Daarnaast hield Hope & Co zich actief bezig met het beheer van de plantages. "Het waren geen investeerders op afstand, maar ze lieten zich uitgebreid informeren. Soms wilde het bedrijf dat de plantagehouder slaafgemaakten naar een andere plantage verplaatste, om de winst te verhogen. Gezinnen werden daardoor uit elkaar gerukt", vertelt onderzoeker Pepijn Brandon van het IISG aan de NOS. Ondanks groot verzet van de tot slaafgemaakten tegen de gedwongen verplaatsingen, zagen plantagehouders zich genoodzaakt om te voldoen aan de wensen van Hope & Co.

Slaafgemaakten werden gezien als goederen

R. Mees & Zoonen had weliswaar een kleiner aandeel in de slavenhandel, maar haalde alsnog een groot deel van haar inkomsten uit de slavernij. Zo komt in het onderzoek naar voren dat de bank fungeerde als makelaar in verzekeringen van slavenschepen en transport van producten die door de tot slaafgemaakten waren geoogst.

Uit een polis van zo'n verzekering blijkt dat de tot slaafgemaakten als goederen werden gezien. "Er werd geen levensverzekering afgesloten voor de personen op dat schip, maar een schadeverzekering. Alsof het ging om goederen die schade konden oplopen tijdens de reis. Tot in detail werd uitgewerkt onder welke condities een vergoeding aan de slavenhandelaar zou worden uitbetaald", aldus Brandon.

'Inclusiviteit bevorderen'

Het is niet helemaal duidelijk hoeveel ABN Amro precies heeft verdiend aan de slavernij, omdat er in het ruim 300-jarig bestaan van de bank vele fusies zijn geweest. Het bedrijf heeft de afgelopen tijd met verschillende vertegenwoordigers van nazaten gesproken om te kijken hoe de bank nazaten kan ondersteunen. "We hopen op deze manier de inclusiviteit van alle groepen binnen en buiten de bank te bevorderen", liet Swaak weten.

Ster advertentie
Ster advertentie