Naar cookieinstellingen
FunX

Zeven keer dat Frenna het internet kapot gemaakt heeft met de marketing van 'Pink Summer'

foto: Yo.yomifoto: Yo.yomi
  1. Newschevron right
  2. Zeven keer dat Frenna het internet kapot gemaakt heeft met de marketing van 'Pink Summer'

We wisten al dat Frenna groot zou worden sinds we hem 'aw yeah' hoorden zingen. Maar ik denk dat hij inmiddels iedereens verwachtingen heeft overstegen in de manier waarop hij zijn succes claimt en de Nederlandse muziekscene volledig domineert. Frenna kijkt vooruit en lijkt zijn volgende stap altijd gepland te hebben. Met de consistentie van de album rollout van Pink Summer heeft hij zichzelf ruimschoots overtroffen. Daarom hieronder zeven keer dat Frenna het internet kapot gemaakt heeft.

Pretty Girls Snippet

De eerste video die Frenna deelde van Pretty Girls zat vol met kleine marketingmomenten om viraal mee te gaan. Ten eerste draagt hij hierin al een roze outfit, de kleur van de hele Pink Summer wave. Daarnaast zien we in deze video al de dansjes die we nu allemaal herkennen als we de track horen. Dit, gecombineerd met de catchy hook, maakte het de perfecte trending audio voor een platform als TikTok. Pretty Girls ging dan ook lang voor de release al viraal op social media.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Roze claimen

Op een dag was Frenna's profielfoto roze en de rest is geschiedenis. Sindsdien kwam de kleur consistent terug in alle visuals en branding rondom Pink Summer. Van de social media content tot de album cover en de visuals voor Spotify. Het is niet alleen roze, het is ook Frenna. Frenna's branding is altijd gecentreerd rondom het feit dat hij de grootste is. Hij heeft de mooiste auto's, de mooiste vrouwen (Yolanthe, bijvoorbeeld), de duurste sieraden. Dit zien we ook in de branding van Pink Summer, alleen is het dan allemaal roze. Dit is zo consistent gedaan, dat festivalgangers massaal in het roze naar 7Fest gingen. Iets met impact?

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Yolanthe in de clip van Paparazzi

Yolanthe Cabau is natuurlijk hét sekssymbool van Nederland, en dus de perfecte persoon om de nieuwsgierige aandacht van de media te trekken. Frenna plaatste een foto van hen samen op de bank, en Nederland ging los. Omdat niemand wist of het een marketingstunt was of een bevestiging van een relatie, ging de foto compleet viraal. De track heet Paparazzi, wat perfect aansluit op het plaatsen van de foto's met Yolanthe en de manier waarop de media daarop sprongen. Dat ze uiteindelijk ook nog de leading lady in de video was, is echt... chef's kiss.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Pretty Girls Remix met Davido en DYSTINCT

Eerlijk is eerlijk, wij hadden geen Pretty Girls remix nodig, want de track was in Nederland al een gigantisch succes. Frenna verraste ons echter niet met een, maar twee remixes. De Nederlandse met Jonna Fraser en Emms. Want, wie beter in te schakelen dan het duo met wie hij een van zijn grootste hits heeft gemaakt? En dan nog de internationale remix met Davido en DYSTINCT. Frenna heeft vaker benoemd dat hij internationale ambities heeft. Door zo'n grote hit te remixen met een gevestigde internationale artiest als Davido, en met DYSTINCT, die momenteel een gigantisch internationaal publiek aanspreekt, positioneer je jezelf natuurlijk heel strategisch als internationale artiest.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Album een dag voor 7Fest droppen

Hoe geniaal is het om je langverwachte album een dag voor je eigen festival uit te brengen? Nadat hij het publiek maandenlang had opgewarmd met de grootste hits van de zomer, bracht hij Pink Summer uit, precies één dag voor 7Fest. Het album was al lange tijd hét gesprek van de dag, wat de hype rondom het festival natuurlijk alleen maar vergrootte. Fans konden niet wachten om zijn nieuwe muziek live te horen op het festival, dus natuurlijk verkocht het festival uit op de releasedag.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Ziggo Dome aankondiging

De aankondiging van zijn show in de Ziggo Dome was natuurlijk de kers op de taart. Frenna heeft het heft volledig in eigen hand genomen door de show aan te kondigen op zijn uitverkochte festival, een dag na de release van Pink Summer. De gehele marketing van het album, sinds voor de release, tot aan de aankondiging van deze show, was volledig gericht op consistente marketingmomenten om de aandacht te trekken en te behouden. Met de Ziggo Dome show in december claimt hij niet alleen de zomer, maar domineert hij eigenlijk gewoon het hele jaar.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Girls Wanna Have Fun videoclip

Girls Wanna Have Fun is zonder twijfel een van de beste tracks op Pink Summer. In de videoclip zien we natuurlijk roze op verschillende manieren terugkomen: in de outfits van Frenna en zijn vrouwen en, hoe kan het ook anders: een roze Lamborghini. De clip zit vol bekende Nederlandse influencers, waardoor het bereik en de herkenbaarheid van de video alleen maar vergroot werd.

Ster advertentie
Ster advertentie
Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op FunX

FunX gebruikt Functionele en Analytische cookies voor websites optimalisatie en metingen. Geef voor andere cookies je voorkeuren op

Meer uitleg

Waarom cookies?

De Nederlandse Publieke Omroep plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Analytische cookies voor Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Cookies gezet door comScore bevatten alleen een uniek nummer en zijn NPO-specifiek, deze worden niet gebruikt om NPO-bezoekers buiten de NPO-sites te volgen. JavaScript zorgt ervoor dat metingen niet gecached kunnen worden zodat we een herhaalde page-view kunnen tellen.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van de Nederlandse Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk en optimaal mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina\’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina\’s, bezoekers zijn niet uniek te identificeren
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina\’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Sociale Media cookies

Cookies om de inhoud van onze website te delen via social media

De artikelen en video’s die je op onze website bekijkt, kun je door middel van buttons delen via social media. Voor het functioneren van deze buttons wordt gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen op het moment dat je een artikel of video wilt delen.

Deze cookies maken het dus mogelijk dat

Bij Social Media sites ingelogde gebruikers, bijvoorbeeld Twitter of Facebook, is het mogelijke om sommige inhoud van onze website direct te delen op die sites. Voor de cookies die de social media partijen plaatsen en de mogelijke data die zij hiermee verzamelen voor verschillende doeleinden onder andere gepersonaliseerde reclame, verwijzen wij ook naar de verklaringen die deze partijen op hun eigen websites daarover geven; zie de links hieronder. Let op dat deze verklaringen regelmatig kunnen wijzigen. De websites van de Nederlandse Publieke Omroep hebben daar geen invloed op.

  • Facebook (https://www.facebook.com/policies/cookies/)
  • Google+ / Youtube (https://policies.google.com/privacy?hl=nl)
  • Twitter (https://twitter.com/en/privacy)
  • Instagram (https://help.instagram.com/1896641480634370?ref=ig)

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil sociale media koppelingen zoals Facebook berichten en YouTube video’s kunnen zien op deze site:

    Hiermee sta je het plaatsen van cookies door sociale medianetwerken toe. Deze netwerken kunnen je volgen en je internetgedrag gebruiken voor andere doeleinden buiten de NPO om.