Naar cookieinstellingen
FunX

Contrast: FunX neemt jongeren serieus

  1. Newschevron right
  2. Contrast: FunX neemt jongeren serieus
Radiostation voor de Randstad populairder dan commerciële zenders.
FunX is een 24-uurs radiostation van en voor stadsjongeren. Ruim een kwart van hen stemt inmiddels dagelijks af op de zender, voor informatie en discussie, maar vooral voor de muziek. ´FunX luistert naar jongeren, en zij luisteren naar FunX.´

FunX is populair onder jongeren in de Randstad. Maar liefst 28 procent stemt dagelijks af op dit publieke radiostation. Daarmee laat het commerciële zenders zoals Radio 538 (18 procent) en Yorin FM (10 procent) ver achter zich. Dit bleek onlangs uit een grootschalig luisteronderzoek van bureau Interview NSS onder tweeduizend jongeren tussen de 15 en 25 jaar in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht. ‘Door ons intensieve contact met jongeren wisten we al dat de zender gewaardeerd wordt’, zegt FunX woordvoerder Samira el Boustati (29). ‘De cijfers bevestigen dat nu, zwart op wit. En dat voelt lekker.’

FunX is een 24-uurs radiostation van en voor stadsjongeren. Het idee ontstond in 2000 onder de toenmalige staatssecretaris van Cultuur, Rick van der Ploeg. Hij liet weten etherfrequenties vrij te willen houden voor een allochtoon initiatief. Dit sloot aan bij het plan van Willem Stegeman, tegenwoordig directeur van FunX, om een radiozender op te richten voor stadsjongeren. Stegeman, voormalig radionieuwslezer en sinds 1998 werkzaam als (interim)manager en adviseur voor verschillende mediaprojecten in de grote steden constateerde dat veel mensen uit de radiobusiness voorbijgingen aan de multiculturele diversiteit van de stadsjeugd. Juist deze onverschillige houding motiveerde hem zich hard te maken voor een nieuwe zender.

In 2001 benaderde hij vier lokale radiostations in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht, die hun steun toezegden. Na twee jaar onderhandelen kreeg Stegeman in 2003 een jaarlijkse subsidie van twee miljoen euro voor vier jaar, deels van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen, deels van de vier gemeenten. Eind 2002 al ging FunX de lucht in. Woordvoerder El Boustati: ‘Samen met twaalf jongeren uit de vier grote steden, allen met een verschillende culturele achtergrond en uit verschillende disciplines, ben ik om de tafel gaan zitten om een format voor FunX te bedenken. Iedereen was het er direct over eens dat de zender de belevingswereld van stadsjongeren tussen de 10 en 35 jaar moest bedienen, en dat hij “multiculti” moest zijn in de echte zin van het woord. Dat betekent dat je alle culturen aan bod laat komen zonder dat je het benadrukt.’ Het is de enige manier waarop je alle jongeren bereikt die in een stad wonen, ongeacht hun cultuur, merkt El Boustati op. ‘We merkten bij de straatinterviews voor onze programma’s dat hongeren het niet belangrijk vinden wat ze zijn, of dat nu Turks, Surinaams, Marokkaans of Thais is. Ze voelen zich verbonden door school, het uitgaansleven en gemeenschappelijke interessen.’

Nieuw was het format niet; zenders zoals 3 FM en Radio 538 richten zich op dezelfde doelgroep. Maar volgens El Boustati is er wel degelijk verschil. ‘Bij FunX worden de programma’s door jongeren uit de doelgroep gemaakt. De makers bepalen zelf waar het over gaat. Ze praten veel met leeftijdgenoten en weten wat onder hen leeft en speelt. Bij het wekelijkse redactieoverleg tussen de vier steden wordt hier rekening mee gehouden.’ Verder houdt FunX rekening met jongeren die voorheen niet of nauwelijks werden bediend. ‘Denk aan de vmbo-jongeren die vaak niet serieus worden genomen. Als de maatschappelijke issues bespreken, bezoeken we zowel vmbo- als hbo-scholen. We wisselen het af. Je zorgt voor een stelling waar beide groepen iets me kunnen. Je spreekt een 16-jarige anders aan dan iemand van 25. Daar hou je rekening mee in de aanpak. Jongeren moeten zich kunnen identificeren. ‘

De jongerenzender is sinds 2002niet alleen in aantal luisteraars gegroeid, maar ook in personeel, van twaalf naar veertig mensen. Zij zorgen ervoor dat de zender zeven dagen per week en 24 uur per dag in de Randstad is te beluisteren. Met uitzondering van Utrecht beschikt FunX in de steden over een eigen radiostudio. Het concept van de programmering is eenvoudig. In alle steden draaien dezelfde programma’s op hetzelfde tijdstip, met vaak dezelfde onderwerpen. Wat verschilt, is het lokale accent en het lokale nieuws. Zo hoor je ’s ochtends FunX Start in de vier steden, een programma waar luisteraars naar toe kunnen bellen om te vertellen wat ze die dag gaan doen. In het middagprogramma Welkom bij jezelf kunnen jongeren door middel van korte items hun mening kwijt over onderwerpen als seks, school, liefde, religie en geld. En elke avond tussen 19.00 en 20.00 uur is er Talk Show.

Dagelijks lopen in Rotterdam, Amsterdam, Den haag en Utrecht verslaggevers rond die de mening van jongeren polsen. In het programma ‘Welkom bij jezelf’ worden de onderwerpen op vlotte toon behandeld, met korte vragen en andtwoorden tussen de muzeik door.

Spanningsboog

Volgens El Boustati moet je jongeren niet lastigvallen met lange nieuwsblokken of gesprekken. ‘Ze hebben een korte spanningsboog.’ In het avondprogramma Talk Show gaan studiogasten uitgebreider op onderwerpen in, maar nooit langer dan vijf minuten. ‘Luisteraars haken anders af’, zegt El Boustati. Dat de stadsjeugd niet geïnteresseerd is in maatschappelijke thema’s is volgens haar flauwekul. ‘Jongeren zijn best bereid om over zware onderwerpen te praten, zolang je hun maar het idee geeft dat je naar hen luistert en hen serieus neemt. Je bereikt de groep alleen door erop af te stappen. Dan kom je erachter wat er leeft. Je wilt als publieke omroep immers het publiek dienen. Dan moet je samen met je publiek in het werkveld bepalen waar het over gaat en niet vanuit een kantoorruimte.’ Het is de muziek waar het bij FunX omdraait. In het programma FunX Chart, de wekelijkse hitlijst, zijn regelmatig cd’s te horen die nog niet in Nederland verkrijgbaar zijn. El Boustati: ‘Onze luisteraars tippen ons over populaire platen. Ze sturen singles op of we downloaden het van het internet. Ook kun je op onze website stemmen op nummers die je goed vindt.’

Talent krijgt ook een kans. Tijdens het programma FunX Chill kunnen jonge muzikanten talenten van zich laten horen. ‘We proberen zo ruimte te bieden aan muziek die voorheen haar weg niet kon vinden. Een goed voorbeeld is de Kaapverdische zangeres Suzanna Lubrano. FunX draaide haar platen lang voordat ze bekend werd.’ Op de hitlijsten prijken beduidend andere liedjes dan op de nationale lijsten. De nummer een tot en met drie, Ebon-E, Raghav en Usher, staan nergens anders zo hoog genoteerd. Daarnaast tref je regelmatig Marokkaanse raimuziek aan, Hindoestaanse bhangra, Sengaleese rap en Kaapversische muziek. House en rock daarentegen ontbreken bijna geheel. Als enige criterium geldt dat de muziek zich lekker laat mixen, zodat nummers naadloos in elkaar overgaan. ‘We noemen het de flow’, zegt El Boustati. ‘De muziek moet de FunX-flow bezitten.’ De cijfers van het luisteronderzoek zijn voor de zender aanleiding de ambities verder op te voeren. De komende maanden onderzoekt de omroep de mogelijkheden om via de ether en kabel jongeren in onder meer Groningen en Enschede te kunnen bedienen. Daarnaast is FunX in onderhandeling met de NOS om te kijken of het station landelijk op de kabel kan gaan uitzenden. El Boustati: ‘Het zijn mooi ontwikkelingen, maar het gaat om het publiek. En dat heeft bewezen dat het ons serieus neemt. FunX luistert naar jongeren, en zij luisteren naar FunX.’

Bron: Contrast 15 – 6 augustus 2004
Tekst: Anke Sprakel

Ster advertentie
Ster advertentie
Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op FunX

FunX gebruikt Functionele en Analytische cookies voor websites optimalisatie en metingen. Geef voor andere cookies je voorkeuren op

Meer uitleg

Waarom cookies?

De Nederlandse Publieke Omroep plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Analytische cookies voor Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Cookies gezet door comScore bevatten alleen een uniek nummer en zijn NPO-specifiek, deze worden niet gebruikt om NPO-bezoekers buiten de NPO-sites te volgen. JavaScript zorgt ervoor dat metingen niet gecached kunnen worden zodat we een herhaalde page-view kunnen tellen.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van de Nederlandse Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk en optimaal mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina\’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina\’s, bezoekers zijn niet uniek te identificeren
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina\’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Sociale Media cookies

Cookies om de inhoud van onze website te delen via social media

De artikelen en video’s die je op onze website bekijkt, kun je door middel van buttons delen via social media. Voor het functioneren van deze buttons wordt gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen op het moment dat je een artikel of video wilt delen.

Deze cookies maken het dus mogelijk dat

Bij Social Media sites ingelogde gebruikers, bijvoorbeeld Twitter of Facebook, is het mogelijke om sommige inhoud van onze website direct te delen op die sites. Voor de cookies die de social media partijen plaatsen en de mogelijke data die zij hiermee verzamelen voor verschillende doeleinden onder andere gepersonaliseerde reclame, verwijzen wij ook naar de verklaringen die deze partijen op hun eigen websites daarover geven; zie de links hieronder. Let op dat deze verklaringen regelmatig kunnen wijzigen. De websites van de Nederlandse Publieke Omroep hebben daar geen invloed op.

  • Facebook (https://www.facebook.com/policies/cookies/)
  • Google+ / Youtube (https://policies.google.com/privacy?hl=nl)
  • Twitter (https://twitter.com/en/privacy)
  • Instagram (https://help.instagram.com/1896641480634370?ref=ig)

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil sociale media koppelingen zoals Facebook berichten en YouTube video’s kunnen zien op deze site:

    Hiermee sta je het plaatsen van cookies door sociale medianetwerken toe. Deze netwerken kunnen je volgen en je internetgedrag gebruiken voor andere doeleinden buiten de NPO om.