Naar cookieinstellingen
FunX

Veronica Magazine: Jongerenradio

  1. Newschevron right
  2. Veronica Magazine: Jongerenradio
Vroeger was radio voor jongeren radio ‘jong, snel en wild’. De dj’s praatten op opgewonden toon, de jingles waren een bak herrie. Nu willen jongeren iets anders horen, weet Willem Stegeman, de directeur van Randstadstation FunX. In zijn woorden: ,,Jong, relaxed, chill.” Echte jongerenzenders zijn maar dun gezaaid. De meeste stations richten zich in de eerste plaats niet op tieners, maar mikken een stukje ouder.

De reden: zij zijn commercieel, en commerciële zenders willen geld verdienen. Dat doen ze met spotjes voor adverteerders. Adverteerders willen dat hun boodschap terechtkomt bij mensen die het meeste geld te besteden hebben. En dat zijn niet de tieners. Er zijn drie plekken in Nederland waar het nu gebeurt op jongerengebied. De belangrijkste is een villa in Hilversum. Aan de buitenkant bestaat het enige opmerkelijke uit de snelle auto’s die er vaak voor de deur geparkeerd staan. Hier is de absolute gigant onder de jongerenstations gevestigd: Radio 538, ooit opgericht door ex-Veronicanen (538 is de AM-frequentie waarop ooit vanaf het zendschip Veronica werd uitgezonden). 538 is sowieso een reus in radioland, ook bij niet-jongeren.

De tweede plek is een gebouw op een industrieterrein langs het spoor vlakbij Station Sloterdijk in Amsterdam. Hier zit Slam FM. De luistercijfers van deze opvolger van ID&T Radio stellen nog niet veel voor als je ze naast die van bijvoorbeeld Radio 538 legt, maar ze groeien snel. En dan de derde plek, eveneens niet al te opvallend. Het station FunX vind je in een nieuw gebouw op een kade in Rotterdam waar het zand van bouwplaatsen je nog in het gezicht waait. FunX is alleen in de Randstad te beluisteren – straks gaat BNN via de kabel landelijk een door FunX geprogrammeerd station uitzenden) en doet commercieel gezien niet mee met de grote jongens, maar wordt wel keer op keer genoemd als ‘hot’ radiostation.
Wil je weten welke artiesten het straks helemaal gaan maken, dan moet je FunX luisteren. Ze draaiden als eersten Lange Frans en Baas B, Ali B en De Jeugd van Tegenwoordig (‘Watskeburt?!’). De reden dat ze bij FunX zo goed aanvoelen wat de jeugd wil horen, is dat het station zulke goede voelsprieten heeft in de muziekstroming urban. En urban is de toekomst, vertelt directeur Stegeman. Maar wat ís urban eigenlijk? ,,Urban komt voort uit de stadscultuur. Het heeft cross-overs met allerlei soorten muziek.” Want in de grote stad wonen heel veel culturen door elkaar. Als je hun muziek gaat mengen, dan krijg je een mix met veel raakvlakken met r&b en hiphop, maar waarin ook zomaar een vleugje India kan zitten.

De directeur van de zender snapt er niets van dat urban niet allang 24 uur per dag, zeven dagen in de week op een mainstream, grote, landelijke zender is te horen. Nou ja, Stegeman weet het eigenlijk wel: weer die adverteerder. Wie betaalt, bepaalt, en de adverteerder wil nog niet zo aan urban. ,,Adverteerders lopen een beetje achter de muziek aan. Het is geen onwil, het kwartje moet nog vallen.” Bovendien is het de allochtone stadsbewoner die voorop loopt in deze stroming. Het is een andere wereld dan die van de directeuren van allerlei grote bedrijven. Stegeman: ,,De beslisserswereld is een witte wereld.”

Ook bij het machtigste radiostation van het land zijn ze niet gek. Programmadirecteur Niels Hoogland van Radio 538 heeft wel degelijk door dat urban hot is. Sterker ,urban, of eigenlijk de voorloper hiphop, is zijn lievelingsmuziek. Maar om van Radio 538 nou een hiphop/r&b/urban-station te maken gaat een beetje ver. ,,Er zijn ook veel luisteraars die het niet leuk vinden. Bij hen ligt r&b en hiphop een beetje gevoelig”, zegt Hoogland.

Om toch voorbereid te zijn op de urban-revolutie runt 538 sinds een jaar het webstation Juize.FM. Vanaf 1999 bestond Juize al als hiphop- en r&b programma op 538, nu is het dus uitgegroeid tot een heel station (behalve via internet ook via de kabel te horen). Sinds kort zijn er ook gepresenteerde programma’s op te horen. De deejays zijn bekende namen: onder anderen Ali B, Negativ, E-Life, DJ Jeff, 2Tall en Hoogland zelf. Hoe groot gaat urban worden? Hoogland: ,,Als je met een schuin oog naar Amerika kijkt zie je dat het daar al de populairste muziekstroming is. Daar is het veel meer mainstream.

En wanneer gaan 538/Juize.FM er geld mee verdienen (nu is het aantal luisteraars daarvoor nog te klein)? ,,Dat hangt af van de distributie. Draadloos breedbandinternet komt er nu aan, daarmee zouden we veel meer mensen kunnen bereiken.”

Het jongste station van ons land, dat is Slam FM, zeggen ze daar zelf. ,,Toen we begonnen hebben we gekeken waar er nog ruimte zat, en dat is juist bij jongeren”, zegt directeur Michel de Winter. De grote stations richten zich allemaal niet echt op jongeren, meent hij. Radio 538 dan? ,,Die zender is toch geen jongerenstation man! Je hoort daar de hele tijd Bløf, The Eagles, Céline Dion. Wij draaien die shit er niet tussendoor.” Maar op Radio 538 stemt toch nog altijd de grootste massa jongeren af? De Winter doet stoer. ,,Dat komt omdat ze heel lang geen enkele concurrentie hebben gehad. Ze gaan stapels luisteraars aan ons verliezen.”

Tekst: Mischa de Bruijn

Ster advertentie
Ster advertentie
Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op FunX

FunX gebruikt Functionele en Analytische cookies voor websites optimalisatie en metingen. Geef voor andere cookies je voorkeuren op

Meer uitleg

Waarom cookies?

De Nederlandse Publieke Omroep plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Analytische cookies voor Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Cookies gezet door comScore bevatten alleen een uniek nummer en zijn NPO-specifiek, deze worden niet gebruikt om NPO-bezoekers buiten de NPO-sites te volgen. JavaScript zorgt ervoor dat metingen niet gecached kunnen worden zodat we een herhaalde page-view kunnen tellen.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van de Nederlandse Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk en optimaal mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina\’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina\’s, bezoekers zijn niet uniek te identificeren
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina\’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Sociale Media cookies

Cookies om de inhoud van onze website te delen via social media

De artikelen en video’s die je op onze website bekijkt, kun je door middel van buttons delen via social media. Voor het functioneren van deze buttons wordt gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen op het moment dat je een artikel of video wilt delen.

Deze cookies maken het dus mogelijk dat

Bij Social Media sites ingelogde gebruikers, bijvoorbeeld Twitter of Facebook, is het mogelijke om sommige inhoud van onze website direct te delen op die sites. Voor de cookies die de social media partijen plaatsen en de mogelijke data die zij hiermee verzamelen voor verschillende doeleinden onder andere gepersonaliseerde reclame, verwijzen wij ook naar de verklaringen die deze partijen op hun eigen websites daarover geven; zie de links hieronder. Let op dat deze verklaringen regelmatig kunnen wijzigen. De websites van de Nederlandse Publieke Omroep hebben daar geen invloed op.

  • Facebook (https://www.facebook.com/policies/cookies/)
  • Google+ / Youtube (https://policies.google.com/privacy?hl=nl)
  • Twitter (https://twitter.com/en/privacy)
  • Instagram (https://help.instagram.com/1896641480634370?ref=ig)

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil sociale media koppelingen zoals Facebook berichten en YouTube video’s kunnen zien op deze site:

    Hiermee sta je het plaatsen van cookies door sociale medianetwerken toe. Deze netwerken kunnen je volgen en je internetgedrag gebruiken voor andere doeleinden buiten de NPO om.