FunX

Van klein project tot wereldwijd tassenmerk: "Met Saint Muze wil ik een voorbeeld zijn voor de mode-industrie"

foto: Sam Zegelink
  1. Newschevron right
  2. Van klein project tot wereldwijd tassenmerk: "Met Saint Muze wil ik een voorbeeld zijn voor de mode-industrie"

De 22-jarige Sam reisde onlangs af naar het Amerikaanse Denver, waar ze uitgenodigd werd om tijdens een slow fashion-modeshow haar eigen collectie te debuteren. Met haar merk Saint Muze wil ze namelijk een verandering brengen in de mode-industrie en duurzaamheid de norm maken. Dit doet ze door tweedehandskleding om te toveren tot hippe streetwear tassen. FunX sprak Sam over het opzetten van haar eigen duurzame merk dat voortkomt uit een schoolproject, de bijzondere modeshow en haar verdere dromen.

Nederlands opdracht

Op de middelbare school kreeg Sam de opdracht om voor het vak Nederlands een presentatie te geven over de mode-industrie. Ze koos ervoor om zowel de kant van slow- en fast fashion te belichten en leerde daardoor over de duistere kant van fast fashion: "Ik was wel bezig met de nieuwste trends, maar niet per se met de productie van de kleding die ik droeg. Na het doen van onderzoek leerde ik meer over hoe vervuilend de mode-industrie is en alle dramatische werkomstandigheden die bij het maken van kleding komen kijken, zoals kinderarbeid en fabrieken die instorten.”

Sam besloot zich meer te focussen op duurzaamheid en kreeg door deze inzichten de motivatie om haar eigen streetwear-merk op te zetten. Ze leerde naaien via YouTube en begon aan de kunstacademie in de hoop meer over kledingproductie te leren. Toen dit niet voldeed aan haar verwachtingen, stopte ze en specialiseerde zich volledig in het naaien.

Quote

"Mensen over de hele wereld - van Amerika tot China - wilden een tas bij mij kopen"

Sam

Maakproces

Ondertussen is het zo'n drie jaar geleden dat Sam de keuze maakte om zich volledig te focussen op haar grote passie. Dit resulteerde in haar eigen duurzame merk, waarmee ze tassen van tweedehands materialen maakt. "Ik maak vooral 'pufferbags' en cross body tassen, maar het hele proces blijft elke keer een puzzel. Ik koop namelijk kledingstukken in tweedehandswinkels die ik helemaal uit elkaar moet halen. Daar moet uiteindelijk een tas uitkomen, dus elke dag is dat weer een nieuw proces."

De jonge ontwerper begon met het delen van haar tassen op Instagram. Dit waren toentertijd vooral tassen die ze zelf droeg. "Nadat ik mijn tassen een paar maanden lang deelde op Instagram kreeg ik een bericht van Hypebae, een bekend streetwear platform. Ze vroegen toen of ze mijn eerste puffertas mochten delen op hun Instagram. Ik zei natuurlijk 'ja' en kort daarna werd ik overspoeld met berichten. Mensen over de hele wereld - van Amerika tot China - wilden een tas bij mij kopen. Ik kreeg toen zoveel bestellingen dat mijn vriend tot de conclusie kwam dat ik mijn eigen website nodig had. Zo gezegd, zo gedaan: ik heb nu al anderhalf jaar mijn eigen website."

foto: Sam Zegelink

Tassen die Sam heeft gemaakt voor Saint Muze.

"Op een goede dag maak ik drie tassen"

Hoewel haar vriend over de marketingkant van het merk gaat, is Sam degene die in haar eentje alle tassen maakt. Met bestellingen over de hele wereld betekent dit ook dat ze constant bezig is met de productie hiervan. "Ik doe ongeveer vier á vijf uur over het maken van een tas. Op een goede dag maak ik er drie." Dit proces deelt ze ook op haar social media platforms, omdat transparantie een belangrijke pijler voor haar is. "In de huidige industrie mis ik dat bedrijven transparant zijn. Daarom laat ik, in de hoop dat andere bedrijven daar een voorbeeld aannemen, op TikTok alle processen zien."

Met haar tassenmerk wil Sam een voorbeeld zijn voor andere bedrijven die aan overproductie doen. Dit sijpelt ook door in de naam van haar streetwear-merk. “De visie die ik heb moest voor mij ook duidelijk naar voren komen in de naam. Daarom heb ik gekozen voor de naam 'Saint Muze', omdat ik een soort heilig voorbeeld wil zijn van hoe het wél zou moeten gaan in de industrie."

Het bouwen van een community

Sams drijfveer is voornamelijk om mensen te inspireren met haar duurzame visie, maar ze vindt het ook belangrijk om een gemeenschap rondom haar merk op te bouwen. "Ik wil de boodschap overbrengen dat we veel meer met tweedehandskleding kunnen doen, dan vaak gedacht wordt. Zo geef ik nu ook de mogelijkheid om eigen kledingstukken op te sturen, zodat we een oud iets kunnen omzetten in een gloednieuw tas. Dit wordt erg goed opgepakt en ik heb ook het idee dat mensen zich daardoor nog meer gaan binden aan het merk."

Daardoor is het ook mogelijk om bijvoorbeeld een tweede leven te geven aan kledingstukken van overleden personen. "Mijn oma had nog een broek van mijn opa, die twee jaar geleden is overleden. Ik heb toen van zijn oude broek een tas voor haar gemaakt. Ze is er nog steeds erg blij mee en vertelt met trots aan iedereen dat ze altijd een stukje van haar man bij zich heeft."

Meer dan het 'tassenmerk'

Sams merk is alsmaar aan het groeien en naast haar grote liefde voor het maken van tassen, droomt ze er ook van om haar merk uit te breiden. Zo zou ze uiteindelijk ook kleding willen produceren en verkopen. Iets wat ze vorig jaar voor een modeshow, die de focus legt op slow fashion, in Amerikaanse Denver al heeft mogen doen. Dit jaar deed ze opnieuw mee. "Toen ik hier weer over bericht werd, dacht ik: 'ik wil meer zijn dan het meisje van het tassenmerk'. Met dat idee heb ik weer 'ja' gezegd en een gehele collectie gemaakt. Ik heb mij toen gefocust op authentieke een-op-een items en letterlijk overal inspiratie opgedaan. Zo kwam mijn collectie uiteindelijk tot stand, waar ik twee maanden lang super intensief mee bezig ben geweest. De collectie is speciaal gemaakt voor de modeshow, maar verder niet verkrijgbaar."

Dromen

Dat je hard moet werken voor je dromen is voor Sam een natuurlijk gegeven. Toch betekent dit ook dat je als jong persoon bepaalde prioriteiten moet stellen. "Mijn visie is voor anderen soms lastige te begrijpen. Ik heb niet altijd de tijd voor een sociaal leven. Mijn merk is meer dan een passie of hobby, maar anderen zien dat niet altijd in."

Zelf is ze namelijk al aan het werken aan de doelen die ze wil behalen. Zo hoopt ze dat haar merk uiteindelijk terechtkomt bij Amerikaanse artiesten en dat ze ooit haar eigen show op Fashion Week zal krijgen. "Voor nu is er al een begin gemaakt en mocht ik tijdens een Amsterdam Fashion Week pop-up mijn tassen verkopen. Hopelijk duurt het niet lang voordat ik gevraagd word voor mijn eigen show."

Ster advertentie
Ster advertentie