Naar cookieinstellingen
FunX

Elsevier: Multiculti-Muziekmix

  1. Newschevron right
  2. Elsevier: Multiculti-Muziekmix
De publieke jongerenzender FunX is ongekend populair. Op 6 september begint omroep BNN met een landelijke editie van FunX. Wat verklaart het succes?

‘Jaaa, straks nog veel meer dope poekoes’ (goeie nummers), belooft dj Sandra (23) de luisteraar van haar ochtendshow FunX start, elke doordeweekse dag van 7 tot 10 uur op jongerenzender FunX.

Maar nu heeft ze eerst een beller. Paul (21) werkt bij de post, en hij wordt binnenkort vader. Sandra: ‘Ooh, dat is wel héél leuk, man.’ De beller blijkt eigenlijk het antwoord niet te weten voor het belspelletje Ken je classic. Geeft niks, hij krijgt toch gewoon gezellig het FunX-goodies-pakket cadeau. Terwijl Sandra snoeihard Shakira’s hit La Tortura door de speakers laat schallen, noteert collega Dulci (22) vriendelijk de adresgegevens van de beller.

Welkom bij FunX, ofwel: Welkom bij jezelf. De slogan van het publieke radiostation, dat nu drie jaar bestaat en onder grootstedelijke jeugd een doorslaand succes is, wordt door de bijna 40 jonge medewerkers (de gemiddelde leeftijd is 26) uiterst serieus genomen. In de praktijk betekent hij: Jij, de luisteraar, staat voorop. Dat is niet slechts een slimme marketingleus, nee, het is beleid. Door te stemmen bij de FunX Chart bepaalt de luisteraar bijvoorbeeld zelf welke muziek er wordt gedraaid. Speciale verslaggevers (‘pollers’) vragen dagelijks op straat naar zijn mening over van alles en nog wat. Rijst er twijfel over het voortzetten van de talkshow gedurende de zomermaanden? Organiseert de redactie toch gewoon een internet-enquête! Moet de talkshow blijven? Dan blijft hij ook. Respect voor de luisteraars gaat voor alles. Iemand die een beller in de uitzending beledigt, kan vertrekken.

Vorig jaar zomer bleek uit een onderzoek van Interview-NSS dat FunX onder grootstedelijke jongeren in de leeftijd 15 – 24 jaar verreweg de populairste zender is. 28,4 Procent van die groep luistert dagelijks naar FunX. De commerciële jongerenradiozender Radio 538 bereikt slechts 17,7 procent, publieke concurrent 3FM moet het doen met maar 3,6 procent. FunX dankt zijn grote populariteit mede aan de volkomen dienstbaarheid aan de luisteraar. Bij de concurrentie ontbreekt die vaak. Maar er is nog een belangrijke factor waarin FunX zich van andere jongerenzenders onderscheidt. Door de muziekprogrammering, de onderwerpkeuze en de samenstelling van de redactie bereikt FunX een groep die voorheen door de radio nauwelijks werd bediend: de allochtone jeugd.

FunX landelijk

Het kan niemand ontgaan zijn: de samenstelling van de Nederlandse bevolking is de laatste jaren ingrijpend veranderd, vooral in de grote steden. Maar de publieke omroep slaagde er volgens FunX-directeur Willem Stegeman (40) vier jaar geleden nog nauwelijks in om een vertaalslag te maken in de programmering - terwijl het aanspreken van het allochtone volksdeel toch officieel onderdeel is van haar takenpakket. Stegeman: ‘De publieke omroep verloor langzaam het contact met de realiteit.’

Samen met collega Martine Huizinga schreef de toenmalige radiomaker een bedrijfsplan, maar bij potentiële – commerciële – partners werden de twee weggehoond. Dankzij de ruimte die de toenmalige staatssecretaris van Cultuur Rick van de Ploeg in de ether reserveerde voor allochtoon initiatief werd FunX mogelijk als wettelijk toegestane neventaak van de vier lokale omroepen in de grote steden: SLOR (Rotterdam), SODH (Den Haag), OUS/RTV Utrecht en SALTO (Amsterdam). Voor de periode 2003-2006 kreeg het initiatief voorlopig 7,25 miljoen euro subsidie toegewezen. Ter vergelijking: de wereldomroep krijgt alleen voor het jaar 2005 van het rijk al 43,9 miljoen euro.

Inmiddels is het succes van FunX een feit. Dat erkennen de commerciële jongerenradiozenders, die steeds fanatieker procederen tegen de vermeende ‘oneerlijke concurrent’. Dat erkent de NOS, die een aantal redacteuren van zijn nieuw te beginnen jongerennieuwssite Headlines een tijdlang zal laten meelopen bij FunX, en aanstuurt op nadere samenwerking. En dat erkent ook jongerenomroep BNN, die vanaf 6 september de volledige programmering van een nieuw, landelijk kanaal door FunX laat produceren. Dat betekent in het hele land 24 uur per dag, zeven dagen per week FunX, supported by BNN.

Maar wat is nu precies het geheim van dat succes? Allereerst is er natuurlijk de muziek. Muziekprogrammeur Melvin Toemin selecteert voornamelijk niet-Westerse (pop)muziekstijlen: hiphop, latin, r&b, banghra, raï, reggae dancehall en turkpop. Opvallend binnen deze etnische diversiteit is dat alle stijlen en nationaliteiten dwars door elkaar lopen. In hitlijst de X-Chart staat Nederlands-Marokkaanse en Frans-Afrikaanse hiphop naast bijvoorbeeld Cubaanse r&b en Antilliaanse dancehall. Veel van de multi-etnische muziek is van Nederlandse bodem. Een snel stijgende formatie, veelzeggend Xchange Project genaamd, bestaat uit Surinaamse rappers en een Marokkaanse zangeres, Chahra-Z. Allen zijn ze opgegroeid in Nederland, maar invloeden van hun verschillende roots zijn duidelijk hoorbaar in de muziek.

Wat voor de leden van Xchange Project geldt, geldt in toenemende mate ook voor de Nederlandse grotestadjeugd, weten ze bij FunX. Jongeren van Marokkaanse, Turkse, Antilliaanse, Surinaamse, Kaapverdiaanse, Nigeriaanse en Nederlandse origine groeien samen op, gaan naar dezelfde school, en wisselen daar – als het goed gaat tenminste – culturele (en dus ook muzikale) invloeden en voorkeuren uit. Elk individu maakt deel uit van verschillende groepen - sociaal, cultureel, religieus, op school en in de buurt, en hebben verschillende, door elkaar lopende, loyaliteiten. De grootstedelijke etnische muziekmix (ook wel urban genaamd) spreekt aan, omdat ze gelijkenis vertoont met de eigen identiteit.

Puberproblematiek
In de studio van ‘FunX-start-Sandra’ is intussen vrolijke paniek uitgebroken. De twee gasten van vanochtend, leden van de Antilliaanse brassband Brass Eternity Music zijn te laat. Een inderhaast gepleegd telefoontje wijst uit: de twee zijn verdwaald met de auto, ergens tussen Capelle aan den IJssel en Den Haag. Geen nood, dan haalt de dj ze per mobiele telefoon toch gewoon live in de uitzending? Als er vervolgens weer een vrolijk, urban dansnummer wordt gedraaid, gaat het sein On Air uit, en oefent Dulci hardop haar shownieuwtjes (rapper Brainpower heeft als eerste Nederlandse rapper een naar hem vernoemde mobiele telefoon). ‘Als ik hardop oefen, hoor ik of ik fouten maak,’ verontschuldigt ze zich.

De onderwerpen in de programma’s lopen synchroon met typische puberproblematiek: vriendschap, liefde (en seks), school, identiteit, muziek en trends, maar ook politiek en actualiteit. Elke dag is er een stelling waarop luisteraars kunnen reageren. Daarbij wordt steeds zware en minder zware kost afgewisseld - de ene keer gaat het over te laat komen (Antillianen denken daar heel anders over dan Marokkanen, blijkt), de andere keer over seks voor het huwelijk, een discussie waarbij dan terloops ook zaken als opvoeding, afkomst en religie voorbij komen. Directeur Stegeman: ‘Religie op zichzelf is bij ons geen onderwerp. Voor veel van onze luisteraars is dat vanzelfsprekende bagage, geen discussiepunt. Maar het beïnvloedt natuurlijk wel hun opvatting over seks voor het huwelijk, en komt in zo’n discussie dan dus ook zijdelings voorbij.’

Stegeman wil zijn luisteraars niet teveel opleggen. ‘Niet te stichtelijk, zeg, alsjeblieft.’ Natuurlijk komen soms maatschappelijke thema’s voorbij, en kan FunX een rol spelen bij de bewustwording van jongeren. Zo werden op het Rotterdamse Zomercarnaval FunX condooms uitgedeeld (gratis verstrekt door de stichting SOA/AIDS Nederland). Maar het mag niet te opvoedkundig worden, daar zitten jongeren niet op te wachten. Stegeman: ‘Als je dat doet, kun je de zender sluiten.’ Het is wel even zoeken naar de juiste mix. Onlangs kreeg FunX van het Commissariaat van de Media een boete: het aandeel ‘informatie’ op de zender is niet groot genoeg. Stegeman, die streeft naar een beetje verdieping, vindt het wel een goeie stok achter de deur. ‘Het mag absoluut ergens over gaan. Maar met de juiste toon, op een relaxte manier. En het belangrijkste is dat het echt speelt onder jongeren.’

Liefde voor dope poekoes

De redactie van FunX weet goed wat er speelt, omdat ze een afspiegeling vormt van de doelgroep. De meeste medewerkers zijn begin twintig, en de redactie heeft dezelfde gemengde etnische samenstelling als de doelgroep. Er zijn Marokkanen, Ghanezen, Molukkers, Arubanen, Surinamers, Joegoslaven, Nederlanders en een politieke vluchteling uit Bosnië. Het multi-etnische aannamebeleid is bewust. Stegeman: ‘Alle medewerkers zijn tegelijk culturele adviseurs.’ De balans wordt goed in de gaten gehouden. Grappend: ‘Eigenlijk is het nu tijd voor een Hindoestanen-stop.’ Naast een representatieve etnische achtergrond moeten medewerkers een soort ‘gut feeling’ hebben voor wat jongeren belangrijk vinden. En een groot empathisch vermogen – om die reden zorgt Stegeman er bewust voor dat er genoeg vrouwen werken.

Allochtone- en multiculturele kennis is er dus goed vertegenwoordigd. Niet voor niets vroeg minister Verdonk van Vreemdelingenzaken programmadirecteur Mezen Dannawi deel te nemen aan een zogeheten ‘verkenning van het maatschappelijke veld’. Dat doen ze graag, maar FunX benadrukt keer op keer géén allochtonenzender te zijn - de swingende, ‘zwarte’ muziekmix is immers ook heel populair bij autochtone jeugd. Evenmin is de zender ‘spreekbuis van allochtone jongeren. Furieus wordt directeur Stegeman als FunX in die context wordt benaderd. ‘Toen Theo van Gogh was vermoord, vroegen journalisten óns wat we ervan vonden. Absurd vind ik dat. Ze bellen radio 3 of 538 toch ook niet?’

In die ‘allochtonenhoek’ gedrukt worden is vooral een frustratie, omdat het succes van FunX er nu juist in bestaat dat er níet in hokjes wordt gedacht. ‘Dat doen onze luisteraars ook niet. Multiculturalisme is voor hen de vanzelfsprekende realiteit, en de vraag is alleen: hoe ga je het best met al die verschillende identiteiten om? Ons antwoord is: door de ruimte te laten aan het individu. Daarin zijn we in wezen liberaal.’ Voor luisteraars is het een verademing dat zijzelf nu eens centraal staan, en niet hun specifieke etnische bagage. Dat eens niet de verschillen tussen hen worden belicht, maar de dingen die ze gemeen hebben: hun levensfase en de beslommeringen die daarbij horen. Dat, en hun liefde voor dope poekoes.

Ster advertentie
Ster advertentie

Lees ook

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op FunX

FunX gebruikt Functionele en Analytische cookies voor websites optimalisatie en metingen. Geef voor andere cookies je voorkeuren op

Meer uitleg

Waarom cookies?

De Nederlandse Publieke Omroep plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Analytische cookies voor Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Cookies gezet door comScore bevatten alleen een uniek nummer en zijn NPO-specifiek, deze worden niet gebruikt om NPO-bezoekers buiten de NPO-sites te volgen. JavaScript zorgt ervoor dat metingen niet gecached kunnen worden zodat we een herhaalde page-view kunnen tellen.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van de Nederlandse Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk en optimaal mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina\’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina\’s, bezoekers zijn niet uniek te identificeren
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina\’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Sociale Media cookies

Cookies om de inhoud van onze website te delen via social media

De artikelen en video’s die je op onze website bekijkt, kun je door middel van buttons delen via social media. Voor het functioneren van deze buttons wordt gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen op het moment dat je een artikel of video wilt delen.

Deze cookies maken het dus mogelijk dat

Bij Social Media sites ingelogde gebruikers, bijvoorbeeld Twitter of Facebook, is het mogelijke om sommige inhoud van onze website direct te delen op die sites. Voor de cookies die de social media partijen plaatsen en de mogelijke data die zij hiermee verzamelen voor verschillende doeleinden onder andere gepersonaliseerde reclame, verwijzen wij ook naar de verklaringen die deze partijen op hun eigen websites daarover geven; zie de links hieronder. Let op dat deze verklaringen regelmatig kunnen wijzigen. De websites van de Nederlandse Publieke Omroep hebben daar geen invloed op.

  • Facebook (https://www.facebook.com/policies/cookies/)
  • Google+ / Youtube (https://policies.google.com/privacy?hl=nl)
  • Twitter (https://twitter.com/en/privacy)
  • Instagram (https://help.instagram.com/1896641480634370?ref=ig)

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil sociale media koppelingen zoals Facebook berichten en YouTube video’s kunnen zien op deze site:

    Hiermee sta je het plaatsen van cookies door sociale medianetwerken toe. Deze netwerken kunnen je volgen en je internetgedrag gebruiken voor andere doeleinden buiten de NPO om.