Up 2 Date

Tienduizenden mbo'ers wachten nog steeds op hun studieboeken

foto: ANP
  1. Newschevron right
  2. Tienduizenden mbo'ers wachten nog steeds op hun studieboeken

Tienduizenden mbo'ers wachten nog steeds op hun studieboeken. Dat meldt de NOS. Mede door technische storingen bij boekenleveranciers wachten sommige studenten al meer dan een maand op hun bestelling en zijn ze bang om een leerachterstand op te lopen.

Zonder boeken

De eerste weken van het schooljaar zitten er alweer op, maar een groot deel van de studenten is nog niet in het bezit van hun volledige studiebundel. De problemen spelen zich op landelijk niveau af. "Bij een van onze economieopleidingen zit zeventig procent nog zonder een deel van hun boeken", zegt Thijs Metsemakers van Gilde Onderwijs tegenover NOS Stories. "Het is lastig voor het onderwijs om het studiejaar zo te beginnen."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Toetsweek in gevaar

Studers.nl, een belangrijke leverancier van studieboeken, geeft aan dat het een kwart van de bestelde orders niet heeft kunnen leveren. Daardoor zit ongeveer tien tot vijftien procent van de studenten nog zonder studieboeken. "In mijn klas hebben maar 5 van de 25 studenten fysieke boeken. Ook mist een deel de codes voor de digitale boeken", zegt Mirthe.

Ook Joran ervaart de gevolgen van de problemen bij boekenleveranciers. "Docenten printen nu wel dingen voor de les uit, maar ik kan thuis niet echt terugzoeken wat we nou precies behandeld hebben", vertelt Joran. De 16-jarige student volgt een opleiding voor junior accountmanager. Daarvoor bestelde hij 500 euro aan studieboeken, maar die heeft hij tot op heden dus nog niet ontvangen. Hij maakt zich zorgen om de voorbereiding van zijn aankomende tentamens. "Ik kan dus eigenlijk thuis niet leren. Ik ben bang dat dit invloed heeft op mijn toetsweek."

Leerachterstand

Studenten bestellen hun studieboeken in één keer in de vorm van een bundel. Dat pakket bestaat uit fysieke exemplaren en inloggegevens voor digitale informatie. "Studenten betalen nu vaak al honderden euro's voor het boekenpakket dat ze zelf moeten aanschaffen. Het is duur en nu krijgen ze het ook nog niet, dat is extra zuur", zegt Jelmer Becker, voorzitter van de Jongeren Organisatie Beroepsonderwijs. "Het curriculum is afgestemd op het lesgeven op basis van boeken en mbo'ers beginnen het jaar nu met een leerachterstand."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Technische problemen

Amanda Woestenburg van Studers.nl maakt zich zelf ook zorgen om de huidige situatie en legt uit hoe de problemen zijn ontstaan. "Begin dit jaar zijn we de logistiek gaan uitbesteden aan een derde partij. In ons systeem komen de orders binnen en vervolgens worden ze bij hen in het magazijn klaargelegd. Maar die systemen bleken niet lekker met elkaar samen te werken, ook al hadden we ze getest. Daardoor is er een enorme achterstand ontstaan." Inmiddels zijn de technische problemen opgelost, maar heeft de leverancier tijd nodig om de achterstanden in te halen.

Gebrekkige communicatie

Harry Frankhuizen, de vader van Mirthe, baalt vooral van de gebrekkige communicatie van boekenleveranciers. "We wachten al meer dan twee weken op een licentiecode die gewoon via de mail moet worden opgestuurd. Ik heb Studers.nl meerdere keren gemaild, maar krijg geen reactie. En als ik de servicelijn bel, sta ik heel lang in de wacht. Ik snap dat ze technische problemen hebben, maar laat ons in ieder geval wat weten."

Volgens Studers.nl kunnen studenten deze week in ieder geval hun inloggegevens voor hun digitale omgevingen verwachten. Verder zullen vanaf deze week weer veel fysieke exemplaren de deur uitgaan.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Ster advertentie
Ster advertentie