Naar cookieinstellingen
FunX

Eetstoornis diëtiste Arwa Badran over diet culture: "Je lichaam is niet maakbaar"

foto: Arwa Badran
  1. Newschevron right
  2. Eetstoornis diëtiste Arwa Badran over diet culture: "Je lichaam is niet maakbaar"

Je hoeft maar één keer op social media te scrollen en komt gegarandeerd iets tegen over afvallen, eetdagboeken of welke oefeningen je in de sportschool moet doen. Het gebruik van afslankmiddelen is op zijn hoogst en al je favoriete influencers vertellen je wat je moet doen om het perfecte lichaam te krijgen. Een zorgwekkende ontwikkeling, vindt eetstoornis diëtiste Arwa Badran. Niet alleen omdat dit veel jongeren raakt, maar ook omdat de maatschappij ervan overtuigd lijkt te zijn dat onze lichamen maakbaar zijn. Iets wat volgens haar helemaal niet klopt.

Het najagen van een onbereikbaar schoonheidsideaal

Nieuwsuur bracht onlangs een onderzoek naar buiten, waaruit blijkt dat steeds meer Nederlanders afslankmiddelen kopen. In 2024 alleen al kochten er ruim 100.000 mensen Ozempic. Een medicijn dat diabetespatiënten hard nodig hebben, maar dat door veel celebs wordt ingezet als makkelijke manier om af te vallen. De tijden van body positivity lijken dus verdwenen te zijn en het schoonheidsideaal, waarbij afvallen de norm is, is weer helemaal trending. En dat is een zorgelijke ontwikkeling, zegt eetstoornis diëtiste Arwa Badran. "Ons lichaam wordt nog steeds als trend gezien en dat is niet oké. Bekendheden lijken deze trends te bepalen en daarmee ook het schoonheidsideaal neer te zetten. Kijk maar naar celebs zoals de Kardashians die van een zandloperfiguur met grote billen de focus nu hebben gelegd op dun zijn."

Het is dan ook niet gek dat zoveel mensen bezig zijn met Ozempic en andere manieren om af te vallen, zegt Arwa. "De hele wereld is geobsedeerd met dun zijn en je ziet dat de meest kwetsbare groepen, zoals jongeren, hier het hardst door worden geraakt. Door alsmaar beelden op social media te zien waarin wordt verteld hoe je zou moeten eten en sporten, krijgen veel mensen de gedachte dat hun lichaam niet goed genoeg is."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Beelden online die bijdragen aan diet culture

De vele video's op TikTok en Instagram, die moeten dienen als motivatie om af te vallen, zijn volgens Arwa dan ook helemaal niet zo positief. Denk aan video's met teksten als: 'Als je deze zomer nog niet bent afgevallen, is het echt je eigen schuld', 'Dit moet je eten om af te vallen' en 'Zomer 2025 moet je fit zijn'. Voor veel mensen kan dit een trigger zijn en de gedachte planten dat ze moeten voldoen aan een 'bedacht' schoonheidsideaal. "Niet ieder lichaam is hetzelfde en wat voor de ene werkt, hoeft niet te werken voor de ander."

Iets wat vaak door volgers wordt vergeten wanneer hun favoriete influencers een stappenplan naar een 'strak' lichaam delen en precies vertellen wat ze eten om af te vallen. Dit zijn tips die zelfs worden gedeeld door mensen die aan plastische chirurgie hebben gedaan, afslankmiddelen gebruiken en zelf ook strugglen met hun lichaam. "Soms zie ik dingen online waarvan ik denk: dit kan er wel op wijzen dat iemand een verstoorde relatie met voeding heeft of zelfs onbewust lijdt aan een eetstoornis. Van dat soort mensen moet je echt geen tips aannemen."

"Je lichaam is niet maakbaar"

Het is volgens de diëtiste daarom belangrijk dat mensen erbij stilstaan dat hun lichaam niet maakbaar is. "Het is eigenlijk al genetisch voor je bepaald hoe jouw gezonde lichaam eruit moet zien. Je moet het zien als een schoenmaat. Als je maat 38 hebt, kun je ook niet ineens bepalen dat je maat 36 moet hebben. Of je moet hier dus hele extreme dingen voor doen, wat je dus kunt vergelijken met mensen die zomaar Ozempic gebruiken of extreem diëten."

Arwa legt dan ook uit dat we niet altijd de volledige controle hebben over hoe ons lichaam eruit ziet. "Er zijn zoveel factoren die invloed hebben op ons gewicht, waar je zelf echt niet altijd invloed op hebt. Soms kan je gymen of diëten wat je wil, maar bereik je nooit dat gewicht dat je voor ogen hebt. Zo vertelde iemand onlangs aan mij dat het haar niet meer lukte om af te vallen, terwijl ze zich wel hield aan een laag aantal calorieën. Dit betekent gewoon dat je dan naar je lichaam moet luisteren en niet meer hoeft af te vallen."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Van discipline naar obsessie

Arwa wil iedereen daarom meegeven dat het niet de bedoeling is om de hele dag bezig te zijn met wat je wel of niet eet. Het controleren van je relatie met voeding of overmatig sporten, staat niet altijd gelijk aan discipline maar kan doorslaan in obsessie. "Er wordt online vaak gezegd dat afvallen en dun zijn gelijkstaan aan gezondheid en discipline, maar een gezond lichaam gaat niet altijd om hoe je eruit ziet. Het gaat vooral om hoe je je voelt, zowel mentaal als fysiek. ."

De grote vraag is dan: hoe ziet een gezonde relatie met je lichaam er dan uit? "Door weer te leren luisteren naar wat je lichaam je vertelt, kun je ontdekken wat het nodig heeft om goed voor jezelf te zorgen: voldoende, gevarieerd en volwaardig eten. Het draait niet om perfectie of strikte regels, maar om het vinden van flexibiliteit en balans, zodat je kunt genieten van eten zonder spanning of stress te krijgen. Je hoeft niet meteen naar de sportschool te rennen om calorieën te verbranden of het zoveelste dieet gaan volgen."

Hulp bij eetstoornissen

Mocht je meer informatie willen over eetstoornissen of zoek je hulp voor jezelf of iemand anders? Dan kun je terecht bij de website van First EET Kit. Hier wordt eerste hulp en ondersteuning geboden tijdens het moeilijke en emotionele proces van herkennen, erkennen, vaststellen en behandelen van een (beginnende) eetstoornis. Daarnaast kun je terecht bij het platform Proud2Bme. Je kunt hier elke avond van 19:00 uur tot 21:00 chatten met ervaringsdeskundigen en lotgenoten, ook op feestdagen.

Arwa werkt als eetstoornis diëtist bij Co-eur, een specialistische GGZ-instelling die zich richt op de ambulante behandeling van voedings- en eetstoornissen. Daarnaast heeft ze een eigen diëtistenpraktijk, waar ze (jong)volwassenen online begeleidt in het ontwikkelen van een gezonde relatie met voeding en intuïtief eten.

Ster advertentie
Ster advertentie
Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op FunX

FunX gebruikt Functionele en Analytische cookies voor websites optimalisatie en metingen. Geef voor andere cookies je voorkeuren op

Meer uitleg

Waarom cookies?

De Nederlandse Publieke Omroep plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Analytische cookies voor Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Cookies gezet door comScore bevatten alleen een uniek nummer en zijn NPO-specifiek, deze worden niet gebruikt om NPO-bezoekers buiten de NPO-sites te volgen. JavaScript zorgt ervoor dat metingen niet gecached kunnen worden zodat we een herhaalde page-view kunnen tellen.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van de Nederlandse Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk en optimaal mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina\’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina\’s, bezoekers zijn niet uniek te identificeren
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina\’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Sociale Media cookies

Cookies om de inhoud van onze website te delen via social media

De artikelen en video’s die je op onze website bekijkt, kun je door middel van buttons delen via social media. Voor het functioneren van deze buttons wordt gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen op het moment dat je een artikel of video wilt delen.

Deze cookies maken het dus mogelijk dat

Bij Social Media sites ingelogde gebruikers, bijvoorbeeld Twitter of Facebook, is het mogelijke om sommige inhoud van onze website direct te delen op die sites. Voor de cookies die de social media partijen plaatsen en de mogelijke data die zij hiermee verzamelen voor verschillende doeleinden onder andere gepersonaliseerde reclame, verwijzen wij ook naar de verklaringen die deze partijen op hun eigen websites daarover geven; zie de links hieronder. Let op dat deze verklaringen regelmatig kunnen wijzigen. De websites van de Nederlandse Publieke Omroep hebben daar geen invloed op.

  • Facebook (https://www.facebook.com/policies/cookies/)
  • Google+ / Youtube (https://policies.google.com/privacy?hl=nl)
  • Twitter (https://twitter.com/en/privacy)
  • Instagram (https://help.instagram.com/1896641480634370?ref=ig)

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil sociale media koppelingen zoals Facebook berichten en YouTube video’s kunnen zien op deze site:

    Hiermee sta je het plaatsen van cookies door sociale medianetwerken toe. Deze netwerken kunnen je volgen en je internetgedrag gebruiken voor andere doeleinden buiten de NPO om.