FunX

Oprichter Filling Pieces: "Mental Health onderbelicht in onze generatie"

foto: YouTube: Filling Pieces
  1. Newschevron right
  2. Oprichter Filling Pieces: "Mental Health onderbelicht in onze generatie"

Guillaume Philibert Chin begon op 19-jarige leeftijd schoenen te maken in de garage van zijn ouders. Inmiddels is zijn schoenen- en modemerk Filling Pieces een internationaal succes. In de documentaire Bridging the gap: 10 Years of Filling Pieces wordt teruggekeken op de lange weg die het merk heeft moeten afleggen. Chin, de oprichter, sprak vanochtend in Start met Fernando over de successen en tegenslagen van het merk, maar ook over topics als mental health in de modeindustrie: "We hebben allemaal onze grenzen."

Guillaume Philibert Chin in gesprek met Fernando over zijn Surinaamse roots en de eerste Filling Pieces schoenen

Surinaamse roots

Chin zegt dat zijn Surinaamse roots een belangrijke rol hebben gespeeld in zijn liefde voor mode. "Ik heb van huis uit altijd meegekregen om er goed en verzorgd uit te zien. Ik denk dat van daaruit een liefde voor mode is ontstaan", zegt hij. Omdat Chin geen geld had om designerkleren te kopen, kwam hij op het idee om zelf schoenen te maken. "Ik was wel klaar met Nike en Adidas, want ik zocht iets meer luxe. Eigenlijk heb ik die twee werelden gecombineerd."

Chin over tegenslagen, mental health en diversiteit.

Tegenslagen

In de documentaire Bridging The Gap: 10 Years of Filling Pieces is te zien hoe het merk van een enkele schoen uitgroeide tot een internationaal modemerk. Volgens Chin ging dat met vallen en opstaan, wat ook aan bod komt in de documentaire. Zo vertelt hij in gesprek met Fernando over de zogenaamde 'Pyramid Shoe', die voor veel hoofdpijn heeft gezorgd. "Het was de meest populaire schoen van de collectie", vertelt Chin. "Ze verkochten super snel uit en winkels belden ons dat ze restocks moesten hebben. Na een paar weken kregen we steeds meer retours van schoenen die stuk waren. Uiteindelijk kwam het er op neer dat we 13.000 paar schoenen moesten terughalen." Voor Filling Pieces, dat toen als merk net aan het opstijgen was, betekende dat een enorm verlies. "Maar ik denk dat het ook bij ondernemen hoort om door te zetten. De mensen die dat doen, zijn ook degenen die het zo ver mogelijk gaan schoppen."

Quote

We hebben allemaal onze grenzen.

Guillaume Philibert Chin

Mental Health

De stressvolle momenten doen volgens Chin ook iets met je mentale gesteldheid. "In de docu gaan we ook in op mental health. Het is iets dat echt onderbelicht wordt in onze generatie", zegt Chin, die denkt dat cultuur daar ook een rol in speelt. "Bijvoorbeeld de Surinaamse cultuur, waar je als man heel sterk en macho moet zijn altijd, maar we hebben allemaal onze grenzen. Daarom was het voor ons belangrijk om daarover te praten, omdat wij het in het bedrijf hebben meegemaakt en hopelijk is het ook een referentiekader voor mensen die hetzelfde meemaken om door te zetten en ook hulp te zoeken."

"Dat geldt ook voor de mensen die voor je werken", vervolgt Chin. "Ik denk dat het heel belangrijk is om, wat ik heb geleerd in ieder geval, vooral met je mensen in contact te blijven en open en eerlijk te praten over hoe ze zich voelen, of ze niet overwerkt zijn. Maar vooral ook om het te zien: is iemand niet aan het overwerken?", aldus Chin.

Diversiteit

Zijn Surinaamse roots hebben volgens Chin ook een rol gespeeld in het feit dat het team van Filling Pieces zo divers is. "Je kent Suriname, het is super divers. Dus ik denk dat ik dat ook van huis uit heel erg heb meegekregen. Bij het bouwen van het bedrijf is dat eigenlijk super organisch zo gegaan als iets vanzelfsprekends, terwijl heel veel corporates nu denken: 'we moeten wel divers zijn' en op die manier heel geforceerd er naar gaan zoeken. Bij ons was dat heel natuurlijk en verschillende culturen voeden je, inspireren je en maken het uiteindelijk tot het bedrijf wat het nu is."

Check de gehele documentaire Bridging The Gap: 10 Years of Filling Pieces hieronder:

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Ster advertentie
Ster advertentie