Naar cookieinstellingen
FunX

Pinkwashing: hoe weet je of een bedrijf een ally is van de queer community?

foto: AFP
  1. Newschevron right
  2. Pinkwashing: hoe weet je of een bedrijf een ally is van de queer community?

In de Verenigde Staten wordt jaarlijks in juni Pride-maand gevierd. Gedurende deze maand wordt er op verschillende manieren aandacht besteed aan de lhbtqia+-gemeenschap en staan veel bedrijven weer te trappelen om marketingcampagnes te voeren, waarbij doorgaans een lhbtqia+-vriendelijk beeld wordt geschetst. Hoewel het een mooi gebaar is dat bedrijven aandacht vragen voor de gemeenschap, is het de vraag of de intenties erachter oprecht zijn of dat het niets meer is dan een uitgelezen kans om meer geld te verdienen aan de community.

Wat is rainbow-washing? Laura legt het je uit

Ally of pinkwasher?

Om erachter te komen of een bedrijf daadwerkelijk een bondgenoot van de lhbtqia+-gemeenschap of simpelweg een pinkwasher is, is het eerst van belang om te weten wat pinkwashing precies betekent. Zo legde Laura van fmnstplatform in Jouw Stad aan Susanne uit dat het fenomeen inhoudt dat bedrijven zichzelf op de markt zetten alsof ze de lhbtqia+-gemeenschap steunen met als doel daar geld aan te verdienen. "Deze bedrijven spreken alleen rondom Pride over de queer community, om die vervolgens de rest van het jaar de rug toe te keren."

De regenboogvlag gebruiken is volgens haar niet per se iets negatiefs. "Maar er zit een groot verschil tussen support tonen en het als marketingtechniek gebruiken." Als voorbeeld noemt ze een kledingmerk dat een speciale Pride-collectie verkoopt tijdens Pride-maand, maar voor de rest van het jaar geen aandacht besteedt aan de lhbtqia+-gemeenschap. Dat er flink aan pinkwashing wordt gedaan, betekent niet dat elk bedrijf met een regenbooglogo zich daar schuldig aan maakt. "Maar het is wel vaak het geval, vooral bij de grotere ketens", stelt Laura.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Geen Canal Parade voor Primark

Een grote winkelketen die in het verleden werd beschuldigd van pinkwashing is Primark. Zo mocht het bedrijf in 2019 niet meedoen met de Canal Parade tijdens Pride-week in Amsterdam, ondanks dat ze een Pride-kledinglijn hadden uitgebracht. "Ze laten die kleding in Bangladesh maken waar je de galg krijgt als je uit de kast komt", liet Amsterdam Pride-directeur Lucien Spee destijds weten aan AT5. Door Primark te weren uit de botenparade wilde de organisatie van de Canal Parade er dan ook voor zorgen dat de bedrijven die wel meedoen aan de botenparade daadwerkelijk oprechte intenties hebben.

Positieve bijdrage

Volgens Chanel Lodik, diversiteitsconsulent en bekend van het Instagram-account Marketingvrouw, is het eigenlijk heel normaal dat bedrijven willen inhaken op speciale evenementen, zoals de Canal Parade. "Maar als je gaat inhaken op maatschappelijke issues zonder dat je er zelf ook een positieve bijdrage aan levert, dan ben je verkeerd bezig."

Ze zet bijvoorbeeld vraagtekens bij de intenties van de brandweer. Zij voeren in 2019 weer mee met de botenparade in Amsterdam na een lange tijd afwezig te zijn geweest. "Maar ze zijn ook veel in het nieuws geweest vanwege de machocultuur die er nog steeds heerst. Ik zou daarom graag willen zien wat zij precies doen om voor een werkomgeving te zorgen waar iedereen zich veilig voelt." Dat de brandweer in augustus 2019 een pridefeest organiseerde inclusief dragqueens vindt Chanel goed, maar ze blijft kritisch. "Mooi dat ze diverser zijn geworden als organisatie en een duidelijk standpunt innemen naar buiten toe. Maar ik zie nog steeds niet hoe ze intern met inclusie bezig zijn."

Geleerd van kritiek

Calvin Klein heeft daarentegen volgens de diversiteitsconsulent in hetzelfde jaar wél laten zien dat ze hebben geleerd van de kritiek die ze ontvingen vanuit de lhbtqia+-gemeenschap. Zo schoot een marketingcampagne met topmodel Bella Hadid bij veel mensen in het verkeerde keelgat. Bella zoent in een reclame met virtueel model Lil Miquela. Calvin Klein werd er toen van beschuldigd aan queer-baiting te doen: het impliceren van iets homoseksueels, maar het eigenlijk niet helemaal bedoelen. Bella identificeert zich namelijk als heteroseksueel en daarom vonden mensen dat er voor een queer model gekozen had moeten worden.

In hetzelfde jaar lanceerde het kledingmerk een compleet nieuwe campagne met daarin verschillende modellen uit de lhbtqia+-gemeenschap, onder wie acteur Indya Moore, die transgender en non-binair is.

Onderzoek doen

Als je benieuwd bent of je te maken hebt met een bondgenoot van de lhbtqia+-gemeenschap of een pinkwasher, is het belangrijk om onderzoek te doen naar de intenties van een bedrijf. Dat kan je bijvoorbeeld doen door te checken waar de opbrengsten van Pride-producten naartoe gaan. Soms wordt vermeld dat die allemaal naar queer organisaties gaan. "Dan kan je zien dat het geld goed wordt gebruikt en dat er een reden is voor de Pride-producten", zegt Laura. "Ik heb wel gemerkt dat als er niet bij staat dat het wordt gedoneerd, het vaak ook niet zo is."

Veilige werkomgeving

Wat je als bedrijf wél kunt doen om een goede ally te zijn? Begin met een divers team, zo adviseert Laura van fmnstplatform. "Zorg dat er queer mensen in dienst zijn waar naar geluisterd wordt en zorg dat het bedrijf een veilige omgeving voor ze is. Zorg bijvoorbeeld dat er genderneutrale wc's zijn. Dat is een klein voorbeeld, maar het kan een hele grote impact hebben voor het gevoel van veiligheid van queer mensen."

Dit verhaal is een combinatie van twee artikelen die eerder verschenen op 2 augustus 2019 en 5 augustus 2021.

Ster advertentie
Ster advertentie
Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op FunX

FunX gebruikt Functionele en Analytische cookies voor websites optimalisatie en metingen. Geef voor andere cookies je voorkeuren op

Meer uitleg

Waarom cookies?

De Nederlandse Publieke Omroep plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Analytische cookies voor Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Cookies gezet door comScore bevatten alleen een uniek nummer en zijn NPO-specifiek, deze worden niet gebruikt om NPO-bezoekers buiten de NPO-sites te volgen. JavaScript zorgt ervoor dat metingen niet gecached kunnen worden zodat we een herhaalde page-view kunnen tellen.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van de Nederlandse Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk en optimaal mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina\’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina\’s, bezoekers zijn niet uniek te identificeren
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina\’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Sociale Media cookies

Cookies om de inhoud van onze website te delen via social media

De artikelen en video’s die je op onze website bekijkt, kun je door middel van buttons delen via social media. Voor het functioneren van deze buttons wordt gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen op het moment dat je een artikel of video wilt delen.

Deze cookies maken het dus mogelijk dat

Bij Social Media sites ingelogde gebruikers, bijvoorbeeld Twitter of Facebook, is het mogelijke om sommige inhoud van onze website direct te delen op die sites. Voor de cookies die de social media partijen plaatsen en de mogelijke data die zij hiermee verzamelen voor verschillende doeleinden onder andere gepersonaliseerde reclame, verwijzen wij ook naar de verklaringen die deze partijen op hun eigen websites daarover geven; zie de links hieronder. Let op dat deze verklaringen regelmatig kunnen wijzigen. De websites van de Nederlandse Publieke Omroep hebben daar geen invloed op.

  • Facebook (https://www.facebook.com/policies/cookies/)
  • Google+ / Youtube (https://policies.google.com/privacy?hl=nl)
  • Twitter (https://twitter.com/en/privacy)
  • Instagram (https://help.instagram.com/1896641480634370?ref=ig)

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil sociale media koppelingen zoals Facebook berichten en YouTube video’s kunnen zien op deze site:

    Hiermee sta je het plaatsen van cookies door sociale medianetwerken toe. Deze netwerken kunnen je volgen en je internetgedrag gebruiken voor andere doeleinden buiten de NPO om.