Naar cookieinstellingen
FunX

Waarom is het op 11 augustus precies vijftig jaar geleden dat hiphop ontstond?

foto: AFP
  1. Newschevron right
  2. Waarom is het op 11 augustus precies vijftig jaar geleden dat hiphop ontstond?

Voor hiphopfans is er aanstaande vrijdag genoeg reden voor een feestje. Hiphop bestaat dan namelijk precies vijftig jaar. Om deze mijlpaal te vieren besteedt FunX heel de maand augustus extra aandacht aan het genre dat sinds de jaren zeventig talloze grensverleggende artiesten heeft voortgebracht. In dit artikel lees je hoe het grootste genre van dit moment is ontstaan, wie de grondleggers zijn en hoe hiphop het grote publiek bereikte.

The Bronx

Hoogstwaarschijnlijk kun je je een leven zonder hiphop niet voorstellen, maar vóór de jaren zeventig was dat voor veel jongeren in The Bronx de realiteit. In dat stadsdeel van New York City werd ook de basis gelegd voor hiphop zoals we dat vandaag de dag kennen. Vanaf de jaren zestig woonden in de achterstandswijken van The Bronx voornamelijk arme Afro-Amerikanen, latino’s en migranten uit het Caribisch gebied. Ondanks dat de civil rights movement in de jaren zestig grote stappen zette richting gelijkheid voor zwarte Amerikanen, werden velen nog altijd geconfronteerd met racisme en discriminatie in diverse lagen van de samenleving. Het gebrek aan toekomstperspectief maakte dat veel zwarte jongeren uit het New Yorkse stadsdeel in de jaren zestig en zeventig in het criminele circuit belandden. The Bronx, het eens zo welvarende stadsdeel, werd overspoeld door bendegeweld en raakte alsmaar verder in verval.

Breaks

Ondanks alle tegenspoed werden er gedurende deze periode in The Bronx ook feesten georganiseerd die jongeren wisten samen te brengen. Op deze feesten werd voornamelijk funk, soul en disco gedraaid, wat goed in de smaak viel bij het aanwezige publiek, vanwege de ritmische drumsolo’s (ook wel bekend als breakdowns of breaks) die kenmerkend zijn voor deze genres. Aangezien feestgangers maar geen genoeg konden krijgen van deze breakdowns kwam Clive Campbell, beter bekend als Kool Herc, op het briljante idee om ze aan elkaar te rijgen. Daarvoor gebruikte de 'godfather' van hiphop twee draaitafels om de breaks van twee van dezelfde platen aan elkaar te mixen. Telkens als de break op de eerste plaat eindigde, volgde die van de tweede plaat, enzovoorts.

Waarschijnlijk had de van oorsprong Jamaicaanse artiest het toen niet door, maar hij legde met zijn innovatieve breakbeats de basis voor een compleet nieuw genre. Wanneer Kool Herc precies begon met het aan elkaar mixen van breaks is niet helemaal duidelijk, maar wel is bekend wanneer hij deze vroege hiphoptunes ten gehore bracht.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

11 augustus 1973

Op 11 augustus 1973 besloot zijn zus, Cindy Campbell, namelijk een Back To School Party te geven in de recreatieruimte van een appartementencomplex aan 1520 Sedgwick Avenue in The Bronx. Op de handgeschreven flyer van het feest valt te lezen dat dames slechts 25 cent entreegeld betaalden, terwijl heren het dubbele moesten neertellen. Achter de draaitafels stond niemand minder dan Kool Herc die aan de vooravond stond van een muzikale revolutie die de wereld zou veranderen. Op de Back To School Party kwamen naar verluidt niet meer dan 50 mensen af, maar de beats van de legendarische Kool Herc zonden schokgolven uit door New York City. Bezoekers waren ontzettend positief over het feest en niet lang daarna begon Kool Herc met het organiseren van block party's. Het succes van deze block party's maakte dat veel dj’s, onder wie Afrika Bambaataa, Grandmaster Flash en Jazzy Jay, zijn voorbeeld volgden.

foto: NPO Kennis

Dj'en en scratchen

Hoewel Kool Herc de basis legde voor de hiphopcultuur, hield hij zich voornamelijk bezig met dj’en. Gaandeweg kwamen er essentiële elementen bij die kenmerkend zouden worden voor de hiphopcultuur. Eén van die elementen is scratchen, wat per toeval werd uitgevonden door hiphoppionier Grand Wizzard Theodore. Het verhaal gaat dat hij op zijn kamer zijn skills als dj aan het perfectioneren was, toen zijn moeder hem een vraag stelde die hij niet kon verstaan vanwege het volume. Om haar te kunnen verstaan zette Grand Wizzard Theodore de plaat stil door zijn hand erop te houden, maar uit pure ongeduld bewoog hij zijn hand op en neer. Daardoor ontstond er een krassend geluid dat hem als muziek in de oren klonk. Na lang experimenteren bracht hij deze ritmische sound ten gehore op block party's waarna scratchen snel werd opgepikt door andere dj’s.

Breakdance

Uiteraard werd er tijdens deze block party's ook volop gedanst, maar al snel blijkt dat bestaande dansstijlen niet passend genoeg waren voor hiphop. Halverwege de jaren zeventig ontstond dan ook breakdance waarop dansers, die door Kool Herc 'b-boys' en 'b-girls' werden genoemd, haast acrobatische dansmoves deden. Belangrijk bij de dansstijl was dat dansers vooral een eigen stijl moesten hebben. Biten - het na-apen van andermans dansmoves - kon je reputatie flink schaden in de hiphopcommunity.

Graffiti

Terwijl breakdancen het fysieke element werd van hiphop ontstond er in de jaren zeventig ook een visueel element, namelijk graffiti. In de jaren zestig begonnen activisten en bendeleden met behulp van spuitbussen hun territorium af te bakenen door muren te labelen met hun logo of naam. Echter, na het ontstaan van hiphop werd het labelen van muren grotendeels ingeruild voor volledige visuele kunstwerken in de openbare ruimte. Hoewel graffiti inmiddels een compleet eigen leven is gaan leiden, is de kunstvorm onlosmakelijk verbonden met de geschiedenis van de hiphopcultuur.

Rap

Tegen het einde van de jaren zeventig werd het meest bekende, en misschien wel belangrijkste element toegevoegd aan hiphop, namelijk rappen. Het is vandaag de dag moeilijk voor te stellen, maar in de begindagen van hiphop werd er nog helemaal niet gerapt. Sterker nog, rappen is het onderdeel dat als laatst is ontstaan in het genre. In de jaren zeventig was de dj nog de ster van een block party. Zo nu en dan was er een MC (Master of Ceremonies) aanwezig die de dj introduceerde en interactie zocht met het feestende publiek met behulp van korte geïmproviseerde teksten. Ook Kool Herc greep zo nu en dan de microfoon om zijn simpele raps te laten horen tijdens hiphopfeesten.

Het was echter DJ Hollywood die de standaard zette voor rappen zoals je dat vandaag de dag kent. De dj uit Harlem wist op een hiphopfeest in 1975 het publiek te vermaken met een verse van bijna een minuut lang. Hollywood paste de tekst van het nummer Good Love 6-9969 van soulzanger Isaac Hayes aan om zo op de maat van een hiphopbeat te rappen. Onder de indruk van deze rap introduceerde Hollywoods goede vriend Lovebug Starski de nieuwe rapstijl op feesten in The Bronx. Tegen het einde van de jaren zeventig werd rappen het meest herkenbare element van hiphop, wat ertoe leidde dat de term ‘rapmuziek’ een synoniem werd voor hiphop.

Hiphop bereikt groter publiek

Of dat terecht is, valt te betwisten, maar waar veel minder over te twisten valt is dat rappen ervoor zorgde dat hiphop een groter publiek bereikte dan enkel de achtergestelde jeugd in New York City. Tegen het einde van de jaren zeventig begonnen hiphopartiesten steeds vaker de studio in te duiken om daadwerkelijk hiphopnummers te maken in plaats van ze simpelweg te performen tijdens feesten. In 1979 leverde dat de eerste hiphop-hit ooit op, namelijk Rapper’s Delight van The Sugar Hill Gang. Het nummer was voor het grote publiek de eerste kennismaking met hiphop en tegen alle verwachtingen ging Rapper’s Delight de wereld over.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

De boodschap

Vanaf dat moment ging het hard met het nog jonge genre. De doorbraak van The Sugar Hill Gang maakte dat platenmaatschappijen stonden te trappelen om hiphopartiesten te signen. Zo komen in 1980 de eerste albums van The Sugar Hill Gang en Kurtis Blow uit, maar platenlabels durven het nog niet helemaal aan om volwaardige hiphopalbums uit te geven. Op de eerste hiphopalbums zijn dan ook een hoop R&B- en disconummers te horen. Veel hiphophistorici zijn het erover eens dat het album The Message van Grandmaster Flash and the Furious Five, dat in 1982 uitkwam, de eerste échte hiphopplaat ooit is. Waar vroege hiphopnummers nog vooral over feesten gingen, bevatte The Message vooral maatschappijkritische teksten. Daarmee liet Grandmaster Flash and the Furious Five zien dat hiphop ook politiek en sociaal bewust kon zijn.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Wereldwijde doorbraak

Vanaf de jaren tachtig nam de invloed van hiphop alsmaar toe en sindsdien is het genre uitgegroeid tot één van de meest invloedrijke muziekstromingen ooit. Dat hebben hiphopfans niet alleen maar te danken aan pioniers als Kool Herc, Afrika Bambaataa en The Sugar Hill Gang. Ook hiphopacts als Run-DMC, Beastie Boys, Eric B. & Rakim, N.W.A. en meer zorgden ervoor dat hiphop wereldwijd de acceptatie kreeg die het vandaag de dag geniet.

Hoe is hiphop ontstaan?

Hiphop viert in 2023 zijn vijftigste verjaardag. Op 11 augustus 1973 besloten Cindy Campbell en Clive Campbell, beter bekend als Kool Herc, een Back To School Party te geven in The Bronx in New York City. Op dat feest bracht Kool Herc voor het eerst zijn breakbeats ten gehore waarbij hij de drumsolo's van twee van dezelfde platen aan elkaar mixte om een eindeloos ritmisch nummer te creëren. De muziek viel zo goed in de smaak dat Kool Herc block party's (buurtfeesten) begon te organiseren, waarop hij hiphop aan een groter publiek introduceerde. Sindsdien nam de invloed van hiphop in rap tempo toe en is het genre uitgegroeid tot één van de meest invloedrijke muziekstromingen ooit.

Ster advertentie
Ster advertentie
Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op FunX

FunX gebruikt Functionele en Analytische cookies voor websites optimalisatie en metingen. Geef voor andere cookies je voorkeuren op

Meer uitleg

Waarom cookies?

De Nederlandse Publieke Omroep plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Analytische cookies voor Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Cookies gezet door comScore bevatten alleen een uniek nummer en zijn NPO-specifiek, deze worden niet gebruikt om NPO-bezoekers buiten de NPO-sites te volgen. JavaScript zorgt ervoor dat metingen niet gecached kunnen worden zodat we een herhaalde page-view kunnen tellen.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van de Nederlandse Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk en optimaal mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina\’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina\’s, bezoekers zijn niet uniek te identificeren
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina\’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Sociale Media cookies

Cookies om de inhoud van onze website te delen via social media

De artikelen en video’s die je op onze website bekijkt, kun je door middel van buttons delen via social media. Voor het functioneren van deze buttons wordt gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen op het moment dat je een artikel of video wilt delen.

Deze cookies maken het dus mogelijk dat

Bij Social Media sites ingelogde gebruikers, bijvoorbeeld Twitter of Facebook, is het mogelijke om sommige inhoud van onze website direct te delen op die sites. Voor de cookies die de social media partijen plaatsen en de mogelijke data die zij hiermee verzamelen voor verschillende doeleinden onder andere gepersonaliseerde reclame, verwijzen wij ook naar de verklaringen die deze partijen op hun eigen websites daarover geven; zie de links hieronder. Let op dat deze verklaringen regelmatig kunnen wijzigen. De websites van de Nederlandse Publieke Omroep hebben daar geen invloed op.

  • Facebook (https://www.facebook.com/policies/cookies/)
  • Google+ / Youtube (https://policies.google.com/privacy?hl=nl)
  • Twitter (https://twitter.com/en/privacy)
  • Instagram (https://help.instagram.com/1896641480634370?ref=ig)

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil sociale media koppelingen zoals Facebook berichten en YouTube video’s kunnen zien op deze site:

    Hiermee sta je het plaatsen van cookies door sociale medianetwerken toe. Deze netwerken kunnen je volgen en je internetgedrag gebruiken voor andere doeleinden buiten de NPO om.