Naar cookieinstellingen
Close-up

Oguilvio (29): "Mijn interesse in rappen ontdekte ik tijdens de lockdown"

  1. Newschevron right
  2. Oguilvio (29): "Mijn interesse in rappen ontdekte ik tijdens de lockdown"

"Ik heb altijd al een grote voorliefde gehad voor hiphop als kunstvorm. Ook binnen mijn familie is de liefde voor het genre groot. Mijn neven hield zich bijvoorbeeld jarenlang bezig met rappen en het maken van beats. In eerste instantie had ik zoiets van: dit kan ik helemaal niet. Maar uiteindelijk begon ik voor de grap te rijmen en vanaf dat moment ging het balletje vanzelf rollen.

Mijn interesse in rappen, ontdekte ik eigenlijk pas tijdens de eerste lockdown. Alles kwam zo’n beetje stil te liggen en dan ga je toch op zoek naar andere dingen om jezelf mee bezig te houden. Met een groep vrienden begonnen we video’s naar elkaar te sturen waarin we voor de lol aan het rappen waren. Die gemeenschappelijke interesse maakte dat mijn interesse in rappen steeds groter werd. Ik merkte dat ik steeds beter werd en uiteindelijk goed genoeg was om verses op papier uit te kunnen werken. Dat komt ook door de competitieve insteek van de video’s die we maakten. Het feit dat we video’s heen en weer stuurden, zorgde ervoor dat ik telkens met iets beters wilde komen. We rapten dus eigenlijk puur om onszelf te vermaken in coronatijd. Zodoende kwam ik tot de ontdekking dat ik bepaalde skills had waarvan ik niet eens wist dat ik ze had en dat heeft ook tot leuke resultaten geleid.

Zo rap ik bijvoorbeeld in twee promotievideo’s van De Bijenkorf, waar ik zelf werkzaam ben. Omdat de winkel tijdens de tweede lockdown gesloten was, moest het management andere manieren bedenken om werknemers aan het werk te zetten. De lockdown duurde uiteindelijk langer dan ze hadden verwacht, maar ondertussen waren ze al bezig met het bedenken van plannen voor de heropening. Iemand uit het managementteam opperde het idee om een 'welkom terug'-video te maken. Toen kwam ik op het idee om iets met rap te doen. Dat idee hebben we toen verder uitgewerkt en het eindresultaat is een reclame waarin ik rappend te zien ben. De reacties daarop waren erg positief en maakten ook meteen de weg vrij voor twee andere promotievideo’s. In de laatste video werd Rotterdam als stad gepromoot, waar op dat moment het Eurovisie Songfestival plaatsvond.

Ergens motiveert dat me wel om meer uit mijn liefde voor hiphop te halen, maar ik zoek er niet per se iets lucratiefs achter. Toch zie ik wel dat er in steeds meer reclamespotjes wordt gerapt. Blijkbaar heeft hiphop een steeds hogere entertainmentwaarde gekregen binnen de reclamebranche. Wat dat betreft zou ik het wel leuk vinden om in grotere reclames, waarin hiphop verwerkt wordt, een rol te spelen.

Ik hoef er geen rapcarrière aan over te houden, maar wat ik wel tof zou vinden, is als ik bijvoorbeeld props zou krijgen van mc’s die hiphop in zijn puurste vorm verwezenlijken. Denk aan rappers zoals Winne, Sticks en Fresku. Als ik van zulke artiesten zou horen dat ze mijn rapskills kunnen waarderen dan zou dat voor mij wel de ultieme bevestiging zijn dat ik het kunstje onder de knie heb. Uiteindelijk haal ik daar meer voldoening uit dan het maken van muziek om er geld mee te verdienen."

- Oguilvio (29)

Close Up

We zijn benieuwd naar het onvergetelijke, inspirerende, ontroerende of onvoorstelbare verhaal dat jou heeft gemaakt tot wie je nu bent. Wil jij je verhaal delen? Meld je hier aan!

Ster advertentie
Ster advertentie
Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op FunX

FunX gebruikt Functionele en Analytische cookies voor websites optimalisatie en metingen. Geef voor andere cookies je voorkeuren op

Meer uitleg

Waarom cookies?

De Nederlandse Publieke Omroep plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Analytische cookies voor Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Cookies gezet door comScore bevatten alleen een uniek nummer en zijn NPO-specifiek, deze worden niet gebruikt om NPO-bezoekers buiten de NPO-sites te volgen. JavaScript zorgt ervoor dat metingen niet gecached kunnen worden zodat we een herhaalde page-view kunnen tellen.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van de Nederlandse Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk en optimaal mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina\’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina\’s, bezoekers zijn niet uniek te identificeren
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina\’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Sociale Media cookies

Cookies om de inhoud van onze website te delen via social media

De artikelen en video’s die je op onze website bekijkt, kun je door middel van buttons delen via social media. Voor het functioneren van deze buttons wordt gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen op het moment dat je een artikel of video wilt delen.

Deze cookies maken het dus mogelijk dat

Bij Social Media sites ingelogde gebruikers, bijvoorbeeld Twitter of Facebook, is het mogelijke om sommige inhoud van onze website direct te delen op die sites. Voor de cookies die de social media partijen plaatsen en de mogelijke data die zij hiermee verzamelen voor verschillende doeleinden onder andere gepersonaliseerde reclame, verwijzen wij ook naar de verklaringen die deze partijen op hun eigen websites daarover geven; zie de links hieronder. Let op dat deze verklaringen regelmatig kunnen wijzigen. De websites van de Nederlandse Publieke Omroep hebben daar geen invloed op.

  • Facebook (https://www.facebook.com/policies/cookies/)
  • Google+ / Youtube (https://policies.google.com/privacy?hl=nl)
  • Twitter (https://twitter.com/en/privacy)
  • Instagram (https://help.instagram.com/1896641480634370?ref=ig)

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil sociale media koppelingen zoals Facebook berichten en YouTube video’s kunnen zien op deze site:

    Hiermee sta je het plaatsen van cookies door sociale medianetwerken toe. Deze netwerken kunnen je volgen en je internetgedrag gebruiken voor andere doeleinden buiten de NPO om.