3 voor 12: Urban heeft de toekomst, volgens het U Must See seminar
- News
- 3 voor 12: Urban heeft de toekomst, volgens het U Must See seminar
Gisteren was er nog een discussie, georganiseerd door het Nationaal Pop Instituut en de Vereniging van Nederlandse Podia en Festivals over drie 'goede ideeen' voor het livecircuit om deze een nieuwe impuls te geven. Die mensen hadden vandaag naar de seminar "U Must See" moeten gaan. Urban is het sleutelwoord, en je hebt goud in handen.
Gisteren vond in de kleine B1-zaal een bij vlagen achterhaald gesprek plaats. Drie ideeen werden gelanceerd om bands die nog in ontwikkeling zijn op kleinere podia te zetten in de bange hoop dat er 15-jarigen naar een onbekend rockbandje komen kijken. Vele plannen werden geopperd, maar ze markeerden allemaal de stroefheid, bekrompenheid en behoudingsdrift van programmeurs, boekers en andere belanghebbenden in het podiumcircuit.
Die mensen van gisteren met hun wijze ideeen ('we moeten een website bouwen, en iets doen met webradio om jongeren enthousiast te maken voor onbekende bandjes in kleine zalen, het liefst een beetje zoals de site van de NME(!)), hadden er goed aan gedaan om de presentaties van Fun-X en The Box bij te wonen. Deze twee partijen, die inmiddels ook samenwerken op meerdere fronten, weten dondersgoed wat er leeft onder de jeugd. Goed, de nadruk ligt op 'Urban' en dat schrikt de mottige rockist wellicht af, maar het is de enige stroming die zich momenteel kan onderscheiden als serieus groeiende subcultuur waar heel veel energie vanuit gaat. Of, als je het cynischer stelt, een unieke afzetmarkt.
The Box heeft zich als muziekzender inmiddels gepropositioneerd als Urban zender. Was het vroeger niet meer dan een interactieve jukebox met tal van clipjes, tegenwoordig sluit het meer aan bij de urban lifestyle. En dan gaat het niet alleen om r'n'b, hiphop of dancehall, maar om het hele kader eromheen, ge"ent op de gedachte dat de kijker zich thuis voelt in een habitat van urban sport, urban kunst, urban vrienden, urban alles. Wie kwistig zoekt naar een definitie van urban, stuit op verschillende omschrijvingen, maar laat ik het maar houden op de levenswijze van een cocktail cultuur die zich voedt met elementen van de straat. Een straat waar veel gebeurt, dan.
Deze mengcultuur heeft als voornaamste muzikale omlijsting dan ook mengmuziek, waar verschillende stijlen bijeenkomen. En The Box springt er op in. Met clips van 'underground' / nog ongetekende artiesten (hoe underground is iets als urban de grootste afzetmarkt is, kan je je afvragen), reportages en speciale evenementen waar The Box haar aandacht op vestigt. Even terug naar die discussie van gisteren; als een 'jongere' affiniteit heeft met iets wat hij op The Box gezien heeft, zal hij sneller naar een act gaan kijken. Zo werkt de business.
FunX is een opmerkelijke organisatie; het fungeert als radiozender die wordt 'gebracht' door de publieke omroep (BNN) en zendt uit in de grote steden. Maar meer dan een radiozender is Fun-X een platform voor die urban lifestyle. Fun-X werkt samen met zowel BNN als The Box en sinds kort ook met de Centrale Discotheek Rotterdam. Zo wordt via de site FunX.nl verwezen naar de site van muziekweb.nl (zoals de site van CDR heet), waar het debuutalbum van de artiest Ziggi wordt gelanceerd. Begin februari verschijnt op het Rock 'n' Vibes label het debuut van de Caribische Ziggi, en muziekweb.nl stelt nu voor de officiele release tien tracks aan. Weer een ideetje van FunX. Je kan nog zoveel nadenken over doelgroepen en hoe mensen enthousiast te maken voor iets, FunX realiseert dat de urban jeugdcultuur de enige levende is en niet enthousiast gemaakt hoeft te worden, maar het gewoon is. En daar springt ze nu eenmaal heel slim mee om.
Bron: 3 voor 12