Van leren jassen tot sportswear: deze fashiontrends gaan 2024 overnemen
- News
- Van leren jassen tot sportswear: deze fashiontrends gaan 2024 overnemen
Als we databedrijf EDITED mogen geloven, zullen we in het nieuwe jaar weer veel sportswear terugzien in mode. Zo zal het je niet ontgaan zijn dat je tegenwoordig geen grote voetbalfan hoeft te zijn om een jersey te dragen. Daarnaast is de Gorpcore-trend lichtelijk aan het afzwakken en krijgen we daar nettere, strakkere stijlen voor terug. Benieuwd naar de belangrijkste fashiontrends voor het nieuwe jaar? In dit artikel lees je welke ontwikkelingen in 2024 de overhand zullen nemen.
Inspiratie vanuit de voetbalwereld
Voetbal en mode zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. De twee werelden kwamen in 2023 voor de zoveelste keer samen en dat uitte zich met name in jerseys en retro-sneakers als populaire must-haves voor fashionliefhebbers. Zo werd de Samba-sneaker van Adidas, die zijn oorsprong kent als voetbalschoen, uitgeroepen tot Sneaker van het Jaar en brachten grote designers als Martine Rose en Wales Bonner klassieke cult-voetbalcollecties uit. Daarnaast wakkerden Victoria en David Beckham met hun succesvolle documentaire de nostalgie uit de jaren 2000 weer aan, waarin voetbal en fashion hand in hand de mainstream domineerden.
Voetbalshirts werden afgelopen jaar sneller dan ooit uitverkocht bij verschillende retailers, met als absolute uitblinker Lionel Messi's Inter Miami FC-shirt, dat al het gehele jaar immens populair is. De Argentijnse wereldkampioen zorgde er in 2023 hoogstpersoonlijk voor dat ook de Verenigde Staten niet meer om de grootste sport van de wereld heen kan.
EDITED verwacht dat voetbal ook komend jaar een belangrijke rol zal spelen in fashion en steeds meer mensen de shirtjes ook casual zullen gaan dragen. Grote evenementen, zoals het EK-voetbal in Duitsland en de Olympische Spelen in Parijs, zullen ervoor zorgen dat de hype rondom de sport niet afzwakt. Met nieuwe, jonge, modebewuste voetbalsterren als Eduardo Camavinga, Jude Bellingham en Rafael Leão zullen de twee werelden zelfs nog meer naar elkaar toegroeien. De verwachting is dan ook dat voetbalshirts en retro-sneakers uitzonderlijk populair blijven in 2024, waarbij grote merken vooral zullen experimenteren met opvallende kleurcombinaties.
foto: Instagram: @dualipa
Dua Lipa in door voetbal geïnspireerd shirt en sneakers
foto: Instagram: @ronnieflex
Ronnie Flex in FC Barcelona-tenue
foto: Instagram: @kimkardashian
Kim Kardashian in retro AS Roma-shirt
New Wave Sports
Los van voetbal halen kledingmerken tegenwoordig inspiratie uit vele andere alternatieve sporten, ook wel New Wave Sports genoemd. Zo brachten grote merken in 2023 kledingcollecties uit geïnspireerd door onder meer het schaatsen, autoracen, wielrennen, rugby en (ijs)hockey. Je kunt daarbij denken aan de 'streetwear meets motorsport'-samenwerking van PUMA en A$AP Rocky, waarbij de collectie vooral bestaat uit racekleding met technische stoffen en unieke fashiontwists. Daarnaast was er een grote opkomst op het gebied van wintersportkleding en brachten verschillende designers skicollecties op de markt. En dat die stijlen goed ontvangen werden door fashionliefhebbers is een understatement. EDITED concludeerde zelfs dat dertien procent van de skicollecties binnen een maand na lancering was uitverkocht.
Door collecties van merken als Stüssy en PALACE steeg ook de populariteit op het gebied van hockey-jerseys. De items leverden in 2023 maar liefst zestig procent meer omzet op dan het jaar daarvoor. Daarnaast zijn rugby-shirts ook steeds vaker terug te zien in het streetwearlandschap. De jerseys, die bekendstaan om hun oversized fit, noteerden een stijging van veertig procent op jaarbasis en zullen naar verwachting ook komend jaar in populariteit blijven stijgen.
Ook voor de New Wave Sports geldt dat 2024 een bijzonder jaar zal zijn. Zo wordt de Olympische Spelen in Parijs gezien als een schatkamer vol met sport en vindt de Tour de France in dezelfde maand plaats, waardoor juli een hoogtepunt in de promotieperiode zal worden. Daarnaast verwacht EDITED dat het nieuwe Formule 1-seizoen meer impact op mode zal maken dan ooit. Verder zullen damescollecties komend jaar vooral gericht zijn op het succes van de schaatscultuur, waarbij grote merken als SKIMS en Chanel met hun laatste campagnes daarvoor al het startschot gaven.
foto: Instagram: @kimkardashian
Kim Kardashian in New Wave Sports-stijl
foto: Instagram: @iamrafaeleao93
Rafael Leão in door NFL geïnspireerd shirt
Driekwart broeken en Jorts
Wie had ooit verwacht dat driekwart broeken weer populair zouden worden? Voortgestuwd door de jaren '90-nostalgie op platformen als TikTok bleek het slechts een kwestie van tijd voordat de langere shorts hun comeback maakten. En dat heeft ook te maken met de terugkeer van 'jorts', waarbij de naam afkomstig is van jeans en shorts, oftewel korte spijkerbroeken. In juli kreeg de hashtag #jorts zelfs meer dan 565 miljoen views op TikTok. In dezelfde periode introduceerden merken als Kenzo en Etro hun skate-geïnspireerde looks op de catwalk voor komend jaar. De korte broeken met 'onhandige' lengte dienen volgens EDITED als een reactie op de flamboyante beweging rondom 2016, waarbij shorts vooral niet lomp mochten ogen.
Het feit dat de driekwart broeken en jorts eenvoudig gestyled kunnen worden met andere populaire ontwikkelingen binnen fashion, zoals het dragen van chunky sneakers, oversized hoodies en retro-stijlen, biedt volgens fashionexperts voor komend jaar veel kansen.
foto: Instagram: @irisloveunicorns
Ines Silva in een driekwart jort
foto: Instagram: @virgilvandijk
Virgil van Dijk in een jort
foto: Instagram: @jkeey4
Joules Koundé in driekwart broek
Leren bombers zijn de nieuwe motorjackets
Waar motorjackets gezien werden als dé must-have van 2023, markeert EDITED leren bomberjacks als dé nieuwe trend van 2024. Zo zijn celebrities als Hailey en Justin Bieber, Emily Ratajkwoski en Kylie Jenner al regelmatig in puffy-vormige leren jacka's gesignaleerd. Ook de niet-leren bomberjacks maken een enorme groei in popularteit door. Zo steeg de verkoop van de klassieke versies van de bombers met maar liefst 183 procent op jaarbasis, met Supreme als belangrijkste ambassadeur. Het skatemerk bracht alleen al in de afgelopen drie maanden zeven verschillende stijlen van de jacks op de markt.
Volgens EDITED heeft vooral de hiphopindustrie een grote impact op de groei van de populariteit van de leren bomberjacks. Zo treden artiesten als Travis Scott en Drake regelmatig op in dergelijke jassen. Daarnaast wordt Playboi Carti aangestipt als een belangrijk rolmodel. De relatief jonge fanbase van de rapper neemt zijn stijl maar al te graag over en het feit dat Carti in januari zijn nieuwe album dropt en tour aftrapt, is voor EDITED genoeg reden om aan te nemen dat de vraag naar leren bombers de komende maanden enorm zal stijgen.
Rappers worden ook als voorbeeld genomen als het gaat om het stylen van de bomberjacks. Zo kun je de nieuwe trend omarmen in combinatie met bikerlaarzen, denim pants en zullen de meeste mensen de jassen in een iets te grote pasvorm dragen. Waar de motorjackets vaak bekendstaan om hun opvallende kleurcombinaties en prints, is de verwachting dat grote merken de leren jassen komend jaar terugbrengen tot een eenvoudigere esthetiek. Zo zullen ontwerpers de bombers vooral strak houden, voorzien van duidelijke merkplaatsingen en experimenteren met verschillende soorten kragen.
foto: Instagram: @justinbieber
Justin en Hailey Bieber in leren bombers
foto: Instagram: @pharrell
Pharrell in leren bomber
foto: Instagram: @iamrafaeleao93
Rafael Leão in leren jas
foto: Instagram: @travisscott
Travis Scott in leren bomber
Technische workwear
Waar de trend Gorpcore, die symbool staat voor functionele outdoorkleding met fashiontwists, in 2023 zijn piek bereikte, laat het inmiddels weer een afname zien in populariteit. Hoewel cargopants, laarzen en bodywarmers nog steeds uitermate populair zijn, verwacht EDITED dat fashionliefhebbers in 2024 weer wat meer zullen terugkeren naar 'schonere' workwear. Het databedrijf legt uit dat de zomercollecties van grote merken al laten zien dat Gorpcore-elementen worden vervangen door meer technische utility-stijlen, met shackets (shirt-jackets) en handige shorts als meest opvallende items.
Volgens EDITED blijft het voor ontwerpers komend jaar belangrijk om de connectie met het buitenleven te behouden. Toch zal de outdoorkleding op een iets andere manier gepositioneerd worden. Met tonale kleuren en strakke styling willen grote merken als Prada en Fear of God komend jaar de technische kant van workwear niet verliezen, maar tegelijkertijd de consument het gevoel geven dat de items ook op dagelijkse basis onderdeel kunnen zijn van je outfit, zonder dat je daarbij het gevoel hebt dat je het bos in moet of een berg moet beklimmen.
foto: Instagram: @slowflowanimal/@kyragok
Kevin in technische workwear
foto: Instagram: @jonnafraser/@linadrakostamatis
Jonna Fraser in een shacket
foto: Fear of God
Fear of God's schonere stijlen voor komend jaar
Corpcore
Een nieuwe trend die zijn opmars in 2023 heeft gemaakt en waarvan EDITED verwacht dat het 2024 helemaal zal overnemen, is Corpcore. De naam is afgeleid van het woord corperate, oftewel zakelijk, en zegt eigenlijk al waar de trend voor staat: een beweging die zich richt op outfits die je in het bedrijfsleven en op scholen zou verwachten. De ontwerpen van merken als Maison Margiele en Prada kenmerken zich komend jaar vooral door oversized pasvormen en blazers met opvallende schouderfits. De trend wordt vaak in één adem genoemd met de opkomst van Yuppiecore, waarbij Yup staat voor Young Urban Professional. De beweging staat symbool voor jongeren die het corporate leven betreden om goed geld te verdienen, maar niet zoals de oudere generatie volledig in pak lopen. De stijl komt wellicht het meest overeen met het algemeen bekende 'business casual'. Zo draagt iemand bijvoorbeeld wel een blazer of stropdas, maar wordt de outfit afgemaakt met baggy jeans en sneakers.
EDITED neemt het merk Kith als voorbeeld om de groei van de populariteit van Corpcore te benadrukken. Zo zag het label afgelopen jaar een groei van 167 procent in de verkoop van blazers en brachten ze meer dan tien verschillende stijlen op de markt. Daarnaast spelen beroemdheden als Kim Kardashian, Julia Fox, Jonah Hill, A$AP Rocky en Tyler, the Creator een belangrijke rol in de groei van Corpcore. Binnen de trend is het niet gek dat zowel mannen als vrouwen elkaars kleding combineren. Zo zie je regelmatig dat Kylie Jenner of Jennifer Lopez een mannenblazer dragen en kijk je er tegenwoordig ook niet raar meer van op als Ronnie Flex of Bokoesam een vrouwelijke handtas om hebben om hun nerdy outfit wat extra saus te geven.
Als we EDITED mogen geloven, zal de stropdas in 2024 een cultstatus bereiken. En dat geldt niet alleen voor het databedrijf, want ook GQ Magazine voorspelt dat het item de accessoire van het jaar zal worden. Veel fashionliefhebbers hebben al ervaring met het dragen van trendbewuste blazers, overhemden en pantalons, maar zullen komend jaar naar verwachting experimenteren met meer extravagante, ironische en nerdy looks.
foto: Instagram: @feliciathegoat
Tyler, the Creator is een trendsetter in Corpcore
foto: Instagram: @annanooshin
Anna Nooshin in Corpcore
foto: Instagram: @billieeilish
Billie Eilish in Corpcore
Lees ook
Films, Series & TV
Zes redenen waarom je de documentaire van Daily Paper gezien moet hebbenFunX
Geronimo van Ninetyfour klaar met copycats in de fashionscene: "We moeten respect hebben voor elkaar"FunX
Van cargopants tot voetbaljerseys: deze fashiontrends gaan 2023 overnemenFunX
Kofi over derde inbraak bij L'ORIGINE: "Opgeven is voor ons geen optie"