Naar cookieinstellingen
FunX

Oprichter Filling Pieces: "Mental Health onderbelicht in onze generatie"

foto: YouTube: Filling Pieces
  1. Newschevron right
  2. Oprichter Filling Pieces: "Mental Health onderbelicht in onze generatie"

Guillaume Philibert Chin begon op 19-jarige leeftijd schoenen te maken in de garage van zijn ouders. Inmiddels is zijn schoenen- en modemerk Filling Pieces een internationaal succes. In de documentaire Bridging the gap: 10 Years of Filling Pieces wordt teruggekeken op de lange weg die het merk heeft moeten afleggen. Chin, de oprichter, sprak vanochtend in Start met Fernando over de successen en tegenslagen van het merk, maar ook over topics als mental health in de modeindustrie: "We hebben allemaal onze grenzen."

Guillaume Philibert Chin in gesprek met Fernando over zijn Surinaamse roots en de eerste Filling Pieces schoenen

Surinaamse roots

Chin zegt dat zijn Surinaamse roots een belangrijke rol hebben gespeeld in zijn liefde voor mode. "Ik heb van huis uit altijd meegekregen om er goed en verzorgd uit te zien. Ik denk dat van daaruit een liefde voor mode is ontstaan", zegt hij. Omdat Chin geen geld had om designerkleren te kopen, kwam hij op het idee om zelf schoenen te maken. "Ik was wel klaar met Nike en Adidas, want ik zocht iets meer luxe. Eigenlijk heb ik die twee werelden gecombineerd."

Chin over tegenslagen, mental health en diversiteit.

Tegenslagen

In de documentaire Bridging The Gap: 10 Years of Filling Pieces is te zien hoe het merk van een enkele schoen uitgroeide tot een internationaal modemerk. Volgens Chin ging dat met vallen en opstaan, wat ook aan bod komt in de documentaire. Zo vertelt hij in gesprek met Fernando over de zogenaamde 'Pyramid Shoe', die voor veel hoofdpijn heeft gezorgd. "Het was de meest populaire schoen van de collectie", vertelt Chin. "Ze verkochten super snel uit en winkels belden ons dat ze restocks moesten hebben. Na een paar weken kregen we steeds meer retours van schoenen die stuk waren. Uiteindelijk kwam het er op neer dat we 13.000 paar schoenen moesten terughalen." Voor Filling Pieces, dat toen als merk net aan het opstijgen was, betekende dat een enorm verlies. "Maar ik denk dat het ook bij ondernemen hoort om door te zetten. De mensen die dat doen, zijn ook degenen die het zo ver mogelijk gaan schoppen."

Quote

We hebben allemaal onze grenzen.

Guillaume Philibert Chin

Mental Health

De stressvolle momenten doen volgens Chin ook iets met je mentale gesteldheid. "In de docu gaan we ook in op mental health. Het is iets dat echt onderbelicht wordt in onze generatie", zegt Chin, die denkt dat cultuur daar ook een rol in speelt. "Bijvoorbeeld de Surinaamse cultuur, waar je als man heel sterk en macho moet zijn altijd, maar we hebben allemaal onze grenzen. Daarom was het voor ons belangrijk om daarover te praten, omdat wij het in het bedrijf hebben meegemaakt en hopelijk is het ook een referentiekader voor mensen die hetzelfde meemaken om door te zetten en ook hulp te zoeken."

"Dat geldt ook voor de mensen die voor je werken", vervolgt Chin. "Ik denk dat het heel belangrijk is om, wat ik heb geleerd in ieder geval, vooral met je mensen in contact te blijven en open en eerlijk te praten over hoe ze zich voelen, of ze niet overwerkt zijn. Maar vooral ook om het te zien: is iemand niet aan het overwerken?", aldus Chin.

Diversiteit

Zijn Surinaamse roots hebben volgens Chin ook een rol gespeeld in het feit dat het team van Filling Pieces zo divers is. "Je kent Suriname, het is super divers. Dus ik denk dat ik dat ook van huis uit heel erg heb meegekregen. Bij het bouwen van het bedrijf is dat eigenlijk super organisch zo gegaan als iets vanzelfsprekends, terwijl heel veel corporates nu denken: 'we moeten wel divers zijn' en op die manier heel geforceerd er naar gaan zoeken. Bij ons was dat heel natuurlijk en verschillende culturen voeden je, inspireren je en maken het uiteindelijk tot het bedrijf wat het nu is."

Check de gehele documentaire Bridging The Gap: 10 Years of Filling Pieces hieronder:

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Ster advertentie
Ster advertentie
Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op FunX

FunX gebruikt Functionele en Analytische cookies voor websites optimalisatie en metingen. Geef voor andere cookies je voorkeuren op

Meer uitleg

Waarom cookies?

De Nederlandse Publieke Omroep plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Analytische cookies voor Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Cookies gezet door comScore bevatten alleen een uniek nummer en zijn NPO-specifiek, deze worden niet gebruikt om NPO-bezoekers buiten de NPO-sites te volgen. JavaScript zorgt ervoor dat metingen niet gecached kunnen worden zodat we een herhaalde page-view kunnen tellen.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van de Nederlandse Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk en optimaal mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina\’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina\’s, bezoekers zijn niet uniek te identificeren
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina\’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Sociale Media cookies

Cookies om de inhoud van onze website te delen via social media

De artikelen en video’s die je op onze website bekijkt, kun je door middel van buttons delen via social media. Voor het functioneren van deze buttons wordt gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen op het moment dat je een artikel of video wilt delen.

Deze cookies maken het dus mogelijk dat

Bij Social Media sites ingelogde gebruikers, bijvoorbeeld Twitter of Facebook, is het mogelijke om sommige inhoud van onze website direct te delen op die sites. Voor de cookies die de social media partijen plaatsen en de mogelijke data die zij hiermee verzamelen voor verschillende doeleinden onder andere gepersonaliseerde reclame, verwijzen wij ook naar de verklaringen die deze partijen op hun eigen websites daarover geven; zie de links hieronder. Let op dat deze verklaringen regelmatig kunnen wijzigen. De websites van de Nederlandse Publieke Omroep hebben daar geen invloed op.

  • Facebook (https://www.facebook.com/policies/cookies/)
  • Google+ / Youtube (https://policies.google.com/privacy?hl=nl)
  • Twitter (https://twitter.com/en/privacy)
  • Instagram (https://help.instagram.com/1896641480634370?ref=ig)

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil sociale media koppelingen zoals Facebook berichten en YouTube video’s kunnen zien op deze site:

    Hiermee sta je het plaatsen van cookies door sociale medianetwerken toe. Deze netwerken kunnen je volgen en je internetgedrag gebruiken voor andere doeleinden buiten de NPO om.