In déze tunes hoor je de muziekstijl die is ontstaan vanuit het slavernijverleden
- News
- In déze tunes hoor je de muziekstijl die is ontstaan vanuit het slavernijverleden
Dit wist je misschien nog niet, maar veel muziek waar jij nu naar luistert heeft een oorsprong vanuit de slavernij. Mahi en Nordin hebben Gilly van Classics uitgenodigd om hier meer over te vertellen.
Karina
Nordin vraagt welke muziekstijlen er precies zijn ontstaan tijdens de slavernij. "Dan hebben we het voornamelijk over de "karina" dat is Afro-Surinaamse muziek. Er zijn verschillende theorieën over hoe dit precies is ontstaan. De een zegt dat de Surinaamse karina echt een mix is tussen Afrikaanse muziek en de Surinaams inheemse muziek. Een ding is in ieder geval zeker, de voorouders uit Afrika hebben dit meegenomen. Althans van wat ze nog wisten, want ze zijn natuurlijk weggeplukt uit hun dorpen. Sommigen wisten nog hoe ze muziek moesten maken en die kennis hebben ze meegenomen op de schepen naar Suriname en de Antillen en zo.
Geheimtaal
Alles wat ze voor handen hadden gebruikten ze toen om muziek te maken. Je moet dan denken aan boomstammen en huiden van dieren waar ze op drumden. Muziek was echt bedoeld om plezier te maken en voor de ontspanning, maar het werd ook een manier om met elkaar te kunnen praten. Ze gebruikten muziek als een soort geheimtaal, omdat mensen destijds niet met elkaar mochten praten. Muziek werd gezien als iets onschuldigs", vertelt Gilly.
Mahi vraagt zich af waar de mensen in die tijd over zongen. "Het kon over verschillende dingen gaan en je moet dan denken aan een soort van vraag en antwoord-systeem. Stel wij zouden nu op de plantage zijn en ik vraag aan jou waar mijn goede vriend is en jij weet precies waar hij is. Dan geef jij antwoord op de maat van de muziek om te communiceren. Je kon met elkaar roddelen over dingen, omdat de slavenhouders geen idee hadden waar ze het over hadden."
Video niet beschikbaar
Hedendaagse muziek
Nordin noemt het nummer Plek als dit van Ronnie Flex als een van de voorbeelden waarbij de drums van vroeger te horen zijn. "Nog een tune die helemaal viraal is gegaan is srananpiano van Jarreau Vandal. Dan merk je dus dat de artiesten van nu allemaal wegen zoeken om de Surinaamse karina moderner te maken, te vernieuwen en interessanter te maken voor de generatie van nu", zegt Gilly. Een ander voorbeeld dat Gilly mee heeft genomen is het nummer Pia van Nordin en Chip Charlez. Tijdens het luisteren van het nummer schiet Mahi in de lach. "Het schijnt een nieuw nummer te zijn van iemand, heb jij er weleens van gehoord?", vraagt Gilly aan zijn collega. "Nou, ik heb gehoord dat die guy echt een vervelende gast is. Nee, maar wel echt een goed voorbeeld!", zegt ze lachend.
Gilly legt uit dat je een ritmisch geluid hoort in zowel de muziek uit de tijd van de slavernij en de nieuwe tune van Nordin. "Dit geluid is van de kwa-kwa bangi, dat is een Surinaams slaginstrument. Het is simpel gezegd een soort houten drum waar op geslagen wordt met houten stokken."
Relevantie
Mahi wil weten waarom Gilly denkt dat deze muziekstijl na al die tijd nog steeds relevant is tot op de dag van vandaag, want waarom wordt dit nog steeds verder ontwikkeld en gebruikt? Daar heeft Gilly wel een antwoord op: "Het is swingend, het is de cultuur en de traditie in leven houden en omdat het gemoderniseerd wordt, wordt het ook interessant voor de jeugd. Dus je merkt dat de jongeren van nu het ook gebruiken in FunX talent."
Lees ook
Up 2 Date
CDA over erkenning van Keti Koti als nationale feestdag: "Het is niet aan de politiek"FunX
Zo ga je het gesprek aan met je werkgever om vrij te krijgen op Keti KotiFunX
Peggy Bouva: "30 juni staat in het teken van Kabra Neti: de dag van de rouw"FunX
Waarom niet iedereen blij is met een Nederlandse vlag op 1 juli: "Het is ongepast"