Naar cookieinstellingen
FunX

De meest spraakmakende gebeurtenissen van 2024: van Joost Klein tot Diddy

foto: ANP
  1. Newschevron right
  2. De meest spraakmakende gebeurtenissen van 2024: van Joost Klein tot Diddy

Het einde van 2024 is in zicht en dat betekent dat we niet anders kunnen dan terugblikken op dit jaar. Er gebeurde namelijk veel in de media, muziekwereld en rondom celebs. Van de gebeurtenissen rondom Ali B tot en met de dood van Liam Payne: FunX zet het allemaal voor je op een rijtje.

Joost Klein werd gediskwalificeerd tijdens het Songfestival

De aanloop naar het Eurovisie Songfestival en de deelname van Joost Klein had heel Nederland in zijn greep. Wat begon als een sprookje met zijn deelname aan het Eurovisie Songfestival, eindigde in drama en controverse. Op het hoogtepunt van de competitie sloeg namelijk het noodlot toe. De artiest werd beschuldigd van agressief gedrag jegens een cameravrouw en werd kort voor de finale gediskwalificeerd. De organisatie van het Songfestival stond lijnrecht tegenover de AVROTROS, die Joost verdedigde. Uiteindelijk bleek na een maandenlang onderzoek dat de beschuldigingen ongegrond waren. Hoewel de grote droom van Joost Klein uiteindelijk een hele nare wending kreeg, wist de artiest toch geschiedenis te schrijven door het meest gestreamde Nederlandse nummer ooit te maken.

Liam Payne overleed

Het was een grote schok voor velen toen Liam Payne in oktober overleed. De zanger stierf namelijk na een val van een balkon in van een balkon in Argentinië en zou vermoedelijk onder de invloed van drugs zijn geweest. Fans over de hele wereld kwamen bij elkaar op het internet om hun verdriet te delen en hun jeugdidool te herdenken. De zanger was namelijk een groot onderdeel van de jeugd van veel jongeren door zijn deelname aan One Direction. De band was samen van 2010 tot en met 2016, waarna de leden zich besloten te focussen op hun solocarrières. Liam Payne, Harry Styles, Zayn Malik, Louis Tomlinson en Niall Horan zijn na hun break niet meer samen gespot. De eerste keer dat dit weer gebeurde was op de begrafenis van hun oud-bandlid Liam.

Diddy werd gearresteerd

Alle situaties rondom Diddy hebben het internet dit jaar in een houdgreep gehad. Wat begon met de beelden van zijn ex Cassie die door de rapper mishandeld werd, groeide uiteindelijk uit tot één van de grootste zaken in Hollywood. Van honderden flessen babyolie en freak-offs tot kindermisbruik en het aan het licht komen van de vreemde dingen die achter de schermen gebeuren in de muziekwereld. Diddy wordt verdacht van mensenhandel, verkrachting en fraude. Daarnaast wordt ook Jay-Z genoemd in een zaak waarin beide artiesten worden beschuldigd van het drogeren en verkrachten van een minderjarig meisje in 2000. De impact van Diddy's schandalen en de tapes op de entertainmentindustrie is groot en insiders omschrijven de situatie als "een tikkende tijdbom die elk moment kan ontploffen".

The Man With 1000 Kids

Netflix lanceerde de documentaire The Man With 1000 Kids over de Nederlandse Jonathan Meijer, die een massa spermadonor bleek te zijn. In de driedelige documentaireserie werd duidelijk dat de donaties van Jonathan Meijer geregistreerd stonden in verschillende landen, waaronder Denemarken, Spanje, Zwitserland, Duitsland, België en de Verenigde Staten. Maar de vader had zijn sperma waarschijnlijk ook nog in andere landen gedoneerd die niet geregistreerd stonden, vanwege vermoedelijke privétransacties. Het was dus aannemelijk dat Jonathan Meijer honderden kinderen had verwekt met zijn acties, mogelijk waren dit er zelfs drieduizend. Met deze actie had hij niet alleen zijn (eventuele) kinderen geshockeerd, maar ook Netflix-kijkers over de hele wereld.

De rechtszaak van Ali B

Ali B werd verdacht van vier zedenfeiten met drie verschillende vrouwen. Het ging hierbij om verkrachting en aanranding van actrice en zangeres Ellen ten Damme, aanranding van zangeres Jill Helena en verkrachting en aanranding van Naomi. In juli werd Ali B berecht en schuldig bevonden aan twee zedenfeiten: verkrachting van Naomi en poging tot verkrachting van Ellen ten Damme. Voor de aanranding van Naomi en Jill Helena werd Ali B vrijgesproken. Dit resulteerde in een celstraf van twee jaar.

Ali B heeft altijd ontkend dat hij zich schuldig heeft gemaakt aan seksueel grensoverschrijdend gedrag. De advocaat van Ali B liet kort na de uitspraak weten in hoger beroep te gaan. "Ali B is overtuigd van zijn onschuld en heeft vol ongeloof en met diepe teleurstelling gereageerd", aldus Swiers. Volgens de raadsman hebben ze "een slag verloren, maar nog niet de oorlog".

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Mike Tyson versus Jake Paul

Het gevecht, dat in november plaatsvond in het AT&T Stadium in Dallas, eindigde met een unanieme overwinning voor de 27-jarige Jake Paul. Hoewel Jake Paul de wedstrijd domineerde, bleef het gesprek na afloop vooral hangen bij de vraag of het duel in scène was gezet. Deze geruchten ontstonden onder meer doordat de 58-jarige Mike Tyson, voormalig wereldkampioen zwaargewicht, weinig indruk wist te maken.

De wedstrijd was een samenwerking met Netflix en trok wereldwijd maar liefst 108 miljoen kijkers. Volgens Most Valuable Promotions is het idee dat ze hun eerste samenwerking met de streamingdienst zouden riskeren met een gescripte wedstrijd absurd. Ook Jake Paul zelf noemde de geruchten ongegrond en prees Mike Tyson voor zijn techniek: "Hij was moeilijk te raken en bleef me verrassen. Veel van mijn stoten misten doel." Toch zou er zomaar een rematch kunnen komen, aangezien een Saoedische miljonair Mike Tyson 700 miljoen dollar heeft aangeboden om opnieuw de ring in te gaan met Jake Paul. De miljardair uit Saoedi-Arabië benadrukte dat hij deze rematch als een ultieme test ziet. "Ik wil dat Mike laat zien wat hij echt in huis heeft. Geen theater, maar een gevecht dat de boeken in gaat."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Lily Phillips en haar documentaire

Lily Philips, een OnlyFans-model, verkreeg dit jaar grote bekendheid door haar opmerkelijke ambities. Het model had namelijk als doel om in één dag met meet dan honderd mannen het bed te delen. En dit lukte. De voorbereidingen en nasleep hiervan werden gedeeld in een documentaire gemaakt door YouTuber Josh Pieters. De stunt begon om negen uur 's ochtends en eindigde om zeven uur 's avonds. Lily plande zelfs 200 mannen om eventuele uitvallers te compenseren. Gemiddeld bracht ze vier minuten door met elke man, met korte pauzes voor een douche. "Het voelde op een gegeven moment als een lopende band", vertelde ze in de docu. Hoewel velen medelijden met haar hadden na het zien van de docu, hield dat Lily Philips niet tegen om een nieuw doel te stellen: met duizend mannen het bed delen in één dag.

Kendrick Lamar en Drake kregen beef

De beef van Kendrick Lamar en Drake zorgde voor een grote shock in de muziekwereld. Eerder dit jaar gingen verschillende disstracks van Kendrick Lamar en Drake over en weer. Kendrick Lamar haalde op de tune Like That van Future en Metro Boomin uit naar Drake. Velen denken dat Kendricks verse op dat nummer een tegenreactie was op sneak disses van Drake op de hit First Person Shooter. Zo'n drie weken later reageerde Drake met Push Ups en Taylor Made Freestyle. Zo bracht Kendrick Lamar de disstrack euphoria uit gevolgd door 6:16 in L.A. op vrijdag. Niet lang daarna dropte Drake Family Matters.

Kendrick liet er echter geen gras over groeien en voorzag Drake binnen een half uur weer van een reactie in de vorm van meet the grahams. Vervolgens bracht Kendrick ook nog de track Not Like Us uit. Twee dagen later dropte Drake de disstrack The Heart Part 6, waarop hij Kendrick Lamars beschuldigingen van het begaan van zedendelicten en het verbergen van een dochter tegenspreekt. Maar dat mocht helaas niet baten: Kendrick Lamar werd door hiphopfans verkozen tot de winnaar van de beef.

Ster advertentie
Ster advertentie
Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op FunX

FunX gebruikt Functionele en Analytische cookies voor websites optimalisatie en metingen. Geef voor andere cookies je voorkeuren op

Meer uitleg

Waarom cookies?

De Nederlandse Publieke Omroep plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Analytische cookies voor Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Cookies gezet door comScore bevatten alleen een uniek nummer en zijn NPO-specifiek, deze worden niet gebruikt om NPO-bezoekers buiten de NPO-sites te volgen. JavaScript zorgt ervoor dat metingen niet gecached kunnen worden zodat we een herhaalde page-view kunnen tellen.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van de Nederlandse Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk en optimaal mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina\’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina\’s, bezoekers zijn niet uniek te identificeren
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina\’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Sociale Media cookies

Cookies om de inhoud van onze website te delen via social media

De artikelen en video’s die je op onze website bekijkt, kun je door middel van buttons delen via social media. Voor het functioneren van deze buttons wordt gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen op het moment dat je een artikel of video wilt delen.

Deze cookies maken het dus mogelijk dat

Bij Social Media sites ingelogde gebruikers, bijvoorbeeld Twitter of Facebook, is het mogelijke om sommige inhoud van onze website direct te delen op die sites. Voor de cookies die de social media partijen plaatsen en de mogelijke data die zij hiermee verzamelen voor verschillende doeleinden onder andere gepersonaliseerde reclame, verwijzen wij ook naar de verklaringen die deze partijen op hun eigen websites daarover geven; zie de links hieronder. Let op dat deze verklaringen regelmatig kunnen wijzigen. De websites van de Nederlandse Publieke Omroep hebben daar geen invloed op.

  • Facebook (https://www.facebook.com/policies/cookies/)
  • Google+ / Youtube (https://policies.google.com/privacy?hl=nl)
  • Twitter (https://twitter.com/en/privacy)
  • Instagram (https://help.instagram.com/1896641480634370?ref=ig)

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil sociale media koppelingen zoals Facebook berichten en YouTube video’s kunnen zien op deze site:

    Hiermee sta je het plaatsen van cookies door sociale medianetwerken toe. Deze netwerken kunnen je volgen en je internetgedrag gebruiken voor andere doeleinden buiten de NPO om.