Naar cookieinstellingen
FunX

Van klein project tot wereldwijd tassenmerk: "Met Saint Muze wil ik een voorbeeld zijn voor de mode-industrie"

foto: Sam Zegelink
  1. Newschevron right
  2. Van klein project tot wereldwijd tassenmerk: "Met Saint Muze wil ik een voorbeeld zijn voor de mode-industrie"

De 22-jarige Sam reisde onlangs af naar het Amerikaanse Denver, waar ze uitgenodigd werd om tijdens een slow fashion-modeshow haar eigen collectie te debuteren. Met haar merk Saint Muze wil ze namelijk een verandering brengen in de mode-industrie en duurzaamheid de norm maken. Dit doet ze door tweedehandskleding om te toveren tot hippe streetwear tassen. FunX sprak Sam over het opzetten van haar eigen duurzame merk dat voortkomt uit een schoolproject, de bijzondere modeshow en haar verdere dromen.

Nederlands opdracht

Op de middelbare school kreeg Sam de opdracht om voor het vak Nederlands een presentatie te geven over de mode-industrie. Ze koos ervoor om zowel de kant van slow- en fast fashion te belichten en leerde daardoor over de duistere kant van fast fashion: "Ik was wel bezig met de nieuwste trends, maar niet per se met de productie van de kleding die ik droeg. Na het doen van onderzoek leerde ik meer over hoe vervuilend de mode-industrie is en alle dramatische werkomstandigheden die bij het maken van kleding komen kijken, zoals kinderarbeid en fabrieken die instorten.”

Sam besloot zich meer te focussen op duurzaamheid en kreeg door deze inzichten de motivatie om haar eigen streetwear-merk op te zetten. Ze leerde naaien via YouTube en begon aan de kunstacademie in de hoop meer over kledingproductie te leren. Toen dit niet voldeed aan haar verwachtingen, stopte ze en specialiseerde zich volledig in het naaien.

Quote

"Mensen over de hele wereld - van Amerika tot China - wilden een tas bij mij kopen"

Sam

Maakproces

Ondertussen is het zo'n drie jaar geleden dat Sam de keuze maakte om zich volledig te focussen op haar grote passie. Dit resulteerde in haar eigen duurzame merk, waarmee ze tassen van tweedehands materialen maakt. "Ik maak vooral 'pufferbags' en cross body tassen, maar het hele proces blijft elke keer een puzzel. Ik koop namelijk kledingstukken in tweedehandswinkels die ik helemaal uit elkaar moet halen. Daar moet uiteindelijk een tas uitkomen, dus elke dag is dat weer een nieuw proces."

De jonge ontwerper begon met het delen van haar tassen op Instagram. Dit waren toentertijd vooral tassen die ze zelf droeg. "Nadat ik mijn tassen een paar maanden lang deelde op Instagram kreeg ik een bericht van Hypebae, een bekend streetwear platform. Ze vroegen toen of ze mijn eerste puffertas mochten delen op hun Instagram. Ik zei natuurlijk 'ja' en kort daarna werd ik overspoeld met berichten. Mensen over de hele wereld - van Amerika tot China - wilden een tas bij mij kopen. Ik kreeg toen zoveel bestellingen dat mijn vriend tot de conclusie kwam dat ik mijn eigen website nodig had. Zo gezegd, zo gedaan: ik heb nu al anderhalf jaar mijn eigen website."

foto: Sam Zegelink

Tassen die Sam heeft gemaakt voor Saint Muze.

"Op een goede dag maak ik drie tassen"

Hoewel haar vriend over de marketingkant van het merk gaat, is Sam degene die in haar eentje alle tassen maakt. Met bestellingen over de hele wereld betekent dit ook dat ze constant bezig is met de productie hiervan. "Ik doe ongeveer vier á vijf uur over het maken van een tas. Op een goede dag maak ik er drie." Dit proces deelt ze ook op haar social media platforms, omdat transparantie een belangrijke pijler voor haar is. "In de huidige industrie mis ik dat bedrijven transparant zijn. Daarom laat ik, in de hoop dat andere bedrijven daar een voorbeeld aannemen, op TikTok alle processen zien."

Met haar tassenmerk wil Sam een voorbeeld zijn voor andere bedrijven die aan overproductie doen. Dit sijpelt ook door in de naam van haar streetwear-merk. “De visie die ik heb moest voor mij ook duidelijk naar voren komen in de naam. Daarom heb ik gekozen voor de naam 'Saint Muze', omdat ik een soort heilig voorbeeld wil zijn van hoe het wél zou moeten gaan in de industrie."

Het bouwen van een community

Sams drijfveer is voornamelijk om mensen te inspireren met haar duurzame visie, maar ze vindt het ook belangrijk om een gemeenschap rondom haar merk op te bouwen. "Ik wil de boodschap overbrengen dat we veel meer met tweedehandskleding kunnen doen, dan vaak gedacht wordt. Zo geef ik nu ook de mogelijkheid om eigen kledingstukken op te sturen, zodat we een oud iets kunnen omzetten in een gloednieuw tas. Dit wordt erg goed opgepakt en ik heb ook het idee dat mensen zich daardoor nog meer gaan binden aan het merk."

Daardoor is het ook mogelijk om bijvoorbeeld een tweede leven te geven aan kledingstukken van overleden personen. "Mijn oma had nog een broek van mijn opa, die twee jaar geleden is overleden. Ik heb toen van zijn oude broek een tas voor haar gemaakt. Ze is er nog steeds erg blij mee en vertelt met trots aan iedereen dat ze altijd een stukje van haar man bij zich heeft."

Meer dan het 'tassenmerk'

Sams merk is alsmaar aan het groeien en naast haar grote liefde voor het maken van tassen, droomt ze er ook van om haar merk uit te breiden. Zo zou ze uiteindelijk ook kleding willen produceren en verkopen. Iets wat ze vorig jaar voor een modeshow, die de focus legt op slow fashion, in Amerikaanse Denver al heeft mogen doen. Dit jaar deed ze opnieuw mee. "Toen ik hier weer over bericht werd, dacht ik: 'ik wil meer zijn dan het meisje van het tassenmerk'. Met dat idee heb ik weer 'ja' gezegd en een gehele collectie gemaakt. Ik heb mij toen gefocust op authentieke een-op-een items en letterlijk overal inspiratie opgedaan. Zo kwam mijn collectie uiteindelijk tot stand, waar ik twee maanden lang super intensief mee bezig ben geweest. De collectie is speciaal gemaakt voor de modeshow, maar verder niet verkrijgbaar."

Dromen

Dat je hard moet werken voor je dromen is voor Sam een natuurlijk gegeven. Toch betekent dit ook dat je als jong persoon bepaalde prioriteiten moet stellen. "Mijn visie is voor anderen soms lastige te begrijpen. Ik heb niet altijd de tijd voor een sociaal leven. Mijn merk is meer dan een passie of hobby, maar anderen zien dat niet altijd in."

Zelf is ze namelijk al aan het werken aan de doelen die ze wil behalen. Zo hoopt ze dat haar merk uiteindelijk terechtkomt bij Amerikaanse artiesten en dat ze ooit haar eigen show op Fashion Week zal krijgen. "Voor nu is er al een begin gemaakt en mocht ik tijdens een Amsterdam Fashion Week pop-up mijn tassen verkopen. Hopelijk duurt het niet lang voordat ik gevraagd word voor mijn eigen show."

Ster advertentie
Ster advertentie
Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op FunX

FunX gebruikt Functionele en Analytische cookies voor websites optimalisatie en metingen. Geef voor andere cookies je voorkeuren op

Meer uitleg

Waarom cookies?

De Nederlandse Publieke Omroep plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Analytische cookies voor Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Cookies gezet door comScore bevatten alleen een uniek nummer en zijn NPO-specifiek, deze worden niet gebruikt om NPO-bezoekers buiten de NPO-sites te volgen. JavaScript zorgt ervoor dat metingen niet gecached kunnen worden zodat we een herhaalde page-view kunnen tellen.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van de Nederlandse Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk en optimaal mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina\’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina\’s, bezoekers zijn niet uniek te identificeren
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina\’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Sociale Media cookies

Cookies om de inhoud van onze website te delen via social media

De artikelen en video’s die je op onze website bekijkt, kun je door middel van buttons delen via social media. Voor het functioneren van deze buttons wordt gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen op het moment dat je een artikel of video wilt delen.

Deze cookies maken het dus mogelijk dat

Bij Social Media sites ingelogde gebruikers, bijvoorbeeld Twitter of Facebook, is het mogelijke om sommige inhoud van onze website direct te delen op die sites. Voor de cookies die de social media partijen plaatsen en de mogelijke data die zij hiermee verzamelen voor verschillende doeleinden onder andere gepersonaliseerde reclame, verwijzen wij ook naar de verklaringen die deze partijen op hun eigen websites daarover geven; zie de links hieronder. Let op dat deze verklaringen regelmatig kunnen wijzigen. De websites van de Nederlandse Publieke Omroep hebben daar geen invloed op.

  • Facebook (https://www.facebook.com/policies/cookies/)
  • Google+ / Youtube (https://policies.google.com/privacy?hl=nl)
  • Twitter (https://twitter.com/en/privacy)
  • Instagram (https://help.instagram.com/1896641480634370?ref=ig)

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil sociale media koppelingen zoals Facebook berichten en YouTube video’s kunnen zien op deze site:

    Hiermee sta je het plaatsen van cookies door sociale medianetwerken toe. Deze netwerken kunnen je volgen en je internetgedrag gebruiken voor andere doeleinden buiten de NPO om.