FunX

Commotie over missende diversiteit in de influencerwereld: "Je hebt 50 medewerkers en 49 zijn er wit"

foto: Défano Holwijn via TikTok
  1. Newschevron right
  2. Commotie over missende diversiteit in de influencerwereld: "Je hebt 50 medewerkers en 49 zijn er wit"

Heel TikTok stond er vorige week vol mee: de commotie rondom een perstrip van een bekend pizzabedrijf. Veel mensen waren namelijk van mening dat er niet voldoende diversiteit was binnen de groep influencers die werd uitgenodigd om mee te gaan op de trip. Zo ook Défano Holwijn, die hierop reageerde met een video. Ook Indy Koele, oprichter van de agency red., begrijpt de commotie en deelt met FunX wat er achter de schermen misgaat.

Défano Holwijn over commotie en gebrek aan diversiteit

Van Défano Holwijn tot Farja Farvadin: iedereen besloot op TikTok te spreken over de commotie rondom de perstrip van het bekende pizzabedrijf. Zo vond Farja dat mensen op TikTok maar overdreven reageerden in de comments, terwijl Défano zich juist uitsprak en vol lof sprak over de mensen die hun stem lieten horen. "Wanneer is de laatste keer dat iets is veranderd doordat iedereen zijn mond hield. Ik wacht. Als niemand er iets van zegt dan gaat er niks veranderen, dus ga lekker door", zegt Défano in zijn video. Hij vervolgt zijn video dan ook met de vraag: "Sta je echt voor diversiteit en inclusie? Of wil je gewoon die box aantikken? Er zijn veel bedrijven die op specifieke momenten 'inclusief' bezig zijn, maar de rest van het jaar helemaal niks doen. Tijdens de ramadan is je bedrijf bezig met 'lieve' en 'mooie' dingen. Maar als een moslim solliciteert, wordt die persoon automatisch niet aangenomen."

Vervolgens noemt hij soortgelijke situaties op, namelijk met Pride- en Black History Month. "Misschien wordt diversiteit ook een moeilijk verhaal als je 50 medewerkers hebt, waarvan er 49 wit zijn."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Indy Koele over diversiteit bij merken

Indy Koele is de oprichter van red., een agency die zich juist heel erg inzet voor diversiteit en inclusie. "Wij geven juist voorrang aan gemarginaliseerde groepen. Dat doen we door talenten van kleur en mensen binnen de regeboog-gemeenschap te pushen." De oprichter begrijpt dan ook de commotie. "Ik ben het er in de eerste instantie er best wel mee eens. Als je kijkt naar grote merken die ontzettend veel geld pompen in het verwezenlijken van dit soort perstrips, dan zou het heel leuk zijn als je representatie op meerdere vlakken kunt terugzien. Ik denk dat creators, maar ook gebruikers van TikTok zich willen herkennen in de mensen die worden uitgenodigd tijdens zo'n perstrip."

Indy bevestigt de woorden van Défano en zegt dat dit gebrek aan diversiteit vaak te maken heeft met hoe de teams achter de schermen werken, maar ook hoe ze eruit zien. Zo is er vaak sprake van schijnrepresentatie en zie je bij veel merken dat er achter de schermen eigenlijk geen sprake is van diversiteit. "Als je een team hebt van maar één type mens, dan blijf je vaak ook maar in je eigen bubbel."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Indy Koele over het meten van succes

De fout ligt dan niet alleen bij de merken, zoals de bekende pizzaketen, maar ook de vertegenwoordigers van de influencers die mee worden gevraagd op de trips. "Ik denk dat er intern te weinig diversiteit is om te begrijpen wat er precies misgaat. Daarnaast denk ik ook dat de agencies, die de creators vertegenwoordigen, te weinig tegengas geven", legt Indy uit. "Denk aan persbureaus, maar ook agencies die met een homogene lijst werken en simpelweg een target moeten halen. Vaak denken zij dan alleen aan de typische witte, cis-persoon die de meeste cijfers behaalt."

Volgens Indy zijn er echter meer tools om succes te meten in plaats van alleen volgers, views en likes. "Het gaat niet alleen meer om cijfers. Tegenwoordig is het sentiment van de berichten die iemand plaatst misschien nog wel belangrijker. Bedrijven moeten dit echt gaan inzien om zo meer ruimte te maken voor creators van kleur of de regenbooggemeenschap. Het niet actief werken aan diversiteit is namelijk een keuze en ervoor kiezen om bepaalde mensen geen kansen te geven, is dat ook. Het is tijd voor verandering."

Ster advertentie
Ster advertentie