Zó gebruiken bedrijven Photoshop in hun campagnes
- News
- Zó gebruiken bedrijven Photoshop in hun campagnes
Douchegel voor een normale huid. Die zin ga je vanaf volgend jaar niet meer tegenkomen op producten van levensmiddelen- en beautyfabrikant Unilever, waar onder meer merken als Dove en Rexona onder vallen. Ook stopt het bedrijf met het fotoshoppen van de huidskleur en lichaamsvormen van modellen in hun campagnes. In welke mate wordt dat nu nog gedaan in de reclamewereld? En zitten er grenzen aan fotoshoppen? Giorgio en Vanessa spraken erover met Photoshopexpert Violina Jeliazkova in Turn Up!
Alles is geoorloofd
Violina legt uit dat, Photoshop-technisch gezien, in principe alles geoorloofd is in de reclamewereld. Er wordt van alles uit de kast gehaald om het model zo goed mogelijk bij het product te laten passen en het product daarbij te laten uitspringen.
Het kan gaan om het groter maken van de ogen, het voller maken van lippen, het boller maken van de haardos en er nog wat glans aan toevoegen. Maar je kan ook denken aan het verlengen van ledematen en het versmallen van de taille van het model.
Het is ook mogelijk om de huidskleur van het model te veranderen, maar dat gebeurt in de praktijk niet zo, vertelt Violina: "Het hangt er natuurlijk vanaf wat het product aanprijst, daar worden modellen op uitgezocht. Het is niet heel gangbaar dat een model dat wit is, donker wordt gemaakt. Ze kiezen de modellen natuurlijk ook uit van tevoren. Wel komt het voor dat de huid een een klein beetje verandert wordt zodat ie net wat mooier uitkomt. Dit doen ze bijvoorbeeld door er glans van de zon aan toe te voegen."
Video niet beschikbaar
Onherkenbaar
Giorgio en Vanessa waren benieuwd of de mogelijkheid bestaat dat het model na alle bewerkingen eigenlijk niet meer op zichzelf lijkt. "Dat is mogelijk. Bij onbekende modellen zijn er eigenlijk geen grenzen wat betreft fotoshoppen", vertelt Violina. “Bij bekende modellen ligt dat anders, die moeten herkenbaar blijven. En bij veel bekende modellen zijn de proporties al ideaal, dus dan hoeft er ook weinig aan gedaan te worden.”
Niet echt een keuze
Dat Unilever stopt met het fotoshoppen vindt Violina een goed idee, maar het bedrijf heeft volgens haar ook niet echt een keuze: "Er komt natuurlijk steeds meer kritiek op bewerkte beelden. Ook op Instagram zie je de hang van jongeren naar realistische beelden. Dus vanuit dat oogpunt moeten ze wel met de tijd meegaan. Ze willen verkopen."
Het is wel goed dat Unilever dit signaal uitdraagt, misschien volgen er daardoor meer bedrijven. Ze hoopt dat er eindelijk weer "normale mensen" worden gebruikt in campagnes, in plaats van bewerkte modellenfoto's die schoonheidsidealen uitdragen waar iedereen aan probeert te voldoen.
Bekijk ook
FunX
Sander en Vanessa lieten zich 'professioneel photoshoppen' en dit is het resultaatUp 2 Date
Unilever: ''Nee tegen 'normaal' en ja tegen positieve schoonheid''Entertainment
Khloé Kardashian reageert op fans die haar beschuldigen van PhotoshopOMG
Photoshopper James Fridman is met zijn grappige creaties een grote internethit